Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan tehnyt yön yli jääkaapissa levännyttä pizzataikinaa?

Vierailija
31.10.2020 |

Pitääkö sitä ptää kauan huoneenlämmössä ennen leipomista? Onko muita käytännön vinkkejä?
Ajattelin kokeilla eli tänään taikina jääkaappiin ja huomenna pizzoiksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lupaamani kommentti.

Nostin taikinan pöydälle 1,5 tuntia ennen leipomista. Pyöräytin jauhotetulla pöydällä taikinan pitkulaiseksi ja jaoin 6 osaan. Vältin käsittelemästä yhtään enempää kuin pakko. Kaulin taikinapallerot yksi kerrallaan pizzapohjaksi ja täytin kunkin syöjän toiveiden mukaan. Kun pizza oli uunissa, aloin kaulia seuraavaa taikinapalleroa. (Paistoin pizzoja noin 12 min. 235 asteessa. Riittoisuus siis 6 pyöreää pellin kokoista pizzaa.)

Pizzat olivat kuin olivatkin parempia kuin viimeksi tunnin huoneenlämmössä nostatuksen jälkeen. Myös viimeiset pizzataikipallerot olivat kiinteitä eikä höttösiä kuten perinteisellä tavalla.

Suosittelen kokeilemaan pizzataikinan tekoa jo edellisenä päivänä, jos on ylimääräistä aikaa ja tilaa jääkaapissa. Ainoa ongelmakohta oli se, että nostatusastian pitää olla tarpeeksi iso eli noin 3 kertaa taikinan kokoinen.

ap

Muuten hyvä, mutta miksi helvetissä murjot sen taikinan kaulimella? Siitähän lähtee kaikki ihanat kuplat pois!

Kaulin ei liity pizzan tekemiseen mitenkään. Pizza venytetään ja painellaan muotoon käsin, ja vieläpä mahdollisimman vähällä käsittelyllä.

Jos tuntuu että tarvitaan kaulinta, on taikinassa liikaa jauhoa/ liian vähän vettä. Sopiva hydraatio ”00”-jauholla on noin 60%, puolikarkealla vehnäjauholla taas noin 65%

Vierailija
22/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kerran. Ostin oikein joitain kalliimpia jauhojakin sitä varten.

Painelin taikinan pellille ohuesti ja täytteet päälle.

Uunista tuli monta senttiä paksu pitsa. Pohja oli tosi huokoinen ja kuohkea. Leipämäinen?

Ihan jees sekin oli mutten ole sen jälkeen tehnyt noin.

Voisi koittaa ihan perus vehnäjauhoilla vielä tehdä pohjan ja vuorokaudeksi jääkaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan tehdä taikinan esim. Maanantaina ja paistella siitä sitten pizzaa pitkin viikkoa. Muuttuu vaan paremmaksi mitä kauemmin on jääkaapissa. Mutta onhan siinäkin joku aikaraja, milloin taikina alkaa pilaantumaan. 

Vierailija
24/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostin taikinan pöydälle 1,5 tuntia ennen leipomista. Pyöräytin jauhotetulla pöydällä taikinan pitkulaiseksi ja jaoin 6 osaan. Vältin käsittelemästä yhtään enempää kuin pakko. Kaulin taikinapallerot yksi kerrallaan pizzapohjaksi ja täytin kunkin syöjän toiveiden mukaan. Kun pizza oli uunissa, aloin kaulia seuraavaa taikinapalleroa. (Paistoin pizzoja noin 12 min. 235 asteessa. Riittoisuus siis 6 pyöreää pellin kokoista pizzaa.)

Pizzat olivat kuin olivatkin parempia kuin viimeksi tunnin huoneenlämmössä nostatuksen jälkeen. Myös viimeiset pizzataikipallerot olivat kiinteitä eikä höttösiä kuten perinteisellä tavalla.

Suosittelen kokeilemaan pizzataikinan tekoa jo edellisenä päivänä, jos on ylimääräistä aikaa ja tilaa jääkaapissa. Ainoa ongelmakohta oli se, että nostatusastian pitää olla tarpeeksi iso eli noin 3 kertaa taikinan kokoinen.

ap

Muuten hyvä, mutta miksi helvetissä murjot sen taikinan kaulimella? Siitähän lähtee kaikki ihanat kuplat pois!

Kaulin ei liity pizzan tekemiseen mitenkään. Pizza venytetään ja painellaan muotoon käsin, ja vieläpä mahdollisimman vähällä käsittelyllä.

Jos tuntuu että tarvitaan kaulinta, on taikinassa liikaa jauhoa/ liian vähän vettä. Sopiva hydraatio ”00”-jauholla on noin 60%, puolikarkealla vehnäjauholla taas noin 65%

Pitää kokeilla ensi kerralla tuota venyttelyä. Nyt ei ollut aikaa, kun oli monta nälkäistä suuta kuolaamassa. Ton mukaan 15 dl jauhoihin pitäisi laittaa noin 9 dl vettä?

Vierailija
25/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pitää kokeilla ensi kerralla tuota venyttelyä. Nyt ei ollut aikaa, kun oli monta nälkäistä suuta kuolaamassa. Ton mukaan 15 dl jauhoihin pitäisi laittaa noin 9 dl vettä?

Minä olen niin hullu että punnitsen jauhot ja veden, hydraatiolaskelmat perustuvat painoon.

Mutta sanotaan että 15 dl vehnäjauhoa painaa noin 975 g. Tällöin vettä pitäisi laittaa noin 600 g eli 6 dl. Hiukan pyöristäen.

Vierailija
26/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivahiivaa riittää ihan 2-3 g. Öljy ei myöskään kuulu aitoon napolilaiseen pizzataikinaan.

Ei sillä öljyllä kyllä mitään väliä ole, joku italialainen pizzaguru on luvannut 1000€ sille joka erottaa oliko taikinassa tippa öljyä vai ei.

Vierailija
27/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kylmäkohotuksella olen saanut ihan parhaimmat pizzat.

Eli taikina vähintään vuorokaudeksi jääkaappiin. Huoneenlämmössä olen antanut olla sen aikaa että taikina on helppo käsitellä.

Esilämmitän myös uunipellin kuumassa uunissa ja pohja sitten kuumalle pellille ja äkkiä täytteet päälle ja uuniin. Paistuu muutamassa minuutissa.

Oikeaoppisesti kai sähköuunissa ei ikinä saa autenttista pizzaa mutta noin olen itse saanut hyvää pizzaa.

Pohjaa en koskaan myöskään kauli vaan pyörittelen ja venyttelen sen sitten sellaiseksi epämääräisen muotoiseksi, ehkä joskus saan siitä vielä pyöreän.

Vierailija
28/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla kylmäkohotuksella olen saanut ihan parhaimmat pizzat.

Eli taikina vähintään vuorokaudeksi jääkaappiin. Huoneenlämmössä olen antanut olla sen aikaa että taikina on helppo käsitellä.

Esilämmitän myös uunipellin kuumassa uunissa ja pohja sitten kuumalle pellille ja äkkiä täytteet päälle ja uuniin. Paistuu muutamassa minuutissa.

Oikeaoppisesti kai sähköuunissa ei ikinä saa autenttista pizzaa mutta noin olen itse saanut hyvää pizzaa.

Pohjaa en koskaan myöskään kauli vaan pyörittelen ja venyttelen sen sitten sellaiseksi epämääräisen muotoiseksi, ehkä joskus saan siitä vielä pyöreän.

Niin, ja käytän nykyisin aina tuorehiivaa. Kuivahiivalla en ole jostain syystä koskaan onnistunut saamaan mitään kohoamista aikaiseksi.

Vierailija
29/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsiöljyä pitsataikinaan - hyi!!!

Mahtaapa maistua hyvälle kun siihen sitä keltaista saranaöljyä laitetaan..

Vierailija
30/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minä olen niin hullu että punnitsen jauhot ja veden, hydraatiolaskelmat perustuvat painoon.

Mutta sanotaan että 15 dl vehnäjauhoa painaa noin 975 g. Tällöin vettä pitäisi laittaa noin 600 g eli 6 dl. Hiukan pyöristäen.

No sen verran tossa mun alkuperäisessä reseptissä onkin. ap (kuten aiemminkin)

Vierailija
31/34 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljyä pitsataikinaan - hyi!!!

Mahtaapa maistua hyvälle kun siihen sitä keltaista saranaöljyä laitetaan..

Rypsiöljy (tms.) laitetaan lopuksi että saadaan sileä pinta sille taikinapallolle ja irtoamaan se taikina käsistä, muuta virkaa en oo sille keksinyt, ei maistu kyllä taikinassa. ap.

Noin muuten, sun kotikasvatus on kyllä menny pieleen.

Vierailija
32/34 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on taas pizzapäivä. Unohtui tehdä taikina eilen, mutta hyvää tulee näinkin.

Vierailija
33/34 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee muunlaista pizzataikinaa.

Ap:n ohjeessa oli aika paljon hiivaa, tuolla määrällä kohoaisi huoneenlämmössä lyhyesti kohotettava taikina. Sitä voi siis huoletta vähentää ohjeesta. Vettä ei myöskään tarvitse lämmittää. Omasta vakioohjeestani olen myös vähentänyt suolan määrää rankasti, koska 20 g suolaa 4 pizzan taikinaan ois aika hurjaa.

Paras tulee mielestäni about niin, että kohottaa ensin taikinaa yhtenä möykkynä yön yli, ja sit jakaa palloiks, joita voi käyttää jo päivän kohottamisen jälkeen, jos kiire on, mutta jotka säilyvät jääkaapissa päiväkausia.

Vierailija
34/34 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzapäivä taasen. Nyt ei oo eilen tehtyä taikinaa. ap.