Ms-taudista tietävät
Tietääkö joku, jos kys tautia sairastava potee silmäoireita, auttaako näköhäiriöihin silmälasit? Kysymys ehkä outo, mutta itsellä ollut useamman vuoden ms-tautiin sopivaa oireistoa, joiden alkaessa toisessa silmässä sumentunutta näköä, mutta näkeminen helpottui miehen silmälaseja kokeillessa? :D Silmät oireiden alkamisesta lähtien olleet sumean, sairaan näköiset ja verestävät. Muina oireina ollut kovaa hermokipua, päänsärkyä, kipua toisen silmän takana(ei näköhäiriöitä tuon alun jälkeen kuitenkaan), nipistelyä ja polttelua siellä täällä.
Toinen asia, oireiden alkaessa myös niveleni ovat alkaneet naksua! Siis huomattavasti. Kipuja edelleen siellä täällä, naksuu ja paukkuu. Ajoittain helpottaa, sitten taas pahenee. Vaikuttaako sairaus niveliin?
Oireet alkoivat matkan jälkeen, jossa podin mahdollisesti nestehukkaa, kotiuduttuani olin väsynyt ja ehkä puoli vuorokautta vain join ja join ja podin kovaa väsymystä. Tuosta reissusta on nyt viisi vuotta.
Kuulostaako MS, vai kenties jotain muuta? Lääkärit ottaneet verikokeita liudat, pohtineet pitäisikö neurologille laittaa, mutta leimanneet oireet psyykkisiksi eikä tutkittu kummemmin, jumppaa määrätty lääkkeeksi jne. Huvikseni olen näitä kipuja kestänyt nämä vuodet vissiin.
Kommentit (6)
Korj. niveloireet (siis eivät kuulu tautiin,)
itsellä alkoholi oli aiheuttanut tuollaista tuhoa hermostoon. vuosien viikonloppuinen kohtuukäyttö oli käynyt keholle liiaksi.
Hermostoa oli tuhoutunut. Nipistelyä ja puutumista.
Päänsärkyä silmän takaa. Toispuoleista kipua päässä.
Kramppeja.
Lääkäri määräsi että alkoholin käyttö loppuu. Hermosto saattaa palautua ennalleen, mutta koska olen jo neljäkymppinen, niin oireet voivat jäädä elinikäiseksi vaivaksi.
Seuraavaksi olisi tullut katkokävelyä ja vakavaa dementiaa.
Tuo silmäoireilu kuulostaa enemmän siltä, että tuijotat näyttöjä ja sinistä valoa yli silmän sietokyvyn. MS-taudin silmäoireita ei tosiaan voi laseilla avittaa.
Kokeile vähentää ruudun tuijottamista, kosteuta silmiä silmätipoilla säännöllisesti ja käy raittiissa ilmassa. Nivelistä en osaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
itsellä alkoholi oli aiheuttanut tuollaista tuhoa hermostoon. vuosien viikonloppuinen kohtuukäyttö oli käynyt keholle liiaksi.
Hermostoa oli tuhoutunut. Nipistelyä ja puutumista.
Päänsärkyä silmän takaa. Toispuoleista kipua päässä.
Kramppeja.
Lääkäri määräsi että alkoholin käyttö loppuu. Hermosto saattaa palautua ennalleen, mutta koska olen jo neljäkymppinen, niin oireet voivat jäädä elinikäiseksi vaivaksi.
Seuraavaksi olisi tullut katkokävelyä ja vakavaa dementiaa.
Itse en käytä alkoholia enkä käyttänyt tuolloin, mutta reissunpäällä join hullun määrän energiajuomia. Nykyään en niitä juo, mut nuorempana kyllä. En tiedä voisiko semmoinen vaikuttaa? Ei tosiaan tuolloin ollut mitään muuta laukaisevaa tekijää, stressiä tai muuta merkittävää.
Kipu tosiaan tuntuu vihlaisevan sillointällöin, joskus yöllä herään siihen. Aika vähän istuskelen näytön edessä, käyn töissä päivät (myymälätyötä), lenkkeilen, pari tuntia telkkua illalla jos jaksaa katsoa. Silmätippoja oon käyttänyt ilman hyötyä, kokeillut ties mitä silmäjumppia jne.
Luulis, ettei tämmöinen krooninen kipu ilman syytä ilmene. Ja kun tuntuu tulevan jatkuvasti uutta vaivaa vanhan perään, polvet rutisee, alaselkä kipeytyi yhtäkkiä syyttä ja sille tielle se jäi. Kuntoutettu on, mut ei auta. Ärsyttää kun tuntuu ettei liikkuminen onnistu enää samoin kun ennen, jalat vapisee ja hytkyy ja selkä särkee.
Ap
Mikään ei kuulosta ms-taudilta. On jotain muuta. T: mäsää takana kohta parikymmentä vuotta.
Ei kuulosta ms-taudilta. Siihen liittyvät näköoireet eivät kirjaudu silmälaseilla. Ei ole mikään taittovirhe tms. Myöskään nivelsiteet eivät kuulu tautiin. Rauhoitu. Nimim. 20 vuotta ms-tautia