Joko toi koira pitäs lopettaa?
10-v noutaja, lonkat ihan kuluneet ja vatsa koko ajan löysällä. Syötetään kipulääkkeitä päivittäin. Ihan pirteeltä vaikuttaa ja jaksaa vähän leikkiä ja syö ihan hyvin. Mutta kaatuilee välillä ja on toisinaan tuskissaan. En halua pitää liian kauan kärsimässä, mutten lopettaa liian aikaisin. Mihin se raja pitää vetää? :(
Kommentit (19)
Silloin kaatuilu ja tuskainen olo on jokapäiväistä on parempi antaa vanhalle ystävälle rauha..
Siinä vaiheessa, kun kipulääkettä on alettu syöttämään päivittäin eikä toivoa parantumisesta, niin on jo ollut mun mielestä se raja.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:48"]10-v noutaja, lonkat ihan kuluneet ja vatsa koko ajan löysällä. Syötetään kipulääkkeitä päivittäin. Ihan pirteeltä vaikuttaa ja jaksaa vähän leikkiä ja syö ihan hyvin. Mutta kaatuilee välillä ja on toisinaan tuskissaan. En halua pitää liian kauan kärsimässä, mutten lopettaa liian aikaisin. Mihin se raja pitää vetää? :(
[/quote]
Onko käytetty lääkärissä? Mitä siellä sanottiin?
[/quote]
On käytetty, sieltähän se ne lääkkeet saa. Sanottiin että katsokaa miten kauan jaksaa. Kun kivut yltyy niin pitää viedä piikille. Mutta en minä osaa sanoa, koska sillä on hirveät kivut. Ei koira välttämättä ulise tuskaansa. Pelkään, että se kärsii turhaan. Mutta jos ei kärsikään, niin en halua tappaa toista ennen aikojaan. :(
ap
Kuinka usein kaatuilee ja on tuskissaan? Ihan hirveän pitkään en katselisi tuota, jos ell ei osaa auttaa.
itse vedän myös rajan jokapäiväiseen lääkitsemiseen (kipu). Vaikea kyllä samaistua tilanteeseen, oma koirani lähti "saappaat jalassa" 15 vuotiaana viime keväänä. Ja olisi ollut ihan kamala olla päättämässä minä päivänä lähdetään lääkäriin piikille, mutta kuulostaa aika surulliselta elämältä koiraystäväsi puolelta.
Kyllä, pitää lopettaa. Jos kipulääkettä menee jo joka päivä niin voitte olla varmoja, että kivut ovat todella kovat. Koirat eivä näytä kipuaan kovin helposti.
Mikset lopettanut jo aiemmin? Minä lopetin 6v koiran, kun lapsi oli allerginen.
Mua kaduttaa, kun pitkitin ihan turhaan koiran elämää. Ei se ollut enää sitä elämää, jonka se olisi ansainnut. Kamala päätös, koiranomistajan vaikein asia.
Minä jouduin lopettaa 4v koiran, en jaksanut sitä sisälle ulostamista
Lääkäri sanoi, että vielä ei tarvitse lopettaa, lääke vie kyllä kivun. Nyt aloin miettiä, auttaako se enää tarpeeksi.
ap
Meillä kävi eläinlääkäri lopettamassa kun kaatuilu alkoi. Meinasi vain, että oikeaan aikaan päästettiin kärsimyksistä. Takapää alkoi pettämään eikä kivuilta voinut välttyä.
Lopettaminen taitaa olla armeliainta tuossa tilanteessa..
ei tosiaankaan, se ei ole meidän oikeus päättää, jos ei ole äkillistä traumaa johon mikään hoito ei auta, niin anna ystäväsi elää, vanhuus on sekin elämä omine nautintoineen,
jotkut ei halua huolehtia lemmikistään ja ajattelevat että lemmikki kelpaa vain nuorena, vanhaan ystävään ei haluta kuluttaa hieman enemmän rahaa ja tapetaan selittäen että no ne lonkathan on kipeitä,
et ole varmasti sellainen, rakastat ihan varmasti koiraasi, ja jos on suinkin mahdollisuus että vanhus voi vielä elää ja rakastaa sinua, niin hoida ystäväsi, kuka muka sanoi että ne lonkkavaivat ei muka kuulu koiran elämään,
ne kuuluu, vanhuus kuuluu meidän jokaisen elämään, leikkiminen ja syöminen
tarkoittaa että vielä jaksaa ja hyvin, todella kärsivä eläin ei nouse ikinä ylös eikä syö, ystäväsi rakastaa sinua yli kaiken, ja ollut aina uskollinen, tue ystäväsi vanhuudessa niin kauan kunnes yhtään muuta mahdollisuutta ei ole. Jos ei ole äkillistä traumaa tai verenvuotoa, johon ei auta mikään hoito, niin miten kukaan voi ehdottaa muuta kuin huolehtimista.
Kyllä alkaisin jo jättämään hyvästejä toiselle. Koirathan monesti ei näytä kipuaan ja esittävät pirteämpää mitä ehkä oikeasti ovat. Jos kipulääkkeet päivittäistä, niin miten pitkää haluaisit itse elää (jos ne ei välttämättä sit jossain vaiheessa vie edes sitä kipua pois)? Toi myös, että vatsa jatkuvasti löysällä kyllä vie koirasta aika nopeasti mehut pois. Siis jos ruoka-aineet ei pääse imeytymään, ku löysä vatsa ei ole normaali olotila. Sit viimeistään, jos on enempi väsynyt tai ei ruoka maistu, niin on jo aika. Mut kyllä mulle kaatuilu ja tuskissaan olokin olisi jo hälytyskelloja.
Jos lääkityksestä huolimatta kipuilee, on aika lopettaa.
Tiedän tunteen. Oikean ajankohdan päättäminen on todella vaikeaa, kun kyseessä on rakas ystävä.
Oman vanhuksen kanssa mietimme pari kuukautta (lonkka alkoi reistata 14-vuotiaana). Välillä kipulääkitys piristi koiraa enemmän ja oli parempia päiviä. Kun koira sitten kaatui ja sai jonkinlaisen kipukohtauksen, pyysin heti eläinlääkärin meille päästämään sen pois. El. tuli puolessa tunnissa ja sinä aikana koira hieman tokeni. Vielä nukahtamista odotellessakin mietin, onko tämä nyt oikea ratkaisu. Eläinlääkärin mielipide oli selkeä: ehdottomasti nyt oli aika. Jälkikäteen olinkin samaa mieltä, ja hieman kadun, ettei lopetuspäätöstä tehty jo aikaisemmin.
Ymmärrän, että luopuminen on kamalan vaikeaa ja oman koiran tilanteelle helposti sokeutuukin. Kehotan kuitenkin tekemään sen mieluummin ajoissa kuin liian myöhään.
Päätös on todella vaikea. Oman koirani vein piikille kun koira itse luovutti, ei enää syönyt tai leikkinyt. Kävely oli vaikeaa, ja sinä päivänä kun tein päätöksen, koira jotenkin vaan raahusti ulos nurmelle ja jäi siihen. Ei enää halunnut nousta ylös. Siitä kannettiin koira eläinlääkärille. Tätä ennen pitkään koiralla oli lääkitys.
Minulle henkisesti tosi vaikeaa päätellä milloin oikea aika on, mutta tuon koiran kohdalla päätös oli oikeaan aikaan tehty, sillä siihen asti koira itse vielä taisteli, ja koira todella ikäänkuin luovutti... Toisen koiran kohdalla päätös piikille viemisestä ei liittynyt vanhuteen ja oli myös vaikea... Näiden kokemusten takia en ehkä pysty enää ottamaan uutta koiraa, koska se luopuminen on niin kamalaa...
Joskus suurinta rakkautta on luopuminen.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:48"]10-v noutaja, lonkat ihan kuluneet ja vatsa koko ajan löysällä. Syötetään kipulääkkeitä päivittäin. Ihan pirteeltä vaikuttaa ja jaksaa vähän leikkiä ja syö ihan hyvin. Mutta kaatuilee välillä ja on toisinaan tuskissaan. En halua pitää liian kauan kärsimässä, mutten lopettaa liian aikaisin. Mihin se raja pitää vetää? :(
[/quote]
Onko käytetty lääkärissä? Mitä siellä sanottiin?