Paljonko on 5*1,2?
Tai 5,15+2,85?
Tai 320:100?
Lapseni oli vastannut ekaan 6, korjauksen mukaan oikea vastaus on 6,0, toiseen oli vastannut 8, korjattu vastaus 8,00 ja viimeiseen 3,20, johon oli korjattu 3,2. Jokainen oli siis laskettu oikein ja pisteitä nolla.
Ja tehtävänannossa luki vain "ratkaise". Taas lähtee palautetta opettajalle!
Kommentit (13)
Jos tarkoituksena on nimenomaan ollut opetella vastauksien tarkkuutta ja pyöristämisiä niin täysin aiheellisesti menettänyt pisteet. Esimerkiksi 6 voi tarkoittaa mitä vain väliltä 5,5-6,4.
Pilkunnussintaa, mutta teoriassa menee desimaalisäännöt noin. Jos tietenkin oli kysymys desimaalisäännöistä, silloin ymmärrän arvostelun tiukkuuden.
T. 5.945730
No ne on just tietysti jarjoitelleet sitä millä tarkkuudella vastaus annetaan, ja väärinhän lapsesi oli ne tarkkuudet antanut. Kannattaa sun varmaan ainakin vilkaista sitä lapsen oppikirjaa ennenkö annat opelle palautetta.
Millä vuosiasteella lapsesi on? Lukion lyhyessä matikassa ainakin opetettiin, että ylioppilaskirjoituksissa voidaan ottaa pisteitä pois, jos vastauksessa ei ole riittävästi desimaaleja. Vastaus 6 voi kuitenkin olla mitä tahansa 5,5:n ja 6,4999...:n väliltä, kun taas 6,0 rajaa vastausvaihtoehtoja huomattavasti. Kuitenkin lausekkeessa luvussa 1,2 on yksi desimaali, jolloin vastauksessakin tulisi olla sama tarkkuus.
En kyllä ikinä muista, että meillä olisi ostettu pisteitä pois liian vähien tai liiallisten desimaalien vuoksi, mutta kyllä opettaja saattoi asiasta huomauttaa.
Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.
Ap
Oliko koealueen aiheena opetella desimaalisääntöjä? Jos oli, niin lapsihan on tehnyt jokaisen tehtävän väärin. Fiksu opettaja ohjeistaisi lapsia paremmin kuin pelkällä Ratkaise -käskyllä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:20"]
Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.
Ap
[/quote]
No desimaalisäännöt ovat taas sellaisia, että niistä ei pitäisi erikseen mainita: tarkkuudesta mainitaan yleensä erikseen vain, jos halutaan vastaus eri tarkkuudella kuin lähtöarvot.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:20"]
Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.
Ap
[/quote]
Valitettavasti jollakin tavalla on erotettava jyvät akanoista. Desimaalisäännöt eivät ole mitään rakettitiedettä, ja jossakin vaiheessa niiden käyttäminen alkaa olla jo melkoisen olennaista vastauksen kannalta.
Kyse ei ole desimaalien määrästä vaav vastauksessa tulee olla yhtä monta merkitsevää numeroa kuin alkuperäisten lukujen tarkimmassa on. Tämä on siis yleinen sääntö.
Kyllä siinä on opettaja ihan oikeassa... desimaalit on oltava kohdallaan. Lapsesi vastauksista hyvin huomaa että sillä ei ole niistä hajuakaan. Toivottavasti tuon tehtävän johdosta nyt osaa?
Miksi viimeisestä kohdasta oli poistettu yksi merkitsevä desimaali eli 3,20 oli korjattu 3,2:ksi?
Kaksi ensimmäistä kyllä ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:05"]Miksi viimeisestä kohdasta oli poistettu yksi merkitsevä desimaali eli 3,20 oli korjattu 3,2:ksi?
Kaksi ensimmäistä kyllä ymmärrän.
[/quote]
Koska lähtöarvoissakin tarkemmassa on vain 2 merkitsevää numeroa.
Niin ne matematiikan pilkkusäännöt menee. Tosin aika tiukka arvostelu.