Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9004)

Vierailija
481/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset makeiset ja herkut etenkin karkit ovat pahoja. Pyydän anteeksi jos täällä on amerikkalaisten karkkien faneja. Hersey suklaata hehkutetaan mutta tuotti todella pahan pettymyksen kun maistin useampaa makua. Ehkä täytyy jatkaa herkkuihin tutustumista ja yrittää löytää suosikki. Sanotaan vielä että syön terveellisesti enkä pelkästään sokeria. :D

Vierailija
482/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vieraillut USA:ssa, mutta seuraan Youtubessa monia jenkkitubettajia. Tietysti kun on iso maa niin tavat varmasti vaihtelee alueittain ja tuloluokittain. Joitain asioita mitä olen ihmetellyt: 

- Autokaistat ja runsas pikaruokakulttuuri. Katsoin yhden tytön "morning routinen" ja hän aamulla hyppäsi autoon , ajoi Starbucksiin hakemaan kahvia ja sitten takaisin kotiin. Bensa on siellä ilmeisesti paljon halvempaa kun itse ainakin pyrin välttämään kaikkea turhaa ajamista. Yleensäkin tuntuu että monet syövät enemmän noutoruokaa kuin kokkaavat itse. Lisäksi myös jatkuva ruuan ja juomien tilaaminen kotiin. 

- Autot noin ylipäänsäkin. Käsittäkseeni monissa osavaltioissa ajoharjoittelun voi aloittaa 15 vuotiaana kun on vanhempi tai yli 21 vuotias kyydissä (?), ja sitten 16 vuotiaana kun saa ajokortin niin voi ajella ihan yksikseen. Vähän kyllä tuntui hurjalta nähdä ihan lapsenkasvoinen 15 vuotias ajamassa liikenteen seassa. Ja se, että teineille hankitaan omat autot jotka Suomessa vastaisivat ihan työssäkäyvän keski/hyvätuloisen aikuisen autoa. Ehkä julkinen liikenne on niin huono tai vanhemmat ajattelevat että turvallisempaa hankkia lapselle oma auto kuin laittaa kulkemaan bussilla. 

- Koiria ei ulkoiluteta. Ihan oikeasti, yhdellä kädellä laskettavissa ne jenkkitubettajat joiden olen nähnyt vievänsä koiransa kävelylle. Päästetään takapihalle ja ehkä otetaan mukaan vaellukselle, mutta hyvin harvan olen nähnyt aamulla herättyään lähtevän kävelemään koiran kanssa korttelin ympäri. Ja sitten se hengittämään kykenettömien koirien ihannointi... Tosin tätä taitaa valitettavasti olla joka puolella. Koirien pyörätuolit taitaa olla kaikista amerikkalaisin keksintö. Yleensäkin tuntuu että mitä sairaampi/vammaisempi/vammautuneempi eläin on niin sitä söpömpi se on ja "extra special" jota jumala rakastaa <3 

- Joulukoristelut ja kaikki muukin koristelu ja juhlinta on aivan eri luokkaa kuin meillä. Tästä olen totta puhuen vähän kade, ja toivoisin että tapa rantautuisi meillekin. Halloweeniahan meillä ainakin nuoremmat jo juhlii, mutta esimerkiksi kummitustalokierrokset olisivat hauskoja. Kurpitsafarmitkin olisivat ihania. 

- Talot ja asunnot on paljon isompia. Useampia kylpyhuoneita. Käsittääkseni kokolattiamatot ovat yleisiä ja "hardwood floor" on sitten vähän luksusta? Uima-allas talon pihalla ei ole mikään harvinaisuus. 

Älkää nyt kukaan ottako nokkiinne, nämä oli vain käsityksiä mitä itse olen saanut. 

Ainakin meidan lahiossa kaikki alkoivat laittaa "hardwood floors" kymmenen vuotta sitten. Ei ole mitaan luksusta, meillakin umpitamminen lattia. Eipa nay kolhut.

Täällä päin puulattiat ovat etenkin uusissa taloissa ihan itsestään selvää, mutta makuuhuoneisiin jotkut haluaa kokolattiamatot. Niin minäkin, mutta vain laatumattoa. Oman kodin voi tehdä niin hienoksi ja moderniksi kuin haluaa. Uutta taloa ostaessaan saa valita materiaalit perustarjonnan ulkopuolelta, mutta tulee todella kalliiksi, ja kannattaa vaikka myöhemmin tehdä se edullisemmin. Mutta jos ei ole rahasta kiinni, niin saa taloonsa sellaiset huippumateriaalit kuin haluaa.

Saahan joka maassa rahalla sellaiset materiaalit kuin haluaa.

Niin, niin, tätähän minä tarkoitin, ja on se Yhdysvalloissakin mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vieraillut USA:ssa, mutta seuraan Youtubessa monia jenkkitubettajia. Tietysti kun on iso maa niin tavat varmasti vaihtelee alueittain ja tuloluokittain. Joitain asioita mitä olen ihmetellyt: 

- Autokaistat ja runsas pikaruokakulttuuri. Katsoin yhden tytön "morning routinen" ja hän aamulla hyppäsi autoon , ajoi Starbucksiin hakemaan kahvia ja sitten takaisin kotiin. Bensa on siellä ilmeisesti paljon halvempaa kun itse ainakin pyrin välttämään kaikkea turhaa ajamista. Yleensäkin tuntuu että monet syövät enemmän noutoruokaa kuin kokkaavat itse. Lisäksi myös jatkuva ruuan ja juomien tilaaminen kotiin. 

- Autot noin ylipäänsäkin. Käsittäkseeni monissa osavaltioissa ajoharjoittelun voi aloittaa 15 vuotiaana kun on vanhempi tai yli 21 vuotias kyydissä (?), ja sitten 16 vuotiaana kun saa ajokortin niin voi ajella ihan yksikseen. Vähän kyllä tuntui hurjalta nähdä ihan lapsenkasvoinen 15 vuotias ajamassa liikenteen seassa. Ja se, että teineille hankitaan omat autot jotka Suomessa vastaisivat ihan työssäkäyvän keski/hyvätuloisen aikuisen autoa. Ehkä julkinen liikenne on niin huono tai vanhemmat ajattelevat että turvallisempaa hankkia lapselle oma auto kuin laittaa kulkemaan bussilla. 

- Koiria ei ulkoiluteta. Ihan oikeasti, yhdellä kädellä laskettavissa ne jenkkitubettajat joiden olen nähnyt vievänsä koiransa kävelylle. Päästetään takapihalle ja ehkä otetaan mukaan vaellukselle, mutta hyvin harvan olen nähnyt aamulla herättyään lähtevän kävelemään koiran kanssa korttelin ympäri. Ja sitten se hengittämään kykenettömien koirien ihannointi... Tosin tätä taitaa valitettavasti olla joka puolella. Koirien pyörätuolit taitaa olla kaikista amerikkalaisin keksintö. Yleensäkin tuntuu että mitä sairaampi/vammaisempi/vammautuneempi eläin on niin sitä söpömpi se on ja "extra special" jota jumala rakastaa <3 

- Joulukoristelut ja kaikki muukin koristelu ja juhlinta on aivan eri luokkaa kuin meillä. Tästä olen totta puhuen vähän kade, ja toivoisin että tapa rantautuisi meillekin. Halloweeniahan meillä ainakin nuoremmat jo juhlii, mutta esimerkiksi kummitustalokierrokset olisivat hauskoja. Kurpitsafarmitkin olisivat ihania. 

- Talot ja asunnot on paljon isompia. Useampia kylpyhuoneita. Käsittääkseni kokolattiamatot ovat yleisiä ja "hardwood floor" on sitten vähän luksusta? Uima-allas talon pihalla ei ole mikään harvinaisuus. 

Älkää nyt kukaan ottako nokkiinne, nämä oli vain käsityksiä mitä itse olen saanut. 

Ainakin meidan lahiossa kaikki alkoivat laittaa "hardwood floors" kymmenen vuotta sitten. Ei ole mitaan luksusta, meillakin umpitamminen lattia. Eipa nay kolhut.

Täällä päin puulattiat ovat etenkin uusissa taloissa ihan itsestään selvää, mutta makuuhuoneisiin jotkut haluaa kokolattiamatot. Niin minäkin, mutta vain laatumattoa. Oman kodin voi tehdä niin hienoksi ja moderniksi kuin haluaa. Uutta taloa ostaessaan saa valita materiaalit perustarjonnan ulkopuolelta, mutta tulee todella kalliiksi, ja kannattaa vaikka myöhemmin tehdä se edullisemmin. Mutta jos ei ole rahasta kiinni, niin saa taloonsa sellaiset huippumateriaalit kuin haluaa.

Mutta onko kaikkea tarjolla?

No just sillä rahalla saat tilattua rahdinkin ihan mille vaan, jota laillisesti viedä ja tuoda saa.

Vierailija
484/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kyllä Suomen talossakin kolme vessaa. En kyllä koskaan kokenut siivousta mitenkään vaivaloiseksi. Eihän ne hirveästi edes sotkeennu kun niitä on monta. Tai en tiedä miten muut sitten ruikkii.

On meilläkin vessa ja kylppäri erikseen 80 neliön asunnossa, missä asutaan kaksin.  Mutta ihmettelen sitä, että nimenomaan on kylppäreitä monta, jopa ammeita voi olla 3 kpl. 

Me asumme täkäläisittäin pienessä talossa, n. 200 m2, ja meillä on vain kaksi kylpyhuonetta, ja kolme makuuhuonetta.

Vierailija
485/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ei ole eläkejärjestelmää, vain vakuutus

Wow! Wrong! Ota selvaa.

Ja ota sinä selvää, miten niitä kirjaimia saa lisää, jottet vaikuta ihan idiootilta. Katsos kun minäkin tältä suominäppäimeltä saan vaikka tällaisia: ü õ æ š ž ja lisää löytyy jos tarvitsen.

Good for you, I'm too lazy.

Tyypilliseen amerikkalaiseen tapaan siis. Vaikket amerikkalainen olekaan etkä sellaiseksi tule. Yrität vain.

I'm an American citizen, sent my Finnish passport to the embassy decades ago. Spent more time of my life in USA than Finland.

Miksi et voi pysyä poissa myös suomalaisilta keskustelupalstoilta?

Vierailija
486/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko missään ohjelmassa nähnyt että tiskialtaan yläpuolella olisi meille tuttu kuivauskaappi eli kuivausritilä.

No eihän sellaisia juurikaan näe muualla Euroopassakaan. Ruotsissa korkeintaan.

Virossakin joissain kodeissa.

Meidän kaukaiset amerikkalaiset sukulaiset veivät ne ritilät Suomesta kotiinsa ja isukki nikkaroi kaapin niille.

Myös Puolassa astiankuivauskaappi on ihan tavallinen osa keittiötä. Kroatiassakin näin sellaisen kerran yhdessä kämpässä.

Eri

Vierailija
487/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, niin, tätähän minä tarkoitin, ja on se Yhdysvalloissakin mahdollista.

Tietenkin on. Väittikö joku ettei olisi?

Vierailija
488/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kädessä pidettävää suihkupäätä vaan vain seinällä oleva suihku siis tällainen:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61lhIq%2BlrxL._AC_SL12…

Miten tuossa voi kunnolla pestä alaosaston..? Mutta itse olen aina ihmetellyt amerikkalaisista sarjoista (esim. Kauniissa ja rohkeissa jatkuvasti tätä) tapaa, että kun asunnossa asuva tyyppi lähtee kotoaan pois jonnekin, niin siellä vierailulla silloin ollut ihminen jää ko. asuntoon yksikseen käppäilemään?? Onkohan tuollainen suomalaisittain todella outo tapa yleistä Amerikassa, vai vaan hölmöihin telkkarisarjoihin liittyvä juttu? Vai onko tuo joku "luottamuksen osoitus"/kohteliaisuus sille vieraalle olevinaan? Enpä ole Suomessa moista tapaa nähnyt missään.

Vierailija
489/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tajua, miksi kylppäreitä pitää olla niin valtavasti. Istuuko ne koko ajan paskalla ja sitten heti perään suihkussa? 

Mä kyllä kadehdin noita taloja joissa jokaiseen makuuhuoneeseen kuuluu oma kylppäri. Olisihan tuo nyt ihan luksusta. Jos itse saisin päättää niin päämakkariin voisi kuulua vaikka kaksi kylppäriä, niin että miehelle olisi oma.

Se oliskin kiva siivoilla viittä kylppäriä.

Jokainen siivoo omansa. Eikä neljä kylppäriä, joita kutakin käyttää yksi, likaannu samaan tahtiin kuin yksi, jota käyttää kaikki.  Voit siivota siis harvemmin.

Vierailija
490/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot kauan suunnitellut yllätyskosinnat kaikkien nähden

Julkiset kosinnat pitäisi lailla kieltää.

Kosijalla saisi kyllä itsellään olla edes sen verran älliä, ettei tee herkästä intiimistä hetkestä mautonta showspektaakkelia.

Kosittavalle tilanne voi olla vaikea, eikä vähiten tapauksessa jossa hän haluaisi vaikka vähän miettiä asiaa ennen vastausta. Julkinen kosija asettaa kyllä kosittavan aika lailla selkä seinää vasten, eikä se ole hyvä.

Vierailija
491/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai näidenkin ostoon on olemassa jokin alekuponki?

Vierailija
492/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tajua, miksi kylppäreitä pitää olla niin valtavasti. Istuuko ne koko ajan paskalla ja sitten heti perään suihkussa? 

Mä kyllä kadehdin noita taloja joissa jokaiseen makuuhuoneeseen kuuluu oma kylppäri. Olisihan tuo nyt ihan luksusta. Jos itse saisin päättää niin päämakkariin voisi kuulua vaikka kaksi kylppäriä, niin että miehelle olisi oma.

Se oliskin kiva siivoilla viittä kylppäriä.

Jokainen siivoo omansa. Eikä neljä kylppäriä, joita kutakin käyttää yksi, likaannu samaan tahtiin kuin yksi, jota käyttää kaikki.  Voit siivota siis harvemmin.

Ai vaikka viisivuotias siivoaa omansa, kolmevuotias omansa ja ne alati kylässä käyvät vieraat siivoaa myös omansa?

Vierailija
493/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset makeiset ja herkut etenkin karkit ovat pahoja. Pyydän anteeksi jos täällä on amerikkalaisten karkkien faneja. Hersey suklaata hehkutetaan mutta tuotti todella pahan pettymyksen kun maistin useampaa makua. Ehkä täytyy jatkaa herkkuihin tutustumista ja yrittää löytää suosikki. Sanotaan vielä että syön terveellisesti enkä pelkästään sokeria. :D

Sama kokemus! Ja harmitti, kun ei ollut sellaista irtojäätelövalikoimaa kaupassa kuin täällä. Kaikki jädet oli isoissa monipakkauksissa, ja tuurilla löytyi edes joskus pieni neljän tuutin pakkaus, mistä sai kaikki yhden. Tietysti oli niitä jäätelöbaareja erikseen, mutta ei sitä asioikseen viitsinyt sinne aina lähteä.

Leikkeleitä ei kaupoissa ollut samalla tavalla kuin Suomessa, samoin lihatiski on Prismassa parempi.

Vierailija
494/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gender reveal party. Eli älytön spektaakkeli tulevan lapsen sukupuolen paljastamiseksi.

Vierailija
495/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Kanadassa asunto, jossa on vain yksi kylppäri ja hyvin on pärjätty. Suomen-asunnossa on kaksi. Kanadan-kämpässä muuten on myös ne laminaatit, Suomessa taas ei.

Vierailija
496/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen maksaminen jollain stipendipelleilyllä. Eli käytännössä urheilulla. Ihmeellistä. Urheilullisimmat nuoret ovat niitä tyhmimpiä. Siksi urheilevat kun eivät muuta osaa.

Sen urheilustipendin saajan pitaa pysya opiskeluissa ajan tasolla ja saada maaratty keskiarvo muuten stipendi haipyy taivaan tuuliin.

Aika raakaa kielta kaytat.

Minä ihmettelen sita etta sinne muuttavat suomalaiset eivat enaa osaa kayttaa skandeja kun kirjoittavat tanne.

Joukkotyhmistymista vai halua nayttaa että nyt ollaan kansainvalisia?

Mina*

Ulkkareista ostetuissa kompuuttereissa ei välttis ole skandeja.

Saako niillä kuitenkin umlautin a:n päälle, eli painaa ensin ¨ ja sitten a-kirjainta?

Vierailija
497/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten totta, että Hersheyn suklaat on kauheita.

Vierailija
498/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa miten se tiskialtaan jätemylly toimii? Onko siellä alla joku ämpäri joka tyhjennetään sit vai miten

Vierailija
499/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen maksaminen jollain stipendipelleilyllä. Eli käytännössä urheilulla. Ihmeellistä. Urheilullisimmat nuoret ovat niitä tyhmimpiä. Siksi urheilevat kun eivät muuta osaa.

Sen urheilustipendin saajan pitaa pysya opiskeluissa ajan tasolla ja saada maaratty keskiarvo muuten stipendi haipyy taivaan tuuliin.

Aika raakaa kielta kaytat.

Minä ihmettelen sita etta sinne muuttavat suomalaiset eivat enaa osaa kayttaa skandeja kun kirjoittavat tanne.

Joukkotyhmistymista vai halua nayttaa että nyt ollaan kansainvalisia?

Mina*

Ulkkareista ostetuissa kompuuttereissa ei välttis ole skandeja.

Eihän niitä valmiina ole niissä näppäimissä, mutta jos osaa laitettaan käyttää niin ne löytyy kyllä.

Vierailija
500/9004 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina mennään autolla, pyörällä ei kuljeta eikä jalkakäytäviä ole.

Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.

En ole muuten ikinä nähnyt pyöräilevää jenkkiä, edes telkkarissa.

Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.

Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?

Lapsellani, hanen puolisollaan ja heidan lapsellaan on pyorat, tekevat pitkia pyoraretkia yhdessa. Kauppakeskuksessa on pyoraliike ja sielta olen monta kertaa nahnyt lahtevan joukon pyorailijoita.

ok karen

Sama suomeksi, kiitos!

selvä kaarina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi