***ELOKUISTEN PERJANTAI***
Kommentit (17)
Eipä mulla taaskaan ole mitään järjellistä sanottavaa, mutta kirjoitanpa silti.
Kyllä se maha näköjään on alkanut kasvaa minullakin. Mies totesi eilen illalla, että tuo sun maha on tänään paljon suurempi kuin eilen :). Iltaisin tuo mun pömppis onkin ihan oikean vauvamasun näköinen, mutta päivisin se näyttää vain sellaiselta tavalliselta pömpöltä. Minä en niin kauhean innoissani mahaa odota - se on kuitenkin vain tiellä. Onneksi näyttäisi siltä, että tässä toisessakin raskaudessa mahasta olisi tulossa pieni.
Minäkin olen ihmetellyt, miksi äitiysvaatteiden mitoitus on niin julmetun reilu!! Kävin viikonloppuna Bebesissä sovittelemassa housuja ja koko XS pyöri jalassa, vaikka normaalisti käytän koon 36/38 vaatteita. Taidan sittenkin hankkia vain lisää hameita tms. ja jättää suosiolla nuo epämukavat äitiyshousut kauppoihin.
Kävin eilen kasvohoidossa ja harmitti vietävästi, kun ultraäänihoito piti jättää tekemättä raskauden vuoksi. No enpäs ollut tullut ajatelleeksi, ettei sitä raskaanaoleville tehdä.
Tänään meinaan varata ajan 4D-ultraan ja toivottavasti saan ajan jo maaliskuun puoliväliin. Palan halusta tietää, kumpaa merkkiä tämä masuvauveli oikein on. Esikoinen on niin kovasti toivonut itselleen veljeä, anoppi toivoo tyttöä ja minä tyttöä myös. Eilen esikoinen totesi minulle, että " x haluaisi pikkuveljen, mutta katsotaan nyt mikä sieltä on tulossa" . Aika osuva lausahdus 3-vuotiaalta.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!!
Pepper (17+1)
että mun mies saa tuollaisia ihoreaktioita, jos syö carambolaa. Naama menee hurjan näköiseksi (punaisia laikkuja), jotka sitten pikkuhiljaa laskee. Eli ilmeisesti mies on jonkin verran tuolle hedelmälle allerginen.
Mun vauvamasu paljasti mut täällä duunipaikalla.. itseasiassa jo toissapäivänä, mutta tänään sitten alkoi ihan avoin keskustelu mun masusta tuolla tauolla. Vaikka yritin kovasti käyttää peittäviä vaatteita, niin ei auttanut. Olivat kuulemma monet duunikaverit jo kuukauden päivät katselleet mun pyöristyvää olemusta. No ihan hyvä näin, nyt voi rennosti alkaa käyttämään vartalon myötäisiäkin vaatteita. Tänään jo pukeuduinkin masun paljastavaan mammapaitaan ja pökiin. Tästä se lähtee.
Tänään tiedossa leffailtaa ja syömistä ulkona :)) sopii mulle ja masulle erittäin hyvin. Ainut huono puoli on, että olen kotona varmaan puolilta öin vasta ja voin taata, että väsy iskee jo ysiltä! Paree olla hyvä leffa!
Meillä esikoisella on tainnut alkaa joku kriisivaihe, kun ollut kovin itkuinen ja kiukkuileva nyt muutamat päivät tässä. Ollut tähän asti niin kovin rauhallinen ja tasainen luonne. Ollaan ihan ihmeissään tästä, vaikka toki tiedettiin, että kiukkukausia tulee. Mikään ei ole hyvä, haluaa kaikkea, muttei sitten kuitenkaan halua jne. Minun sylissä huutaa isin syliin ja isin sylissä minun syliin. Heittelee ruokaa pitkin poikin ja katsoo silmiin samalla. Usein vielä sanoo samalla " äiti, tuu nappaa mua" eli haluaa huomiota jne. Ei ole helppoa tuo pienen kiukkupussin elämä. Nyt alkaa siis se kasvatusvaihe.
No tästä täytyy vissiin lähteä lounaalle..
Hauskaa viikonloppua kaikille masun kasvattajille!
AuroraM 17+4
Talvilomaa viettäessä on mennyt aika niin nopsaan etten oo pariin päivään ees ehtiny koneelle. Äsken lukasin juttuja ja aika hiljasta täällä on ollukii. Meidänkin perhe suuntaa tänään kaveriperheen kanssa mökille ja palaa maanantaina eli pimennossa oon taas pari päivää.
Eilen kävin toisessa varsinaisessa neuvolassa. Sydänäänet kuulu tosi napakasti n.145/min. Terkkari sano,että tässä vaiheessa yleensä hb alkaa laskea,mut kuinka ollakaan miulla se oli pompannu 20 pykälää ylöspäin eli oli 153! Päätettiin,et lopetan Multitabs specialin syönnin (oon syöny yhen päivässä) ja otan vaan pelkkää d-vitamiinia. Miulla ei ainakaan väsymys ja ajoittain töissä iskevä heikotus johdu alhaisesta hb:sta. Verenpainekin oli ihan ok,mut ilmeisesti se miulla töissä välillä heittelee,jos joudun seisomaan paikoillani. Painoa on tullu vasta reilu kilo,mut se kaikki viimesen kolmen viikon aikana. No, tiesinkin kyllä syöneeni liikaa ja epäterveellisesti viime viikkoina.
Nyt ruoanlaittoon ja pakkaamaan kamat autoon. Mukavaa viikonloppua ja talvilomaa niille,joilla se vasta alkaa!
Hipsuhiiri ja Pipana 16+5
Kohta alkaa häämöttää puoliväli elokuisille! :) Huisia.
Noista äitiyshousuista. Mä taas olen oikein tyytyväinen siihen, että koot on vähän reilumpia, koska olen pepun ja reisien seudulta (rasittavan) leveänmallinen. Ehkä niissä vaatteissa on ajateltu mahan lisäksi vähän myös sitä tilaa, jota (ainakin useimmat meistä) odottavat tarvitsevat kenties myös sinne pepun ja reisien seudulle loppuraskaudessa. Teidän hoikempien kannattaa varmaan tehdä uusi shoppailukierros sitten, kun masunkasvatus on selvästi pidemmällä - ehkäpä ne sitten tuntuu paremmilta :) Meillä ei täällä Jyväskylässä ole oikein hyvin erityisesti odottaville tarkoitettuja liikkeitä, mutta ainakin Lastentarvikkeessa pitäisi olla isojakin kokoja mammoille. Sinne suunnataankin sitten, kun halutaan katsella vaunuja livenä ja minä olen paisunut ulos kaikista vaatteistani :D Löysin Kapp Ahlista mukavat äitiysfarkut, joiden vyötäröä sai säädettyä kuminauhalla. Ne olisi nyt alkuun yksi hyvä vaihtoehto. Tummia suoria housuja tai muuta virallisempaa yritin löytää, mutta ei löytynyt täältä kaupoista ollenkaan.
Mullakin tuli nyt rv 17 täyteen. On se vaan omituisen tuntuista vieläkin.. :)
Hyvää viikonloppua teille!
Mii-
Taas on tovonen vierähtänyt etten ole kirjoitellut tänne, lukemassa olen yrittänyt käydä päivittäin.
Mullakin tuo masu pullahti nätisti esille, ootin kyllä että se tulee palon myöhemmin näin ekassa (nyt rv 14+5), mitenkäs muilla, millä viikolla piti housut vaihtaa? Minäkin hakkiin ekat äippähousut eilen ja minun mielestä koot oli pieniä. Jouduin siis ottaan numeroa isommat kuin normaalisti, vaikka painoa ei vielä ole tullut...
Tänään sitten paljastin pomolle oottavani ja se meni yllättävän hyvin. Turhaan jännitin asian paljastamista. Lupasi vielä jatkaa määräystänikin että työpaikka on tallella kunhan palaan äippälomalta =O Tosi harvinaista näin pätkätyöläiselle....
Miten muut, joko ootte saaneet kerrottua? ja mitkä oli reaktiot?
Vieläkään en ole työkavereille asiaa paljastanut ja päätettiin pomon kanssa odottaa siihen kunhan huomaavat =)
Palaanpas " sorvin" ääreen.
Niki 14+5
ihanaa alkaa vkonloppu! johan tätä on ootettu taas..
joku kyseli millon kertonu töissä niin mä kerroin melkeen heti ku tikku näytti viivat,koska meillä raskastyö ni en haluu ottaa riskejä! kummiskin reilu vuosi yritettiin..
muuten ei ihmeellistä oikeen oo..
k.h.p ja tärppi 13+5 :)
Mä kerroin lähimmälle esimiehelleni jo viikoilla 7+ kun pahoinvointi teki aamuista vähän hankalia ja saavuin töihin vähän milloin pääsin kotoa lähtemään. Parille muulle kerroin tammikuun alussa, ja nyt useammalle viime viikkoina (mm. työmatkakavereille työmatkalla).
Eli meillä töissä n. reilu puolet tietää raskaudesta ja loputkin varmaan lähiaikoina...
Hassu juttu - pakko kertoo.
Oon aina ihmetellyt näitä raskaanaolevien hulluja mielitekoja (lähinnä naureskellut kun jollain on himo esim. tiiliseinän saumoihin jne.).
Sain tänään postissa varastoltamme mikroskooppimaton (sellaisen kirjoitusalustan tyylinen). Jo avaamaton kuori haisi nenääni vastustamattoman hyvältä, ihan kuin tervapastilleilta. Kun avasin kuoren, ihana tuoksu vain voimistui jä täytti työhuoneeni. Pari tuntia matto oli pöydälläni ja innostuksissani nuuskin sen hyvää hajua.
Sitten yht' äkkiä mulle tuli mieleen, että jos vaikka tuo hyvä kumin haju onkin vain outo hormonaalinen vinksahdus. Vein maton parin työkaverini haistettavaksi ja kaikkien muiden mielestä matto haisi kamalalle (mm. lehmänpaskaa ehdotettiin). Eli mulla on nyt sitten outo fiksaatio tuon maton hajuun, joka on niin ihana... ...mutta ei muiden mielestä!
mieliteoista...mulla on ihan pakko saada suolatikkuja!!! yritän olla napsimatta mut ei pysty,näkeminenkin tekee vedenkielelle,onkos muilla jotain erityisii mielitekoja?. ku oikeestaan en suolatikkuja napsi mut nyt raskauden aikana on ollu ihan pakko saada ja ku mä voisin vetää koko laatikon kerralla..ei muutenkaa ihan terveellist oo??!
sitte tietty janottaa yöllä :D. ekan kanssa ei ollu mitään tällästä,en oikeestaan namiikaan syönny olleskaan,lähinnä hedelmiä ja kesällä pussitolkulla herneitä ja tietty mansikoita :P. esikoinen kun on syyskuun 14 syntyny ja tää tyyppi tulis elokuun 27 aika hyvin...
mut palaillaan taas.. (suolatikut kutsuu...;) )
Pinoudunpa minäkin...
Tää päivä menny ihan harakoille, mitään en oo taaskaan saanu aikaiseks vaikkei kyllä väsytäkkään. Ei vaan huvita. Muksutkin sai vaan ranskalaisia ja nakkeja. Nyt tuo parivaljakko on iltapesuillansa ja mä innolla toivon et ne nukahtais jo ennen kasia niin pääsen töllön ääreen kaikessa rauhassa. Ukkokin lähtee töihin niin saan olla ihan kahdestaan jäätelöpakettini kera...=)
Onkos muuten muilla ollut näillä viikoilla päänsärkyä?
Mulla ihan kamala jomotus ja ollut jo yli viikon verran. Ehkäpä sekin syynä siihen ettei huvita mitään tehdä.
Jaahas, nyt pääsen pukee tolle kauhukasikolle yövermeitä päälle. Jes!!!
Muksut syövät iltapalaa. Ihanan rento ja väsy olo mutta ei pääse nukkuun täytyy katsoa miesten curling ja tietysti suomi-venäjä lätkämatsi.
Huomenna mennään mummolossa käymään. Omalla äidilläni on nimipäivät niin käydään viemässä muksujen piirrystyksia iso nippu. Sisarukseni tulevat kaikki ns.kotona käymään. Osa asuukin vielä äidin luona. Mun vaari(lasten isovaari) (äidin isä)tulee myöskin käymään.
Hän ei vielä tiedä raskaudesta. Onneksi äidilläni on kans kuusi lasta niin ei tule yllätyksenä tää raskaus. Tiedän että hän miettii kuitenkin miten jaksan lasten kanssa/ muutenkin pärjätään. Muilta voisin pahastuakin näistä kommenteista mutta tiedän että vaarini tarkoittaa vaan hyvää. isovaari on lapsille läheisempi kun oma isäni joka käy sillon tällön katsomassa. isovaari taas käy jokaisen lapsen synttäreinä ja muistaa nimipäivänä kortilla ja isommat saavat kortin mukana tarroja kun niitä keräävät. Meni taas asian vierestä.
Mieliteoista on ollut puhetta. Mulla on mehujäät. Mies toi eilen 6 mehujäätä söinne yhdeltä istumalta. Esikoista odotin niin intohimo oli kiiwit. kakkosella tomaatit, keitetyt kananmunat. Kolmosella oli jotain nyt en muista. Neljännellä myöskin keitetyt kananmunat, tomaatit. Viidennellä oli tuoreet palko herneet, ilmavaivat sen mukaiset.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masukirppu 15+1
milläs viikoilla oot? mulla on jo 4:jättä viikkoa pääkipeenä?! oon rampannu lääkärissä sun muuta.. osittain kait raskaudesta ja osittain hartioista kun on jumissa! mulla vkoja nyt 13+5 :)
oonki miettiny että oonko ainoa..
Tässäpä tätä taas. pojan kanssa tykkäsin syödä+juoda kaikkea kirpeetä. oman pihan marjapuskat houkutteivat joka päivä niin, että sain suun aina verille. Myös sitruunalimsat ja -karkit yms maistuivat. vielä ei tässä raskaudessa kai mitää mieliherkkua ole. Pahoinvointikin vielä painaa päälle, joten sekin voi olla syynä...tai oikeestaan joka aamu pitää saada pari lasia Hartwallin Jaffaa ja päikkäreiden jälkeen pala suklaata (Tupla). Ei siis todellakaan mitään terveellistä.
viimeksi painoa tuli 20kg ja kaikki olettivat, että odotin kaksosia ja nyt tätä tahtia turpoon ihan mahdottomaksi. Viimeks jäi myös hirmuisesti ylimääräistä nahkaa vyötärölle vaikka kilot lähtivät. nyt oon varmaan vieläkin pahemmassa kunnossa sitten syksyllä tuon vatsanvenytyksen jälkeen.
Air+poka 12/04+masu 13+
pitkästä aikaa...olo on niin outo kun odottelee vain liikkeiden tuntumista, että tulisi taas konkreettisemmaksi tämä raskaus. Pari kertaa jotain olen muka tuntenutkin, mutta pikkuinen pysyttelee vielä hissuksiin.
Aikamoista väsymystä on ollut edelleen, viikkoja nyt 15. Tänään oli esikoinen pitkästä pitkästä aikaa päivän hoidossa mummilassa ja tajusin miksi olen niin väsynyt, kyllä se 1,4 vuotiaan vahtiminen ja seuraaminen vaan väsyttää. Mitenköhän kun niitä on enemmän?? Ehkä sitä kasvaa tähänkin pikkuhiljaa.
Nautinnollista viikonloppua elohiirulaisille!
PÄÄNSÄRKYÄ mullakin, tosin ei onneksi aivan jokapäiväistä. Inhottavaa silti. Mulla ei myöskään nuo panadolit oikein tepsi, mutta onneksi toi käden akupunktiopisteen painaminen on tuonut usein avun. Nukkuminen tietenkin tepsisi, mutta siihen on niin harvoin aikaa. Mä luulen, että mulla se on osittain myös niskoista/hartioista johtuvaa. Eikä tämä koneen ääressä istuminen tee ainakaan hyvää.
Mulle RASVAINEN ruoka tekee heti muuten kamalan olon, oikein oksetusolon. Mitään hampurilaisia en uskalla edes ajatella syöväni, saati sitten jotain rasvaisia ranskalaisia... Mun tekee myös kovin mieli jotain suolaista, esim. sipsejä tai suolapähkinöitä, mutta jos niitä syön, niin olo on lopun päivää aivan kammottava. Ja mun mielestä se on se rasva mitä niissä on.
MIELITEKOJA en ole huomannut. Paitsi mitä noi suolaset jutut, mutta niitä ei oikein voi syödä, joten se siitä sitten. Herneitä tekisi mieli ja pakasteviinimarjoja, mutta kumpiakaan ei ole saatavilla, joten on pakko vaan kestää ilman :) Kesää odotan innolla, jotta voisin syödä herneitä ja mansikoita. Ja ai, karviaiset olis NIIN hyviä. Niitä saa kyllä sitten varmaan syödä vasta vauvan kera. Toivottavasti.
Jamssa rv15+6
Mulla viikkoja kasassa nyt 17 jos oikein muistan, tän raskauden kanssa en oo niin kovasti ehtinyt masuun keskittyy ainakaan vielä.
Ukon kanssa tossa puhuttiin ennenkuin se töihin lähti niin hän oli sitä mieltä et oon valittanut päätä jo kaks viikkoa. Saattaa ollakkin, mut rasittavaa joka tapauksessa.
Panadolia oon pahimpina päivinä ottanut josta soitin neuvolaankin ja kysyin et paljonko uskaltaa ottaa, mutta eipä sillä ollut parantavaa vaikutusta ollenkaan.
Enkä kyllä edellisistä raskauksista tälläistä muista, mut kiva etten oo ainoa, jos tätä millään voi kivaks asiaks sanoa...=)
Tänään alkoi närästys tässä illan aikana vielä tähän päälle... Jippii...
Kai se nuoremman vatsatautikin sit muhun tarttuu...=)
Mut nyt meen hakee jäätelöpaketin ja linnottaudun sohvalle kattelee grimmin veljeksiä.
Taas on viikonloppu edessä, kyllä nämä viikot menevät sitten vikkelään! Itsellä viikkoja tänään kasassa tasan 17.
Mä olen sitten niin rakastunut mun pieneen masuun! Olen aina ollut laiha ja nyt on ihana kun voi silitellä päivästä päivään kasvavaa pömppöä. Eilen kävin ostamassa yhdet äippähousut, kun kaapissa on enää kahdet pöksyt jotka menee jalkaan. Jouduin ottamaan koon XS ja XXS olis varmaan ollut vieläkin parempi, sillä äippähousujen kokomitoitukset tuntuvat olevan TOSI reiluja. Mulla on yleensäkin tosi vaikee löytää riittävän pitkiä housuja, kun olen 180 cm pitkä ja hoikka. Nyt löysin MissyMomista kahdet jotka olivat just ja just riittävät. Toiset oli tosi makeet mustat, kapean malliset mutta niissä kangas oli sellaista pölyä, karvoja yms. keräävää, joten valitsin sitten ei niin kivat (mutta ihan ok) sammarit. Housut saavat odottaa vielä viikon tai kaksi kaapissa, kunhan turpoan vielä vähän.
Päivä päivältä luulen tuntevani enemmän ja enemmän liikkeitä. Terkkarikin sanoi että on ihan mahdollista tuntea liikkeet tässä vaiheessa kun oon hoikka. (odottaa innolla ekoja kunnon potkuja!).
Ai niin, tää pitää kyllä vielä kertoa! Eilen oli kyllä episodi aamulla kun huomasin työmatkalla peruutuspeilistä että mulla on naama täynnä kirkkaanpunaisia laikkuja (kotona ei vielä näkynyt mitään). No sitten heti töihin päästyäni soitin lääkäriajan itselleni, jonka sain klo 11:sta. Työkaveritkin kauhistelivat mun naamaa kun oli ihan laikukas ja kirjava. No kun pääsin lääkärille, oli naama jo rauhoittunut aika lailla. Sitten se lekuri ihmetteli mun pärstää 45 minuuttia, selaillen välillä kirjaansa ja kysellen kaikenlaista mitä olen tehnyt, syönyt yms. viimeaikoina. No, ihoreaktio jäi selvittämättä kun se pikkuhiljaa haihtui ja sovittiin että jos vielä jotain ilmenee, niin soittelen takaisin lääkärille. Kielsi kuitenkin juomasta appelsiinimehua (kerroin että otin aamiaisella lasillisen) ja syömästä kiwi-hedelmiä ja mansikoita.
No, mitään ei ole enää näkynyt, hyvä niin. Tärkeintähän kuitenkin oli, ettei kyseessä ollut mikään rokkotauti tms. joka voisi olla vaarallinen sikiölle.
Että näin meillä, mitens teillä?