TAAS kielletyistä ruuista..
Saako syödä parmesania??
Mielelläni huitelen ( ja olen huidellutkin viimeksi eilen ) pastaa ravintolassa ja siinä päällähän on tunnetusti parmesania ! Nam :)
Nyt iski paniikki että saako sitä syödä?? Luin jostain että ei. Auttakaa viksummat!
Kataya 14+6
Kommentit (8)
parmesan on tietääkseni kova juusto joten se on ok.
pehmeitä juustoja saa syödä vain jos ne on tehty pastöroituun maitoon (esim. kotimainen feta ja aurajuusto). näin kertoi ystäväni äiti, joka on terkkari. pehmeiden juustojen pakkaukset kannattaa siis lukea tarkasti.
ei hätää! sitä paitsi listerioosi on tosi harvinainen.
Hei,
minun neuvolantäti sanoi, että myös pastoroimattomat juustot voi syödä jos ne kuumentaa yli 70 asteessa, jolloin mahdollinen listeriabakteeri kuolee.
Luin jostain, että aspartaamia ja asesulfaamia voisi turvallisesti, tietenkin kohtuudella, käyttää. Onko näin? Nuo makeutusaineet ovat kuitenkin melko käytettyjä. Minä olen hullaantunut Valion mehukeittoihin, joista suurin osa on makeutettu ed. aineilla.
-Miili- 6+4
Pästöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa on listeriariski. Pehmeiden juustojen (home- ja tuorejuustot) käyttöä ei suositella kuumentamattomana. Kunnollinen kuumentaminen (kauttaaltaa yli 72 astetta) tuhoaa bakteerin.
Sakariinia ja syklamaattia on hyvä välttää, aspartaami ja asesulfaami on ok, eli ainakin cocis light ja mitä olen katsonut ovat ok. Osa Hermesetaksen tuotteista on sakariinia, taisi olla ihan tavalliset puristeet, koska lopetin itse töissä niiden käytön kahvissa...
Voiko pastöroituja homejuustoja syödä? Esim. aura ja Brie-juustot. Tietääkö joku?
Homejuustojakin voi syödä esim. pizzan päällä kuumennettuna, mutta vaikka olisi tehty pastöroidusta maidosta niin niitä ei silti kuumentamatta suositella syötäväksi. Valioltakaan eivät suositelleet ja joku oli siitä tänne palstalle kirjoitellut.
Hei!
Itse olen ollut koko alkuraskausen todella varovainen kaiken kanssa mitä olen syönyt, eli tarkistellut siis neuvolasta saamastani listasta kiellettyjä ruokia kunnes..
..kävimme mieheni kanssa viime viikolla yksityisellä lääkäriasemalla alkuraskauden ultrassa. Siellä kokenut vanhempi naislääkäri sanoi meille, että " Raskauden aikana maalaisjärjenkäyttö on sallittua, paras neuvo on, että älä syö mitään sellaista, mitä et antaisi pikkulapselle. Ainoa ruoka-aine neuvolan listalta, jota en suosittele syömään on hauki, koska siinä on niin suuret elohopea-arvot. Listalla on todella paljon ruoka-aineita jonka listalla oloa en ymmärrä ollenkaan"
Pakkohan minun oli heti tarkistaa ja kysyä, että voinko siis syödä maksalaatikkoa, jos himo iskee. Hän sanoi, että voit. Kohtuus vaan kaikessa.
Nyt siis olen vähän rauhoittunut listan kanssa :-). Uskon siis, että varmasti parmesanjuustoa voi syödä :-)
Tiinuli
... löytänyt parmesania joka olisi tehty pastoröidusta maidosta, joten en ole ainakaan itse syönyt. Pastöroimattomissa tuotteissahan on listeria-riski ja sen vuoksi niitä ei suositella odottajille.
Mutta jos nyt joskus jotain ei suositeltua ruokaa suuhun livahtaa, tuskin se todennäköisyys sattuu kohdalle, että sairastuisi...
Karssuli rv 31+4