Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko minä tyhmä?

Vierailija
01.02.2014 |

Niin, olenko? Itse en tiedä. Olen mielenterveysongelmien vuoksi ollut työtön koko aikuisikäni (miinus opinnot ja lyhytkestoiset työharjoittelut) ja tämän vuoksi osa ihmisistä suhtautuu minuun kuin vähä-älyiseen. Olen kuvitellut olevani ihan normaaliälyinen, mitä nyt jäljessä työelämän haasteista ja muista "ulkopuolella" olevista asioista.

En juo, polta tai riko lakia. Luen paljon, etenkin tietokirjallisuutta, katson Areenalta dokumentteja ja luonto-ohjelmia (nyt viimeksi Japanin taloustilanteesta kertovan, joka oli mielestäni kiinnostava). Luen uutiset päivittäin ja seuraan maailman tapahtumia edes jotenkin. Pysyn mukana keskustelussa päivittäisaiheista kohtuullisesti. Mutta minuun suhtaudutaan kuin typerykseen, joskus joku kysyy että miksi en ole töissä, jos hän on pystynyt keskustelemaan kanssani normaalisti.

Onko se niin, että työtön = tyhmä? Olenko minä tyhmä?

t. liikaa aikaa, mt-ongelmien vuoksi eläkkeellä

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää suhtautumista muilta ihmisiltä.

Vierailija
2/4 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Sinuun alentavasti suhtautuvat eivät ole sinut itsensä kanssa ja yrittävät korottaa itseään muita arvostelemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä fiksuilla on mt-ongelmia

historiassamme paljon ns hulluja neroja.

luova hulluus

Vierailija
4/4 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et varmaankaan. Muiden voi olla vaikea suhtautua sinuun, ja monet pelkäävät leimautumista. Toisaalta myös yhteisten puheenaiheiden puute voi olla tavallista, koska lopulta työssäkäyvät aikuiset muodostavat siitä merkittävän osan identiteettiään.

Toisaalta itseäsi ja kykyäsi vuorovaikuttaa luontevammin voisi kehittää jokin harrastuksenluonteinen, mutta kuitenkin haastava opiskelu. Se voisi tuoda uusia näkökulmia ja helpottaa oloasi muiden seurassa. Joskua oma heikko itsetunto näkyy ulos, ja muiden on vaikea suhtautua. Sen voi kokea typeränä pitämiseksi.

Olen itsekin ollut hetken puoliksi syrjässä, mutta siirryin vähitellen takaisin kohti toimivaa yhteiskuntaa, ja huomaan heti sopeutuvani paremmin erilaisiin tilanteisiin. Ihmiset sitten suhtautuvat minuun luontevammin ja pääsen näkemään, että eivät ne työelämässä olevatkaan niin huipputeräviä kaikki ole, ja heikot hetkensä on heilläkin.

Yritän tässä sanoa, että et ole muita huonompi, typerä tai omituinen. Kaikkea hyvää sinulle. Toivottavasti elämäsi tuntuu merkitykselliseltä ja itsestäsi hyvältä!