Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9004)
Varmaan tämä on jo mainittukin, mutta se, kuinka tavallista siellä on ajaa autoa humalassa. Esim. baarikierroksen päätteeksi on ihan normaalia hypätä rattiin, kukaan ei toimi porukan ns. kännikuskina. Tämä siis siitä huolimatta, että sanktiot on paljon kovemmat kuin Suomessa, jos känniajamisesta jää kiinni.
Mieheni asui aikoinaan Jenkeissä ja hänen kavereillaan oli kuulemma asenne, että tuo kielto ajaa humalassa on vain ohjeistava. Ja rikkoivat sitä alinomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä.
Niin outoa! Vietin toissakesän Pohjois-Carolinassa, jossa joka talossa lompsittiin kokolattiamatolla ulkokengissä. Katsoivat minua kuin häiriintynyttä, kun ensimmäiset kaksi viikkoa riisuin kengät kuistille joka kerta sisään mennessä.
Tuo vaihtelee. Joillakin alueilla ja varsinkin lapsiperheissä kengät kyllä riisutaan. Eri juttu tietysti, jos ollaan kylässä paremmissa kengissä, niitä ei ikinä riisuta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämä on jo mainittukin, mutta se, kuinka tavallista siellä on ajaa autoa humalassa. Esim. baarikierroksen päätteeksi on ihan normaalia hypätä rattiin, kukaan ei toimi porukan ns. kännikuskina. Tämä siis siitä huolimatta, että sanktiot on paljon kovemmat kuin Suomessa, jos känniajamisesta jää kiinni.
Mieheni asui aikoinaan Jenkeissä ja hänen kavereillaan oli kuulemma asenne, että tuo kielto ajaa humalassa on vain ohjeistava. Ja rikkoivat sitä alinomaa.
On mainittu. Mä kysyin asiaa jo n vuosi siten ja oli kaikenlaisia selityksiä miten se on mahdollista. Kai se johtuu siitä että USA:ssa on pakko liikkua autolla joka paikkaan,vain jossain NY:ssä, Chicagossa tai Bostonissa on toimiva julkinen liikenne, eikä välitetä mahdollisista sanktioista tai että voi aiheuttaa todellista vahinkoa ajamalla humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttömien ja aseettomien ihmisten ampuminen.
Kerrotko vaikkapa yhden esimerkin syyttömän ampumisesta?
Olikos se Minneapoliksessa, jossa somalitaustainen poliisi ampui australialaisnaisen, joka oli tullut pyytämään apua poliisilta.
Ainakin isoissa kaupungeissa ne erotellaan viemäristä ja niistä tehdään energiaa. Joidenkin väitteiden mukaan se on oikein ympäristöystävällinen ratkaisu. Ei tarvetta hakea autolla jne. Kai jollain tapaa mitattuna ja joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vadelma kirjoitti:
Se vähintäänkin kymmenen kertaa peräkkäin hoettu OMG, OMG, OMG....ja joka tilanteessa.
Tuota ei sivistynyt amerikkalainen käytä lainkaan. Katsotaan kiroiluksi. Eli suomalaisen kannattaa varoa, ettei nolaa itseään vaikka jossain työyhteydessä.
Tuo on p.amerikan omituisin asia. Monet sanonnat ja tavat on tiukasti kiellettyjä tai tabuja, vaikka ne on suosiossa jossain alakulttuurissa tai televisiossa.
Kuulemma "awesome" oli toinen, vaikka sitä on vaikea uskoa.
Minusta omituisinta oli sipsit lounaseväänä ja makea donisti aamiaisena (San Fransiscon lähellä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että lapset eivät koskaan ole nähneet vanhempiaan vahingossakaan alasti. Muistan kun teininä vaihtarina oli keskustelua tästä, nuorten kommentit olivat lähinnä; en onneksi ja hyi. Suomen saunakulttuuri helpottaa luonnollista asennoitumista alastomuuteen.
Suomalaisilla on joku pakkomielle alastomuudesta. En ole ikinä kuullut missään maassa keskustelua alastomuuden tärkeydestä. Olen asunut Suomen lisäksi kolmessa maassa. Eräs suomalaista kulttuuria tunteva psykologi, ei suomalainen, sanoi, ettei oikein tiedä, miten suhtautua koko perheen saunomiseen, kun lapset ovat lähellä murrosikää. Sori ohis.
Mä voisin kertoa tälle psykologille, että oli todella kuvottavaa joutua perhesaunaan murrosiän kynnyksellä. Perheessä oli kuitenkin sääntö, että saunassa on käytävä, muuten hukkuu paskaan ja saunavuoroja oli vain yksi. Tämä oli niin traumaattista aikaa, etten edes muista, miten ne vuorolla käymiset sitten lopulta päättyivät. Ainakin mietin pitkään, miten aion sanoa, etten enää suostu tulemaan mukaan.
Ylipaino ja mauton pukeutuminen ja hiustyylit
Ei tunnu korjautuvan koskaan koska ihmettelin samaa tapaa jo 30v sitten
Kummallinen tapa lopettaa puheli ilman mitään "heiheitä" tai muuta vastaavaa. Tosin tätä muuallakin kuin jenkeissä.
Puritaanisuutta. Tiedän toki, että Uuteen Englantiin tuli Britanniasta lähteneitä puritaaneja, mutta hei, siitä on yli 300 vuotta ja sen jälkeen sinne on tullut väkeä joka puolelta. Puritaanisuus johtaa kaksinaismoralismiin, jota inhoan erityisesti. Syntiin langenneet TV-evankelistat ovat paraatiesimerkki siitä. Uskonnon vaikutusta on sekin, että huomattava osa väestöstä ei arvosta koulutusta.
"Suomalainen pakkomielle alastomuudesta" mielestäni suojaa meitä päätymästä sellaisen hysterian valtaan, mitä alastomuus aiheuttaa Amerikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen tapa lopettaa puheli ilman mitään "heiheitä" tai muuta vastaavaa. Tosin tätä muuallakin kuin jenkeissä.
Mitä siellä käytetään lopetusfraasina?
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä.
Niin outoa! Vietin toissakesän Pohjois-Carolinassa, jossa joka talossa lompsittiin kokolattiamatolla ulkokengissä. Katsoivat minua kuin häiriintynyttä, kun ensimmäiset kaksi viikkoa riisuin kengät kuistille joka kerta sisään mennessä.
Kai ne jossain vaiheessa kuitenkin riisutaan? Vai kävelläänkö niillä omaan huoneeseen ja pannaan siellä kenkäkaappiin? Kenkiä ei voi tietty säilyttää eteisessä, kun monessa asunnossa sellaista ei edes ole. Ihan käsittämättömiä motelleja ne asunnot, joissa astutaan suoraan ulko-ovesta olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholilaisäädäntö , esimerkki:
Jos olet täysi-ikäinen ja sinulla on ajokortti. Jos nyt kävisi niin, että hallussasi olevassa asunnossasi
alaikäinen nuoriso (alle 20v) juo alkoholia jääden siitä kiinni, niin
sinulta viedään ajokortti määräajaksi, vaikka et olisi ollut edes
paikalla ryypiskelyn aikana. (Työkaverille kävi näin)
Alle 21v. on alaikainen USAssa ja jos ne ryyppaajat pitivat kamalaa metelia niin joku naapuri on soittanut poliisit. Jos olisivat olleet hiljaa niin kukaan ei olisi puuttunut heidan ryyppaamiseensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle taysin vieras konsepti: Baarissa voi kayda ja juoda yhden ja olla ihan ajokunnossa. Tai se etta tilataan alkoholia ja jatetaan puolet juomatta, ei kylla tapahtuisi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä käytetään lopetusfraasina?
Bye! Love you!
Taas on otettu oppia elokuvista missa ei nayteta kaikkea mita elavassa elamassa tapahtuu. Miten muuten voisi paatella etta mitaan ei sanota? Soittelemalla ympari Yhdysvaltoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä.
Kai ne jossain vaiheessa kuitenkin riisutaan? Vai kävelläänkö niillä omaan huoneeseen ja pannaan siellä kenkäkaappiin? Kenkiä ei voi tietty säilyttää eteisessä, kun monessa asunnossa sellaista ei edes ole. Ihan käsittämättömiä motelleja ne asunnot, joissa astutaan suoraan ulko-ovesta olohuoneeseen.
Ihan kasittamatonta miten ei voi kasittaa etta erilaisessa ilmastossa rakennetaan erilailla. Mihin sita eteista tarvitaan kun ei ole ulkovaatteita ja kurakenkia sailytettavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vadelma kirjoitti:
Se vähintäänkin kymmenen kertaa peräkkäin hoettu OMG, OMG, OMG....ja joka tilanteessa.
Tuota ei sivistynyt amerikkalainen käytä lainkaan. Katsotaan kiroiluksi. Eli suomalaisen kannattaa varoa, ettei nolaa itseään vaikka jossain työyhteydessä.
Tuo on p.amerikan omituisin asia. Monet sanonnat ja tavat on tiukasti kiellettyjä tai tabuja, vaikka ne on suosiossa jossain alakulttuurissa tai televisiossa.
Kuulemma "awesome" oli toinen, vaikka sitä on vaikea uskoa.
Minusta omituisinta oli sipsit lounaseväänä ja makea donisti aamiaisena (San Fransiscon lähellä).
ÖÖ..eikö niin ole joka maassa? Herraisä sentään. Minulle herraisäsentään on hupaisa kirosanan korvike, koska olen pakana, siis jumalaton, isätön ja kaiken pahan lisäksi feministi. Mutta uskovaisen korvaan tuo on vähän herjaavaa, varsinkin jos tietää ja tuntee minut. Ja sitten taas ei -ironiset wokettajat saattavat pahoittaa mielensä, että käytän patriarkaattia jonkilaisessa jumalan asemassa.
Ja entä se tärkein ja suurin ja mahtavin Jumala, johon vedotaan koko ajan: v'tttu? On porukoita ja tv-sarjoja ja -ohjelmia, jossa täysin luontevasti heiteään ko. sanaa muun tekstin joukkoon primetime-aikaan (vaikkapa Hyvät ja huonot uutiset), mutta joissakin piireissä se on auttamattomasti merkki siitä, että olet trashia.
Mut USA: kokonaisuutena vajonnut kyllä hurjasti, sieltä ei tule oikeastaan mitään mielenkiintoista nykyään. Oli kuitenkin 60- ja 70-luvulla johtava maa kulttuurisestikin. Mutta jo 80-luvulla alkoi nämä muuta maailmaan naurattaneet 'eksä tiedä kuka mä oon - amerikkalainen!' - jutut, silloin kun jenkit pääsi maansa ulkopuolelle hölmöilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä.
Ihan kasittamatonta miten ei voi kasittaa etta erilaisessa ilmastossa rakennetaan erilailla. Mihin sita eteista tarvitaan kun ei ole ulkovaatteita ja kurakenkia sailytettavana?
Eteinen on johdanto kotiin, erottelee poistumistilan ja oleskelutilat.
Mulla on eteisessä ulkovaatteita kesälläkin, jolloin ei tarvita toppatakkeja ja kurasaappaita, mutta Amerikassa on varmaan niin erilaiset sääolot sitten, että siellä lämpimällä ilmallakaan ei käytetä ulkovaatteita.
Kengät jalassa sisällä.