Vinkkejä aloittelevalle yrittäjälle?
Yksi elämäni suurimmista unelmista on käymässä toteen, kun vihdoin keksin sellaisen yritysidean joka kannattaa toteuttaa.
Yrityksen perustaminen on ollut jotenkin niin itsestäänselvyys ihan pienestä asti. Siinä ei kiehdo pelkästään se mahdollinen raha, vaan mahdollisuus olla oman itsensä pomo niinkin elämään suuresti vaikuttavalla osa-alueella kuin työ, luoda juuri sellainen työyhteisö kuin haluaa, saa tarjota muille elannon ja luoda jotakin omaa.
Tulen yrittäjäperheestä joten mielikuvani yrittämisestä on hyvinkin realistiset.
Tietysti tahdon myös menestyä ja aionkin tehdä paljon töitä sen eteen. Kaikenlisäksi uskon yritykseen, sillä idea on tuore, innovaatinen ja ajankohtainen. Yrityksellä on mahdollisuudet laajentua vaikka maailman tappiin asti.
Olen jo kysynyt innovaatioasiantuntija mielipidettä (hän piti ideasta), ja nyt olen tekemässä liiketoimintasuunnitelmaa jonka jälkeen pääsee yritysneuvontaan.
Onko täällä muita yrittäjiä jotka haluaisivat antaa neuvoja aloittelevalle yrittäjälle? Mitä itse olisit joskus aikoinaan tehnyt toisin?
Kommentit (30)
Joo, tosiaan älä luota kehenkään! Ja muista, leveästi esiityvät ova todennäköisimmin huijareita. Tullaan takki auki siihen malliin, että rahaa on ja hintoja ei kysellä. Sitten laskun tullessa tokaistaan, että "kirjota lasku" eli suomennettuna rahaa ei ole. Mun miehellä on firma ja sanoo aina, että huvittavimpia on nämä leventelijät, joita ei kiinnosta edes hinnat, mutta laskuun pitäisi saada. Normaali ihminen, varakaskin, hiukan on kiinnostunut siitä, mitä tavara tai palvelus maksaa. Eikä ainakaan höpötä sivussa koko aikaa varallisuudestaan, jota nämä laskulle pyytäjät (=huijarit) tekee. Yksikin kävi miehellä taannoin tilaamassa erään asian, ei kysynyt edes hintaa, hirveä kiire ja ehti välissä kertoa palanneensa golf-lomalta (oma osake Kanarialla) ja uudesta Audistaan. No, Audillahan tuo oli, ihan tuliterällä liikenteessä. Maksun tullessa heitti reteästi, että "kirjota lasku", josta mies kieltäytyi. Ostaja katosi nopeasti ja mies piruuttaan kysyi Audin rekkarin perusteella nimeä. No, Audi oli ihan autoliikkeen auto...:) Koeajolla kuulemma, kun miehen vanha kaveri on samassa liikkeessä töissä. Nauratti kyllä, mutta osoitus siitä, että tarkkana saa olla. Onneksi vahinkoa ei tullut.
Mieti myös kirjanpitäjän valintaa siltä kannalta, että joku vääntää sen kyllä halvalla keittiön pöytänsä ääressä, mutta jos liiketoimintasi todella alkaa kasvaa niin isommassa toimistossa saat varmasti parempia neuvoja ja ne ovat varmemmin oikeita. Muista että kuka tahansa voi ryhtyä kirjanpitäjäksi!
Jos on kiva kirjanpitäjä, saat häneltä helposti ja nopeasti monet neuvot esim. verotuksen yms. suhteen.
Puhelinnumeroa ei ole pakko antaa kaupparekisteriin. Eivät ne asiakkaat yritystäsi sieltä etsi vaan puhelinmyyjät.
Suosittelen internet-startti -kurssia (Jani Marttanen)
Ymmärrä mikä ero on myyntikatteella ja käyttökatteella. Hyväksy se ajatus, että 2/3 tulevasta rahasta eli käyttökatteesta menee verottajalle, palkan sivukuluihin ja muuhun muiden elättämiseen ja 1/3 voit nostaa bruttona itselle. Jos LTS näyttää vielä tämä huomioiden hyvältä idealta niin antaa palaa.
Unohda koko juttu...
Yksi elämäni suurimmista virheistä. 24/7 naimisissa tän paskan kanssa ja verottaja on ainoa joka muistaa.
t:Yrittäjä
Älä ainakaan palkkaa työntekijää!
markkinointiseminaaria (http://markkinointiseminaari.fi) on tullut suositeltua monelle alkavalle yrittäjälle...
Hei ap!
Mielenkiinnolla kuulisin miten yrityksesi on lähtenyt pyörimään.
Ja mitä itse olisit tehnyt toisin?
Ja mitä vinkkejä antaisit näin reilu vuoden yrittämisen jälkeen?
Terveisin yrittäjyydestä haaveileva!
Olisiko vielä lisää vinkkejä?
Liiketoimintasuunnitelma on nyt tehty ja seuraavaksi olisi vuorossa yritysneuvojalle meno. Valmista liiketoimintasuunnitelmaa lukiessani rakastuin vielä enemmän tähän ideaan, jos nyt näin voi edes sanoa haha. Olen innostusta täynnä!