Minkä ikäisenä ei enää kuulu kuulla heinäsirkkoja?
Kommentit (25)
Eikai tälle mitään tyyppi-ikää ole.
Nykyään, kun korvia suojataan paremmin melua vastaan, ihmiset varmaan kuulee pidempään nuo korkeatkin äänet.
Ihan mekanistisista syistä nuo korkean taajuuden alueet alkaa tyypillisesti rappeutua ensimmäisenä, mutta kuulo voi lähteä muilta alueiltakin ensin lähinnä geneettistä syistä. Minulla (50v) kuuluu vielä sirkat paljaalla korvallakin, mutta kuuloalueen keskitaajuudet (puheen yleisimmät taajuudet) on kadonneet sen verran että tarvitsen kohta kuulolaitteen.
Amerikkalainen ystäväni puhui aina häiritsevästä heinäsirkkojen äänestä. Huomasin jokin aika sitten, että hän ei ole enää aikoihin puhunut niistä. Mainitsin asiasta ja hän totesi niiden muuttaneen muualle. Hän on nyt 58-vuotias, eli 56-vuotiaana katosivat heinäsirkat hänen äänimaailmastaan. Toisella tuttavamiehellä katosivat ehkä suurinpiirtein samoihin aikoihin.
Olen 65-vuotias nainen, kuulen (ainakin menneenä kesänä 2020) heinäsirkan.
En ole enää useampaan vuoteen kuullut.
Päiväkotityö kuulema altistaa erilaisille kuulon alenemille jo ajoissa.
N. 40
Minä sain sakot kun menin paljastamaan, että kuulen vielä yli viisikymppisenä heinäsirkat.
Jos olet rokkari, niin n. 27-vuotiaana.
Tänä kesänä muuten sirkka siritti takapihalla pitkästä aikaa. Taitaa olla vain säädetty matrixiin, ettei yli 12 vuotiaat niitä näe tai kuule.
Ne on varattu vaan lapsille ..
-Sinkkiş
Eiköhän youtubesta löydy jotain sirkkojen siritystä ja kaikki ne kuulee.
Zinc
Miten tää liittyy ikään? Voisko ap valaista.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan miettinyt miksi vanhat ihmiset joutuvat usein käyttämään kuulolaitetta?
Oon 56 ja moneen vuoteen en oo enää kuullut, mutta viime kesänä kuulin. Onko tullut joku uusi laji, mikä siirtää matalammin?
60+ olen nyt ja kuulen tod kaik sirkat.
Miehellä meni 55 v paikkeilla nuo korkeat äänet mykistykseen.
(Sama lähilaseissa, en tarvi lukulaseja mut tuo em. tarvii.)
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta koska kuulo rappeutuu vähitellen (meiltä kaikilta) ja korkeat äänet yleensä lähtevät ensin, on tyypillistä, että joskus keski-iän puitteilla nuo sirkat katoaa ensimmäusenä merkkinä kuulon ikääntymisern liittyvästä degeneraatiosta. Poikkeuksia toki on.
Mutta samalla tavoin harmaantuminen ja vaihdevuodet ja nivelrikko liitetään ikääntymiseen, vaikka voivat esiintyä nuorillakin.
Heinäsirkkoja ei ole täälläpäin, mutta huomaan ärsyyntymiskynnksen madaltuneen ainakin radiokanavia kuunnellessa, ikäänkuin korkeita äänialoja olisi nykyään liikaa.
Paljon en kuule sirkkoja, mutta joskus täydellisessä hiljaisuudessa menneenä kesänä kuulin.
T. Mummeli 71 v
Mulla on ihan oikeasti kuulon alenemaa, mutta kyllä tänä kesänä heinäsirkan kuulin. Tosin paikassa missä ei kyllä ollut mitään muita, esim liikenteen, ääniä. N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta koska kuulo rappeutuu vähitellen (meiltä kaikilta) ja korkeat äänet yleensä lähtevät ensin, on tyypillistä, että joskus keski-iän puitteilla nuo sirkat katoaa ensimmäusenä merkkinä kuulon ikääntymisern liittyvästä degeneraatiosta. Poikkeuksia toki on.
Mutta samalla tavoin harmaantuminen ja vaihdevuodet ja nivelrikko liitetään ikääntymiseen, vaikka voivat esiintyä nuorillakin.
Ihmisen elinikä oli neljänkympin huitteilla joskus kivikaudella.
-Sinkkiş
Vierailija kirjoitti:
Titaanidioksidin määrä vaikuttaa paljon. Minulle tulee kuulonalenema niistä nappuloiden päällysaineista. Varmaan "saisin" kuulolaitteenkin, jos pitäisi alkaa vääntää jostakin asiasta, tarviiko ottaa. En halua tehdä sitäkään, mutta ei mulla ole mitään lääkityksiä. Aika monella tuossa iässsä on ja business toimii niinpäin, et kaikilla on etäluettava sydämentahdistin / uniapnealaite / mitä ikinä keksitäänkin:-(
Heinäsirkkoja on lukuisia eri lajeja, myös hepokatteja ja kaskaita. Ne sirittävät eri taajuuksilla. Joiden äänen vanhempikin kuulee, kaikkia ei.
Sellainen ikä on säädetty laissa yksilön oikeudet ja velvollisuudet aistien käyttämiseen ja havainnoimiseen, pykälä 4 momentti 2.