Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin lukihäiriö ja muut oppimisvaikeudet eivät ole sama asia kuin tyhmyys?

Vierailija
01.11.2020 |

Kuulen tätä niin usein nykypäivänä, että lukihäiriö ei ole sama asia kuin tyhmyys, ei muka poissulje älykkyyttä.

Mutta käytännössä oma lukihäiriöni näyttäytyy elämässäni nimenomaan tyhmyytenä: luen 2x kertaa hitaammin kuin muut, useaan kertaan samat lauseet ennen kuin todella ymmärrän lukemani, minulle tulee puhua hitaasti ja toistaa samat asiat monta kertaa ettei vaan mitään mene ohi, omaksun uutta tietoa hitaasti, en ymmärrä annettuja ohjeita heti, en saa puhuessa sanoja mieleeni, puhun niin hitaasti että kuulija melkein torkahtaa, ja unohdan mistä olin edes sanomassa yms. Kirjoitusvirheitä sentään korjaa puhelin ja tekstinkäsittelyohjelmat.

Jos tämä ei ole tyhmyyttä, niin mitä se sitten on? Selventäkää.

Tarkoitus ei ole tuomita oppimisvaikeuksista kärsiviä mutta alan epäilemään, onko tämä "lukihäiriö ei ole tyhmyyttä" vain joku erityispedagogien keksimä salajuoni ja tsemppauslause, jotta niille oikeasti tyhmille (kuten minulle) ei tulisi paha mieli, kun tämä nykyajan yhteiskunta on sellainen, ettei kenellekään saisi tulla paha mieli.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme