Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermojen menettäminen vauvaan

Vierailija
07.02.2014 |

..Onko kellään muulla ikinä koskaan käynyt näin? Meillä on vauvalla nyt joku "kausi" taas menossa, että nukuttaminen on niin hankalaa, että itseä alkaa ärsyttämään. (8kk ikäinen vauva)

En tarvitse mitään vauvanhoito-ohjeita, vaan lähinnä vertaistukea?

Itse laulelen aina jotain nykyään kun nukutan vauvaa, että pysyy hermot kasassa, eikä vauvalle tulisi tiuskittua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:15"]

Vaikeaa? Minä syötin vauvan ja se nukahti siihen.

[/quote]

Sama juttu, omien lasten kanssa ei mitään ongelmaa tuossa iässä. Tissi suuhun, ja siihen nukahtivat, sitten vain sänkyyn. Ja kun tissimaito loppui, nukahtivat ihan itsekseen sängyssä. Tuolla nukuttamishommalla teet tuota vielä monta vuotta eteenpäinkin.

[/quote]

Ihanaa kun teillä on sujunut homma helposti, useimmilla ei vain taida käydä ihan samoin kun Teillä! Jos meillä ei nukuta vauvaa niin, kyllähän se itsekseenkin sitten varmasti nukahtaisi kunnon itkun jälkeen. En halua itkettää pientä, kun voin auttaakin häntä nukahtamaan heijaamalla ja silittelemällä. Tällöin ei itke.

jos lapsen jättää väsyneenä, mutta tyytyväisenä sänkyyn nukahtamaan, niin on kohta jo noussut seisomaan pinnoja vasten. Sitten alkaa huuto.

Ja eköhän lapsi opi nukahtamaan itse sitten kun oppii, tämän takia meillä nukutetaan niin pitkään kun näin on! :) Välillä vaan on turhauttavia hetkiä..

ap

[/quote]

No ei kai se lapsi soseen syömiseen nukahdakaan! Annatko ap tissiä tai pulloa? Vaikka olisi kuinka syönyt sosetta, kannattaa ennen nukahtamista antaa sitä maitoa. Siihen ne vauvat nukahtaa. 

[/quote]

En ollut se joka siitä soseen syöttämisestä puhui :-o Mutta ei, meillä ei vauva nukahda maidon juomiseen paitsi yöllä.

Ja vielä pitäö nyt sanoa, että en tarvitse vauvanhoitovinkkejä niinkään, osaan kyllä hoitaa vauvani, mutta sitä vertaistukea olin vailla :)

ap

[/quote]

Aina tuntuu olevan ihmisiä, jotka taas ovat vailla sitä, että pääsevät lyttäämään toisia. Se onnistuu yksinkertaisimmillaan niin, että kerrotaan, että MEILLÄ kyllä on onnistunut tämä oikein hyvin, ei mitään ongelmaa. Siksi sinun tapasi tehdä asioita on huono ja väärä. Ärsyttävää!

[/quote]

Komppaan täysin! :) Eri asia antaa hyviä neuvoja kun, että: " Anna sille sitä maitoa niin varmasti nukkuu" . Nokun ei nuku.

ap

Vierailija
2/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kans hermot jossain kohtaa, kun nukutus saattoi kestää yli tunninkin ja pyrki pois sängystä. Nykyään vien sänkyyn vasta kun väsyttää, ennen kymppiä. Nukahtaa äkkiä. Ajattelin alkuun, että ysiltä tuon on nukuttava, kun isommatkin aikoinaan. Mut eihän se niin mene

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhdeksän kuukauden kieppeillä aika monella alkaa mennä hermo. Hormonitoiminta ei enää auta väsymyksen kanssa, lapsi voi olla takertuva ja tosi itkuinen (kuuluu ikään) ja tietty uutuudenviehätys alkaa karista. 

Kyllä se siitä. Laulelu on hyvä keino rauhoittaa itseään. Ja on siihenkin syy, miksi monilla pienten lasten äideillä on suklaa-ja keksikätkö, josta haetaan jotain hyvää ja syödään se rauhassa vaikka koko maailma kaatuisi sillä välin. Kaikki, mikä auttaa jaksamaan on hyväksi.

4/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Hienoa, että olet keksinyt tuon tavan laulaa, jolla rauhoitat sekä itseäsi että lastasi! Tykkään!

Sinänsä nuo ärtymyksen tunteet ovat varmaan lähes kaikille vanhemmille tuttuja. Vauva on niin kokoaikaisen tarvitseva että se uuvuttaa, ja koska vauva ei osaa ilmaista itseään kuin ääntelyllä, vanhempi voi myös turhautua siihen, ettei ymmärrä lastaan, mistä puolestaan seuraa erilaisia tunteita lamaantumisesta aggressioon.
Tunteita saa olla! Tärkeintä on, että ne eivät muutu vauvaa vahingoittavaksi toiminnaksi, siis eli että tunteistasi huolimatta pystyt toimimaan vastuullisen vanhemman tavoin ja tukemaan lastasi. Aina, kun ärryt, pidä mielessä, että lapsella on todennäköisesti vielä tukalampi olo kuin sinulla ja hän tarvitsee turvaa ja luottamusta.

Neuvolassa voit myös keskustella ideoita siitä, miten ärtymystä herättäviä tilanteita voisi konkreettisesti helpottaa. Ainakin rohkaisisin sinua menemään erilaisiin äiti-lapsi-kerhoihin, joita myös seurakunnat järjestävät eri paikkakunnilla. Niissä saat vertaistukea muilta äideiltä ja tutustut muihin.

Tsemppiterveisin KirkkoSisko

Vierailija
5/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen tuntenut ärtymystä ja kiukkua vauvaa kohtaan. On ollut todella raskas vauvavuosi. Taisin saada ihan synnytyksen jälkeisen masennuksenkin. Minua on helpottanut paljon se, että olen saanut asiosta jutella psykologin kanssa. Sen jälkeen on ollut helpompi puhua myös miehen ja ystävien kanssa ja sekin on helpottanut paljon.

Itse tein useasti niin, kun tunsin että nyt pinna palaa eikä hermo enää kestä huutavaa vauvaa, että laitoin vauvan pinnasänkyyn ja menin hetkeksi rauhoittumaan toiseen huoneeseen. Tai jos isä oli paikalla, niin lykkäsin vauvan sille ja menin hetkeksi pois. En koskaan vahingoittaisi lastani, mutta pakko sanoa, että ymmärrän jos joku näin tekee. Tai en sittenkään ymmärrä, koska kun tulee sellainen olo että tekee mieli kuristaa vauva, niin jokainen normaali ihminen lähtee tilanteesta pois eikä vahngoita vauvaa. Kyllä niillä jotka niin tekevät, viiraa päässä jo ihan todella pahasti.

Nyt meilläkin jo hieman helpottaa ja vauvakin on jo 1-vuotias. Tästäkin vaan selvittiin. :) Minua auttoi myös paljon se, että yritin keskittyä miettimään hyviä ja positiivisia asioita. Niitä joita on jo tapahtunut ja yritin myös jokaiseen tulevaan viikkoon keksiä jotain mukavaa tekemistä tai positiivisia asioita.

Vierailija
6/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ajatella, että se on vain väliaikaista :) Meillä 11kk ikäinen oppi seisomaan, eikä unille menosta tule mitään, kun vauva vaan punkeaa itseään pystyyn. On myös oppinut pudottamaan tutin pinnojen välistä, tietää että sillä saa huomion vanhemmilta. Itkee ja nauraa ja hieroo väsyneenä silmiään, mutta silti nousee ylös jatkuvasti. Joudun puolen minuutin välein laskemaan huutavan vauvan takaisin makuuasentoon kymmeniä kertoja unille mentäessä.

Nakkaan monesti maissinaksuja sänkyyn, silloin malttaa hetken pötkötellä ja niitä natustaa, hyvällä tuurilla nukahtaa siihen. Tutteja on sängyssä myös ainakin 3 kpl joista saa valita jos yhden pudottaa. Myös heleä-ääninen mobile pyörii ja soittaa veisujaan, en tiedä auttaako se kyllä.. Itse ajattelen että väliaikaista tämä vaan on, kohta poika varmasti jatkaa hyvin nukkumistaan, muutama viikko/kuukausi tätä, kyllä minä jaksan. Tsemppiä!

Vierailija
7/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin afrikkalaiselta ystävältäni ettei lasta tartte nukuttaa! Pikkuisesta asti vauveli sai ottaa vaikka kymmenet tirsat jopa lattialla touhutessaan. Kun kävelemään oppi menivät itse petiinsä ja nukkuivat illasta jopa aamuun asti. Kodissa ei koskaan ole hiljaista!

Mami ei herätellyt syömään tai juomaan ja joskus näin kun lapsi nukkui jopa nojatuolissa kaikessa rauhassa muitten telmiessä ympärillä! Lapsia on paljon ja osa jo isoja mutta kellään ei ole mitään ongelmia nukkumisen, syömisen tai juomisen kanssa. Ovat reippaita, avoimia, vilkkaita ja terveitä lapsia!

Nyt toimisin aivan samoin!

Vierailija
8/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin näitä "kausia" on välillä ollut. Lapsi on nyt yli vuoden ikäinen ja nukahtaminen ja nukkuminen on nyt ollut jo pitkään aivan rauhallista. Mutta juuri tuossa iässä kun opeteltiin liikkumista ja myöhemmin seisomista niin oli rauhatonta. Hyvä kun olet tuon laulamisen keksinyt. Loppujen lopuksi ne kaudet on menneet aika äkkiä ohi, vaikka ne tuntuu sillä hetkellä rasittavilta ja loputtomilta.

Vierailija
9/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli kanssa tosi huono nukkumaan ja käymään nukkumaan,kiikkutuoli oli hyvä nukuttamisessa.

sama meno kuin muilla selvästi väsynyt,ei vaan halunnut käydä nukkumaan,aina pystyyn kitisemään.

nyt ikää 1v9kk ja käy nätisti nukkumaan,on illalla aina tosi väsynyt,mutta heräilee edelleen yöllä välillä ja muutenkin herää aikaisin.

on illan torkku ja aamun virkku,onneksi ei oleenää huonoja öitä kuin 2-3 viikossa.

Vierailija
10/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, että en ole yksin! Äitinä ehkä hieman tulew syyllistettyä itseään aina ja kaikesta, joten ärsyyntyminen tuntuu jotenkin.. ..väärältä ja kielletyltä? Pitäisihän oman lapsen olla se maailman ihanin aina ;-)

tuohon nro 7:mälle vielä, että kuulostaa ihanalta, mutta en ole vielä keksinyt kuinka tuo lapsi nukahtaisi ilman nukutramista enää kun en jaksa pikkuista kantaa manducassakaan :S (paina jo n.11kg, oma selkä ei kestä!!)

ap

p.s meiltä löytyy suklaata, sekä ben ja jerrys jäätelöä äipän kätköistä :P<3

Vierailija
11/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:15"]

Opin afrikkalaiselta ystävältäni ettei lasta tartte nukuttaa! Pikkuisesta asti vauveli sai ottaa vaikka kymmenet tirsat jopa lattialla touhutessaan. Kun kävelemään oppi menivät itse petiinsä ja nukkuivat illasta jopa aamuun asti. Kodissa ei koskaan ole hiljaista!

Mami ei herätellyt syömään tai juomaan ja joskus näin kun lapsi nukkui jopa nojatuolissa kaikessa rauhassa muitten telmiessä ympärillä! Lapsia on paljon ja osa jo isoja mutta kellään ei ole mitään ongelmia nukkumisen, syömisen tai juomisen kanssa. Ovat reippaita, avoimia, vilkkaita ja terveitä lapsia!

[/quote] Mun lapset ei oo ikinä nukahtaneet itsekseen.... Nojoo, autoon. Mutta sitä ei lasketa, koska auton ääni ja liikkeet heijaavat uneen... 
Mutta että nukahtaisi pöytään, tai lattialle leikkiessään jne... ei vaan onnistu meillä. 
Saisivat kyllä tehdä niin, kunhan joskus edes nukkuisivat.

Vierailija
12/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:15"]

[/quote] Mun lapset ei oo ikinä nukahtaneet itsekseen.... Nojoo, autoon. Mutta sitä ei lasketa, koska auton ääni ja liikkeet heijaavat uneen... 
Mutta että nukahtaisi pöytään, tai lattialle leikkiessään jne... ei vaan onnistu meillä. 
Saisivat kyllä tehdä niin, kunhan joskus edes nukkuisivat.

[/quote]

Meillä tää poitsu ei enää nukahda edes autoon, toimi hankalien iltojen ja öiden apuna toi autolla ajelu aina 5kk ikään asti!! :)

ap

Vierailija
13/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä rupee taas sujumaan oikeesti, tämmösiää hetkiä tulee toisinaan kun on ite todella väsynyt ja vauva ei vaan millään nuku, kannattaa pyytää toisinaan jotain apua esim- isovanhemmilta tms. että saa itse välillä nukuttua ja jaksaa sitten paremmin. :) sellasta on vanhemman elämä välillä, turhauttavaa mutta niin sen arvoista <3

Vierailija
14/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:42"]Kyllä se siitä rupee taas sujumaan oikeesti, tämmösiää hetkiä tulee toisinaan kun on ite todella väsynyt ja vauva ei vaan millään nuku, kannattaa pyytää toisinaan jotain apua esim- isovanhemmilta tms. että saa itse välillä nukuttua ja jaksaa sitten paremmin. :) sellasta on vanhemman elämä välillä, turhauttavaa mutta niin sen arvoista <3

[/quote]

Varmaan taas helpottaa kun oppii kävelemään, muistelisin, että viimeks tällasta oli kun vauva alkoi konttaamaan. .

Muuten sujuu oikein hyvin meillä, toi nukkumisasia vaan on ihan katastrofaalisen hankala! :-o

ap

Vierailija
15/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:15"]Vaikeaa? Minä syötin vauvan ja se nukahti siihen.

[/quote]

kuulostaa ihanan helpolta! :) Meillä lapsi syö sosetta jo aika paljon ja ei juo enää maitoa aterioiden välissä, joten harvemmin nukahtaa silloin kun on ruoka aika, oikeastaan ei ikinä? :D

Vierailija
17/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:15"]

[/quote]

Sama juttu, omien lasten kanssa ei mitään ongelmaa tuossa iässä. Tissi suuhun, ja siihen nukahtivat, sitten vain sänkyyn. Ja kun tissimaito loppui, nukahtivat ihan itsekseen sängyssä. Tuolla nukuttamishommalla teet tuota vielä monta vuotta eteenpäinkin.

Vierailija
18/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

Ihanaa kun teillä on sujunut homma helposti, useimmilla ei vain taida käydä ihan samoin kun Teillä! Jos meillä ei nukuta vauvaa niin, kyllähän se itsekseenkin sitten varmasti nukahtaisi kunnon itkun jälkeen. En halua itkettää pientä, kun voin auttaakin häntä nukahtamaan heijaamalla ja silittelemällä. Tällöin ei itke.

jos lapsen jättää väsyneenä, mutta tyytyväisenä sänkyyn nukahtamaan, niin on kohta jo noussut seisomaan pinnoja vasten. Sitten alkaa huuto.

Ja eköhän lapsi opi nukahtamaan itse sitten kun oppii, tämän takia meillä nukutetaan niin pitkään kun näin on! :) Välillä vaan on turhauttavia hetkiä..

ap

Vierailija
19/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

No ei kai se lapsi soseen syömiseen nukahdakaan! Annatko ap tissiä tai pulloa? Vaikka olisi kuinka syönyt sosetta, kannattaa ennen nukahtamista antaa sitä maitoa. Siihen ne vauvat nukahtaa. 

Vierailija
20/22 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

Entä jos vauva ei nukahda tissille? Meidän lapsi ei enää n. 8 kk:n iän jälkeen nukahtanut tissille. Ei auttanut järkipuhe.