Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9004)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kädessä pidettävää suihkupäätä vaan vain seinällä oleva suihku siis tällainen:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61lhIq%2BlrxL._AC_SL12…
No onhan tuossa kieltämättä hankala pestä toosansakaan kunnolla.
Vertailette hotellihuoneen varustusta suomalaisen kodin suihkuihin. Kaykaa joskus oikaean amerikkalaisen kotona suihkussa. On kunnon suihkukaappi, vesi ei roisku ympari kylpyhuonetta. Suihkun suuttimissa on on valinnan vara enemman kuin osaatte kuvitella. Kasisuihku maksaa rautakaupassa $12.99 jos sellaisen haluaa.
No ei niissä kaikissa kuule vaan ole. Kokemusta on.
Meillä oli kyllä Suomen talossakin kolme vessaa. En kyllä koskaan kokenut siivousta mitenkään vaivaloiseksi. Eihän ne hirveästi edes sotkeennu kun niitä on monta. Tai en tiedä miten muut sitten ruikkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina mennään autolla, pyörällä ei kuljeta eikä jalkakäytäviä ole.
Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.
En ole muuten ikinä nähnyt pyöräilevää jenkkiä, edes telkkarissa.
Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.
Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?Lapsellani, hanen puolisollaan ja heidan lapsellaan on pyorat, tekevat pitkia pyoraretkia yhdessa. Kauppakeskuksessa on pyoraliike ja sielta olen monta kertaa nahnyt lahtevan joukon pyorailijoita.
ok karen
Sama suomeksi, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua, miksi kylppäreitä pitää olla niin valtavasti. Istuuko ne koko ajan paskalla ja sitten heti perään suihkussa?
Mä kyllä kadehdin noita taloja joissa jokaiseen makuuhuoneeseen kuuluu oma kylppäri. Olisihan tuo nyt ihan luksusta. Jos itse saisin päättää niin päämakkariin voisi kuulua vaikka kaksi kylppäriä, niin että miehelle olisi oma.
Montako keittiötä haluaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua, miksi kylppäreitä pitää olla niin valtavasti. Istuuko ne koko ajan paskalla ja sitten heti perään suihkussa?
Mä kyllä kadehdin noita taloja joissa jokaiseen makuuhuoneeseen kuuluu oma kylppäri. Olisihan tuo nyt ihan luksusta. Jos itse saisin päättää niin päämakkariin voisi kuulua vaikka kaksi kylppäriä, niin että miehelle olisi oma.
Montako keittiötä haluaisit?
Kaksi, ulko- ja sisäkeittiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Yhdysvaltain politiikka on oikeistolaista. Ei ole mitään merkittävää vasemmistopuoluetta.
No mihinkäs niitä vassareita suomessakaan tarvitaan? Verot vaan nousee ja elintaso laskee kun vihervassarit ovat vallassa. Onhan se nyt nähty.
Suomi on maailman onnellisin maa.
Näkis vaan ja kuulis kolinaa!!
Vihervassareideden vallassaolon aikana ei kukaan ole onnellinen kun ei ole mitään syytä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaaminen.
Mielestäni on erittäin kummallista että hinnat eivät voi suoraan sisältää myös maksua palvelusta.Tipistä ei tarvitse maksaa veroa, ja se on monen pienituloisen tarjoilijan/palveluammatissa olevan tärkeä palkanlisä. Aika helppoa se on laskea, siirtää vain laskun pilkkua yhden pykälän vasemmalle, 10%.
10% tippi on vittuilua tarjoilijalle. Standardi on 18-20%
Tippaaminen on idiootti kivikautinen tapa ja siitä pitäisi päästä eroon. Ei ole mitään järkeä että asiakas paikkailee typeränhuonoa palkkaa. On työnantajan homma maksaa kunnon palkka ja laskuttaa hinnat sen mukaan. Aivan typerä systeemi tällä hetkellä. Ruokkii predatorista käytöstä ja pakottaa työntekijät hyppimään kuin apinat. Minkä helvetin takia kampaajallekin pitää maksaa tippiä, eikö ne osaa hinnoitella palvelujaan?
Ei ole mitään järjellistä syytä säilyttää tätä tapaa.
Tippi on 'sallittua' harmaata taloutta, siitä ei työnantajan eikä tekijän tarvitse maksaa veroja, aika vaikea tuosta on päästä eroon muuten kuin lailla. Lisäksi se motivoi palvelemaan hyvin, kaikki jotka muistavat Neuvostoliiton 'palvelu'kulttuurin ovat nähneet sen toisen puolen, kun ei ole mitään väliä miten käyttäydyt. Tietyissä ökypaikoissa tarjoilijat ansaitsevat todella hyvin tippien ansiosta.
Toisaalta taas tippisysteemi on hankala ja vie aikaa varsinkin, jos sihen ei ole tottunut, tästä syystä en halua tippikulttuuria Suomeen...
Ei paranna palvelua mitenkään paitsi ehkä leveämmällä tekohymyllä.
Ilmoitetuista tipeistä menee vero, ne kuuluu oikeasti ilmoittaa verottajalle. Hah.
Ja kyllä, jos ihmiset tietäisivät kuinka hyvin tarjoilijat joissain huippuravintoloissa ansaitsevat... mutta nämä paikat ovat harvemmassa. Ja kunnon palkka on ok, mutta työnantajan kuuluu maksaa se eikä asiakkaan "almuina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaaminen.
Mielestäni on erittäin kummallista että hinnat eivät voi suoraan sisältää myös maksua palvelusta.Tipistä ei tarvitse maksaa veroa, ja se on monen pienituloisen tarjoilijan/palveluammatissa olevan tärkeä palkanlisä. Aika helppoa se on laskea, siirtää vain laskun pilkkua yhden pykälän vasemmalle, 10%.
Tippaaminen on idiootti kivikautinen tapa ja siitä pitäisi päästä eroon. Ei ole mitään järkeä että asiakas paikkailee typeränhuonoa palkkaa. On työnantajan homma maksaa kunnon palkka ja laskuttaa hinnat sen mukaan. Aivan typerä systeemi tällä hetkellä. Ruokkii predatorista käytöstä ja pakottaa työntekijät hyppimään kuin apinat. Minkä helvetin takia kampaajallekin pitää maksaa tippiä, eikö ne osaa hinnoitella palvelujaan?
Ei kuulu suomalaisille yrittaa muuttaa toisen maan tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinävoi
Lauantaimakkara.
Ai USAssa syödään sitä?
Bologna sausage
Vessanpöntöissä on älytön määrä vettä.
En ole itse vieraillut USA:ssa, mutta seuraan Youtubessa monia jenkkitubettajia. Tietysti kun on iso maa niin tavat varmasti vaihtelee alueittain ja tuloluokittain. Joitain asioita mitä olen ihmetellyt:
- Autokaistat ja runsas pikaruokakulttuuri. Katsoin yhden tytön "morning routinen" ja hän aamulla hyppäsi autoon , ajoi Starbucksiin hakemaan kahvia ja sitten takaisin kotiin. Bensa on siellä ilmeisesti paljon halvempaa kun itse ainakin pyrin välttämään kaikkea turhaa ajamista. Yleensäkin tuntuu että monet syövät enemmän noutoruokaa kuin kokkaavat itse. Lisäksi myös jatkuva ruuan ja juomien tilaaminen kotiin.
- Autot noin ylipäänsäkin. Käsittäkseeni monissa osavaltioissa ajoharjoittelun voi aloittaa 15 vuotiaana kun on vanhempi tai yli 21 vuotias kyydissä (?), ja sitten 16 vuotiaana kun saa ajokortin niin voi ajella ihan yksikseen. Vähän kyllä tuntui hurjalta nähdä ihan lapsenkasvoinen 15 vuotias ajamassa liikenteen seassa. Ja se, että teineille hankitaan omat autot jotka Suomessa vastaisivat ihan työssäkäyvän keski/hyvätuloisen aikuisen autoa. Ehkä julkinen liikenne on niin huono tai vanhemmat ajattelevat että turvallisempaa hankkia lapselle oma auto kuin laittaa kulkemaan bussilla.
- Koiria ei ulkoiluteta. Ihan oikeasti, yhdellä kädellä laskettavissa ne jenkkitubettajat joiden olen nähnyt vievänsä koiransa kävelylle. Päästetään takapihalle ja ehkä otetaan mukaan vaellukselle, mutta hyvin harvan olen nähnyt aamulla herättyään lähtevän kävelemään koiran kanssa korttelin ympäri. Ja sitten se hengittämään kykenettömien koirien ihannointi... Tosin tätä taitaa valitettavasti olla joka puolella. Koirien pyörätuolit taitaa olla kaikista amerikkalaisin keksintö. Yleensäkin tuntuu että mitä sairaampi/vammaisempi/vammautuneempi eläin on niin sitä söpömpi se on ja "extra special" jota jumala rakastaa <3
- Joulukoristelut ja kaikki muukin koristelu ja juhlinta on aivan eri luokkaa kuin meillä. Tästä olen totta puhuen vähän kade, ja toivoisin että tapa rantautuisi meillekin. Halloweeniahan meillä ainakin nuoremmat jo juhlii, mutta esimerkiksi kummitustalokierrokset olisivat hauskoja. Kurpitsafarmitkin olisivat ihania.
- Talot ja asunnot on paljon isompia. Useampia kylpyhuoneita. Käsittääkseni kokolattiamatot ovat yleisiä ja "hardwood floor" on sitten vähän luksusta? Uima-allas talon pihalla ei ole mikään harvinaisuus.
Älkää nyt kukaan ottako nokkiinne, nämä oli vain käsityksiä mitä itse olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.
Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.
Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?Kylla olin kiitollinen noista "laskimopoista" kun jalka oli paketissa kuusi viikkoa. Sain ostokset tehtya ilman ylimaaraista rasitusta ja
pakkaajapoika tuli laittamaan ostokseni autoon ja sitten ajeli takaisin kauppaan.
Miten Suomessa liikuntavaivaiset on huomioitu?
Ruoat voi tilata kotiin. Tai voi könkkästä lähikauppaan ja antaa myyjälle lapun että nämä haluaisin. Kyllä myyjä auttaa.
Jaaha, ei ole USAssa kayty. "Lahikauppa" on kahden mailin paassa. Kassalla ei ole aikaa jattaa paikkaansa ja ruveta haeskelemaan minulle ruokia ja jattaa ne viisi jonossa seisojaa odottelemaan.
Sitä että miten he pystyvät käymään ravintoloissa autolla ja ajamaan kotiinkin, vaikka siellä on yhtä kireät rattijuoppoussäännöt kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaaminen.
Ei kuulu suomalaisille yrittaa muuttaa toisen maan tapoja.
Eihän tässä kukaan ole muuttamassa muiden maiden ja kansakuntien tapoja. Tässä ketjussa on tarkoitus ihmetellä amerikkalaisia asioita ja ilmiöitä, jotka ovat erilaisia kuin meillä Suomessa. Olen varma, että amerikkalaisetkin ihmettelevät joitakin täkäläisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupongit kaupoissa
Tämä on kyllä sellainen mikä ylittää oman käsityskykyni ihan täysin! :D Niitä voi olla vaikka kuinka paljon ja kaikki saa käyttää samalla reissulla. Joskus katsoin suu auki jotain jenkkiohjelmaa missä mamma maksaa monen sadan dollarin ostokset kupongeilla. Tai no, taisi sillä joku kymppi tai pari jäädä maksettavaa mutta silti.
Eiko suomalaisille kelpaisi kuponkialennus? Mina olen lahdossa kauppaan iltapaivalla, sita ennen kirjaudun kaupan nettisivuille ja klikkailen sielta alennukset jotka sitten saan kassalla koodinumerollani. Viime viikolla mieheni lempikeksit oli alennuksessa, normaalihinta $3.49 alennuksessa $.77 kelpasi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaaminen.
Tippi on 'sallittua' harmaata taloutta, siitä ei työnantajan eikä tekijän tarvitse maksaa veroja, aika vaikea tuosta on päästä eroon muuten kuin lailla. Lisäksi se motivoi palvelemaan hyvin, kaikki jotka muistavat Neuvostoliiton 'palvelu'kulttuurin ovat nähneet sen toisen puolen, kun ei ole mitään väliä miten käyttäydyt. Tietyissä ökypaikoissa tarjoilijat ansaitsevat todella hyvin tippien ansiosta.
Toisaalta taas tippisysteemi on hankala ja vie aikaa varsinkin, jos sihen ei ole tottunut, tästä syystä en halua tippikulttuuria Suomeen...
Tipeista maksetaan verot. Verottaja tietaa ravintoloiden liikevaihdon ja voi siita paatella onko tipit ilmoitettu suhtkoht rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?Voi tilata palveluauton tai invataksin. Apuvälineet saa lainaan maksutta terveyskeskuksesta.
Kylla olin kiitollinen noista "laskimopoista" kun jalka oli paketissa kuusi viikkoa. Sain ostokset tehtya ilman ylimaaraista rasitusta ja
pakkaajapoika tuli laittamaan ostokseni autoon ja sitten ajeli takaisin kauppaan.
Miten Suomessa liikuntavaivaiset on huomioitu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa ei ole eläkejärjestelmää, vain vakuutus
Wow! Wrong! Ota selvaa.
Ja ota sinä selvää, miten niitä kirjaimia saa lisää, jottet vaikuta ihan idiootilta. Katsos kun minäkin tältä suominäppäimeltä saan vaikka tällaisia: ü õ æ š ž ja lisää löytyy jos tarvitsen.
Good for you, I'm too lazy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupongit kaupoissa
Tämä on kyllä sellainen mikä ylittää oman käsityskykyni ihan täysin! :D Niitä voi olla vaikka kuinka paljon ja kaikki saa käyttää samalla reissulla. Joskus katsoin suu auki jotain jenkkiohjelmaa missä mamma maksaa monen sadan dollarin ostokset kupongeilla. Tai no, taisi sillä joku kymppi tai pari jäädä maksettavaa mutta silti.
Eiko suomalaisille kelpaisi kuponkialennus? Mina olen lahdossa kauppaan iltapaivalla, sita ennen kirjaudun kaupan nettisivuille ja klikkailen sielta alennukset jotka sitten saan kassalla koodinumerollani. Viime viikolla mieheni lempikeksit oli alennuksessa, normaalihinta $3.49 alennuksessa $.77 kelpasi minulle.
Puhelimestaan voi myös näyttää alennuksen viivakoodin tai vastaavan. Jos jaksaa olla aktiivinen ja metsästää hyviä alennushintoja, niin on nettisivuja, joissa kerrotaan päivän parhaat hinnat. Enkä tarkoita siis pelkkiä ruokaostoksia.
Olisiko kiva siivota ne kaikki?