Mehiläisen lyhyt etävastaanotto: Lääkärin palkkio n. 40e mutta poliklinikkamaksu yli 20e tuohon päälle?
Siis mitä v*ttua?
Mikä ihmeen poliklinikkamaksu? Maksu siitä että ne lähettää mulle laskun tuosta vastaanotosta?
Lääkärinpalkkio sinänsä ihan kohtuullinen mielestäni (erikoislääkäri kyseessä).
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Se laskuhan menee automaattisesti jonkun IT-järjestelmän läpi. Eihän siinä vaadita mitään henkilöresurssia edes suoranaisesti. Miten voi olla laskun loppusummasta 1/3 tällaisia kuluja?
It ohjelmat ammattikäyttöön, nehän on luonnollisesti ilmaisia hankkia, ylläpito ja päivitykset tulevat myös ilman lisämaksua.
Joku apottikin oli täysin ilmainen.
Halpahan tuo oli silti. Yleensä olen sen satasaen maksanut yksityisen käynneistä yleislääkärilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo poliklinikkamaksu on se millä mehiläinen kattaa kuluja, sihteerien palkkoja, toimitila vuokraa, sähköä, vakuutuksia yms.
Se minkä lääkäri laskuttaa, jää lääkärille itselleen. Siksi tuo onkin persiistä. Vaikka olisi etävastaanotto niin se mehiläinen haluaa siivunsa ”toimistomaksuna”.
Ei kyllä mene näin, kyllä lääkäri maksaa ihan vuokraa lääkärikeskukselle, yleisesti 20-25 %.
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/ota-tai-jata/
Huomion arvoista tässä on, että tämä poliklinikkamaksu oli alle 15€ noin 10v sitten - aikana, jolloin ajanvaraukset tehtiin pääsääntöisesti puhelimitse, ilmoittauduttiin tiskille, papereita postitettiin paljon, laskuja ei voinut maksaa netissä ollenkaan, laskutussopimukset vaati paljon manuaalista työtä (esim. vakuutukset), kaikki tutkimustulokset piti kysyä lääkäriltä tai labrasta (ei Kanta-palvelua) jne. Tuolloin sait suoraan yhteyden oman paikkakunnan toimipisteeseen (nykyisin keskitetty).
Nyt poliklinikkamaksu 37,90€ - aikana, jolloin suurin osa varaa ajan netistä itse, ilmoittaudutaan puhelimella, soitto- ja etäkäyntien laskut voi jo maksaa netissä/sovelluksessa, asiakaspalvelu keskitetty valtakunnalliseksi, vakuutuksiin menevät laskutukset sähköisiä, tutkimustulokset voi itse tarkistaa Kannasta jne. Nämä verkkoajanvaraukset yms vähentäneet merkittävästi sihteerien paikkoja.
Eli mihin tämä nykyinen kaksinkertainen poliklinikkamaksu siis perustuu, kun asiakas tekee suurimman osan kuitenkin itse?
Ole ilman sit jos tekee pahaa, ei oo mikään pakko.