Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullista että joku sanoo Suomessa, ettei ole varaa syödä edes viikottain marjoja

Vierailija
30.10.2020 |

Itse keräsin tänä vuonna 15 litraa punaherukkaa, 4 litraa mustaherukkaa, 8 litraa puolukkaa, 40 litraa mustikkaa, 10 litraa villivadelmaa, 6 litraa karviaisia ja 4 litraa lakkaa. Mansikoita kävin poimimassa 12 kiloa mansikkamaalla ja soseutin ne annospusseiksi pakkaseen. Lisäksi tein ruusunmarjasosetta n 3 litraa ja pihlajanmarjoista marmeladia.
Herukat ovat omalta pihalta ja mansikat tuottajalta, muut keräsin ihan metsästä. Asun kaupungissa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai marjoja keräämään? Kun on oikeasti nälkä, niin olo on hyvin heikko. Verensokeri lähes nollissa, ei silloin ole voimia painua metsään kauas kaupunkiasunnosts yhtään mitään keräilemään. Aloittajan kaltaisia kommentteja heittävät he, jotka eivät ole koskaan oikeasti nälkää ja kärsimystä itse kokeneet. Lukeneet vain jostain.

Suomessa köyhät ovat lihavia. Ehkä juuri siksi että eivät mene marjaan vaan hakevat mäkistä euron juuston.

Vierailija
22/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna voit jakaa hyväosaisuuttasi jollekin, joka ei itse kykene keräämään. Siitä saa myös itselle hyvää oloa :)

Lahjoitin yli puolet keräämistäni marjoista. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaupungissa saa terve ihminen kyllä marjoja kerättyä helposti. Itse asun ihan keskustan tuntumassa ja pyörällä kävin keräämässä vattuja ja mustikoita. Puolukassa kävin autolla, mutta olisi sekin autottomana onnistunut. Kaikki alle 10 km kotoa, vattuun olisi ollut ihan kävelymatka. Eri asia sitten sairaat ja vanhukset, mutta itse olen terve ja työssäkäyvä, työpäivän päätteeksi kävin muutaman kerran. 30 litraa puolukoita kolmena arki-iltana viiden jälkeen syyskuussa, vattuja poimin viikonloppuisin vähän kerrallaan ja mustikassa kävin useamman kerran, siihen sattui osin kesälomakin. 

Vierailija
24/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan marjat mielummin kaupan pakastealtaasta kuin lähden pöpelikköön kykkimään. Toimeentulotukea saadaan ja kyllä meillä jokainen marjoja syö 1-3dl päivän aikana. 

Vierailija
25/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna voit jakaa hyväosaisuuttasi jollekin, joka ei itse kykene keräämään. Siitä saa myös itselle hyvää oloa :)

Lisään, vanhuksille jotka eivät pääse enää itse metsään, mutta nauttivat kunnollisesta mustikkasopasta ja puolukkapiirakasta. He arvostivat todella paljon elettäni.

Lapsiperheet ja työikäiset pääsevät metsään kyllä mikäli tahtoa on.

Vierailija
26/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon.

Kaikilla ei kuitenkaan ole ajoneuvoa, varaa taikka terveyttä matkata metsään keräämään marjoja. Eikä niiden ostaminen ihan halpaa ole.

Näin juuri. Mulla ei ole varaa ostaa. Ei ole terveyttä kerätä eikä ole autoa.

Vierailija
27/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään, vanhuksille jotka eivät pääse enää itse metsään, mutta nauttivat kunnollisesta mustikkasopasta ja puolukkapiirakasta. He arvostivat todella paljon elettäni.

Lapsiperheet ja työikäiset pääsevät metsään kyllä mikäli tahtoa on.

Kukas kissan hännän nostaisi...

Vierailija
28/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai marjoja keräämään? Kun on oikeasti nälkä, niin olo on hyvin heikko. Verensokeri lähes nollissa, ei silloin ole voimia painua metsään kauas kaupunkiasunnosts yhtään mitään keräilemään. Aloittajan kaltaisia kommentteja heittävät he, jotka eivät ole koskaan oikeasti nälkää ja kärsimystä itse kokeneet. Lukeneet vain jostain.

Suomessa köyhät ovat lihavia. Ehkä juuri siksi että eivät mene marjaan vaan hakevat mäkistä euron juuston.

ja mä oon lihava, vaikka mulla onkin marjoja puoli kiloa päivälle . Mutta oon muuten lepsu syömisessä.

Vierailija
29/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän toimeentulotuella josta maksan vielä opintolainan lyhennystä 150 euroa, matkakortin ja puhelinlaskun minkä jälkeen jää 280 euroa. Syön jokaikinen päivä mustikoita, puolukoita ja herukoita jotka ostan kaupasta koska ei ole mielenkiintoa poimia eikä tilaa säilöä. Syön myös lohta, lihaa ja kaikenlaista muuta mihin ei kuulema ole varaa.

Olen ottanut sen periaatteen että syön mielummin vaikka välillä vähän vähemmän kuin huonolaatuista ruokaa. Välillä olen yrittänyt säästää ja tehdä ruokaa esimerkiksi halvemmasta jauhelihasta mutta silloin jää syömättä kokonaan ja ruoka menee roskiin koska ei vain mene alas koska maistuu pahalta ja on liian rasvaista. Minulla ja veronmaksajilla ei ole myöskään varaa siihen että lääkekuluni kasvavat. Nyt jo menee 50 euroa kuussa pelkkiin lääkkeisiin.

Vierailija
30/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en hae. Esim. lenkkimakkarasta saan ruokaa neljänä päivänä. Siihen joka päivä lisukkeeksi perunaa eri muodossa.

Vierailija
31/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaisia köyhiä olet kohdannut kuin noin sanot. Kaikki köyhät eivät ole todellakaan lihavia.

Vierailija
32/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottoman kerrostaloasukin on hankalampi lähteä marjaan. Lisäksi vaikka parvekkeella saa kasvamaan aika paljon, niin pakkaseen asti sadosta tuskin riittää.

Minusta on ennemminkin surullista, että et ymmärrä, että kaikki eivät ole samassa asemassa kuin sinä. Tai ehkä halusit vain kettuilla marjattomille. Miinullapa on näin paljon, hahahahh :p

Vierailija
33/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa pienituloiset elää makaroni makkara kastikkeella voi ja leipä . Suolakurkku on jo Luxus . Juhlapyhinä kurpitsapikkelsiä kurkkusalaattia nakkia juustoa . Haisevia kanoja ei kukaan syö pahempaa kun sika . Kaupasta ostetuista munista voi puolet olla mätiä . Halpa kaupat halpa laatu . Parvekkeella voi kasvattaa avomaan kurkkua tilliä . Ei moni saa jouluna mitään kinkunpaloja tai kalkkunaa saati peuraa jos ei itse metsästä . Tonnikala purkki riisillä .

Vierailija
34/34 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ennenvanhaan, joskus 60-70 - luvulla kaikkk keräsivät marjoja. Jopa kouluissa kerättiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä