en ole ollenkaan huolissani tyttäreni kasvusta, mutta muut kyllä ovat.
Miksi? Tyttäreni täyttää pian 13v ja pituus 142cm. Kuukautisetkaan eivät ala vielä ihan hetkeen, koska painoa on vasta noin 30 kiloa. Kasvupyrähdystäkään ei ole vielä tullut. Eiköhän hänestä ihan hyvän pituinen tule, luulen että kasvuaikaa on vielä ainakin pari vuotta jos ei enemmänkin. Ainut mikä häiritsee on muiden ihmisten ihmettely ja kommentit. Antakaa hänen olla ja kasvaa omaa tahtiaan.
Kommentit (20)
Meillä tyttö oli 7.luokalla eli 13v. 150cm ja 34kg ja oli tytöistä pienin.
Koko yläasteen kävi painokontrollissa vaikka paino ei missään vaiheessa laskenut vaan hitaasti mutta varmasti sitä painoa ja pituutta tuli lisää.
Tosin painonnousun eteen tyttö teki kovan työn eli oli lihotuskuurilla pari vuotta jotta sai vähän lihaa luiden päälle.
Kuukautiset alkoivat vasta kun painoa oli mittarissa 43kg.
Varmasti on viiden vuoden päästä ihan aikuisen mitoissa. Voisin kuvitella, että hoikka hänestä tulee.
Joo, minunkaan vanhemmat eivät olleet huolissaan kasvustani, minkä ansiosta jäin vaille hoitoa ja 150 senttiä pitkäksi. Jos et muuten välitä, niin mieti edes, että kaikkiin ammatteihin ei pääse, jos ei täytä vähimmäispituutta.
Ei ole hyvä jos 13v. tyttö painaa vain 30kg koska pikku hiljaa pitäisi se hormonitoiminta käynnistyä ja tytön pitäisi muuttua nuoreksi naiseksi.
Ruokavaliota on varmasti syytä tarkistaa sillä ilman normaalia rasvaa ei kasva rinnat eikä ala kuukautiset.
Onko varma ettei ole jotain allergiaa tai imeytymishäiriötä? Onko hemoglobiini ok ettei ole aneeminen?
Ei pääsekään, mulla jäi poliisikoulu kiinni 3cm:stä.
Muistelen, että kolmetoistavuotiaana painoin 45 kg, kuukautiseni alkoivat tuossa iässä. Olin keskipituinen ja olen edelleen.
Itse olin 13-vuotiaana 174 cm pitkä ja kuukautiset alkoivat niihin aikoihin. Siitä kasvoin sitten vielä edelleen 9cm lisää muutaman vuoden ajan. Tosi hoikka olen ollut aina
Onhan niitä moniakin tyttöjä, jotka ovat kasvaneet vielä yli 13-vuotiaina. Jotkut jopa lukiossa vielä. Ei Se ole pelkästään miesten juttu. Kaverini kertoi, että oli saman pituinen lapseni iässä. Hän on nykyään 163cm. Ja jos lapseni kasvu hyytyy, niin sitten asia on eri. Vielä on kasvanut joka vuosi noin 5 senttiä. Terv ap.
Hormonitoiminta on käynnistynyt. Tutkimuksia varmasti tehdään minusta riippumatta. Tosin ei ole sitäkään vastaan mitään. Mutta jos mitään epänormaalia ei löydy, niinkuin uskon, niin toivon ettei lastani rasiteta sen enempää. Lapseni ei todellakaan halua poliisiksi, ei kuulemma missään nimessä. Vähän erilaiset urasuunnitelmat hänellä. Ap
Aihetta sivuten, poliisikouluun ei ole enää pituusvaatimusta, mutta sen sijaan lentäjiltä ja lentoemänniltä vaaditaan tietääkseni 160cm vähimmäispituutta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:18"]Miksi? Tyttäreni täyttää pian 13v ja pituus 142cm. Kuukautisetkaan eivät ala vielä ihan hetkeen, koska painoa on vasta noin 30 kiloa. Kasvupyrähdystäkään ei ole vielä tullut. Eiköhän hänestä ihan hyvän pituinen tule, luulen että kasvuaikaa on vielä ainakin pari vuotta jos ei enemmänkin. Ainut mikä häiritsee on muiden ihmisten ihmettely ja kommentit. Antakaa hänen olla ja kasvaa omaa tahtiaan.
[/quote]entä jos hän on ns turner-tyttö? Kromosomit olisi hyvä tarkistaa.
No lapsen pituus riippuu hyvin pitkälti omien vanhempienkin pituudesta. Aloittaja ei kertonut, että kuinka pitkiä hänen tyttärensä vanhemmat ovat, eikä sitä, että paljonko lapsen kasvuennuste on. Jos on lyhyet vanhemmat, niin silloin lapsesta voi tulla aivan geneettisestikin lyhyt, eikä kyse ole silloin mistään sairaudesta.
Mulla alkoi kuukautiset vasta 15-vuotiaana, enkä 13-vuotiaana todellakaan ollut kasvanut täyteen mittaani, en tosin luokan lyhinkään tuolloin ollut. Ja yli 170-senttinen minustakin tuli.
Onko tutkittu mikä vialla? Järkyttävän vähän painoa.
Itse olet sokea aiheelle kun kyse omasta lapsesta. On hyvä että edes jollakin on huoli lapsesta jos ei hänen äidillään ole. Huostaanotto taitaisi olla paikallaan.
Vie lapsi lääkärille.
Mä olin 161cm 16-vuotiaana, 17-vuotiaana 169cm. Eli kasvu tapahtui myöhemmin, söin yläasteella tosi huonosti proteiinia. Menkat alkoi 12-v.
Vähäiseen kasvuun voi olla monia syitä, jotka pitää hoitaa, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta ja kasvuhormonin puutos. Sinuna kaikin tavoin yrittäisin järjestää tytön tutkimuksiin. Parempi katsoa kuin katua.
Hormoonit tutkitaan jos kuukautiset ei ala 16-v. mennessä!
Pituuskasvun hidastuminen on syy tutkimuksille kyllä missä iässä tahansa lapsuudessa. Juurihan oli lehdessä juttua, että vauvat lähetetään liiankin herkästi jatkotutkimuksiin, mutta isompien lasten kasvuhäiriöt voivat jäädä huomaamatta, vaikka kyse voi olla vakavasta asiasta.
Minä en tainnut kasvaa kuin 2 cm sen jälkeen, kun olin 13 eikä kovin moni muukaan tyttö kasvanut paljoa sen jälkeen. Olen 173 cm pitkä.