En osaa toimia oikein uimahallissa!!
Nousi tämä ikuisuuskysymys taas mieleen, kun luin tuota outojen uimahallikokemusten ketjua.
Minä en osaa toimia uimahallissa ja se on turhauttavaa! Omassa lähimmässä (isossa) uimahallissa on selvästi merkitty, mitkä radat on tarkoitettu nopeita uimareita tai keskinopeita tai hitaita varten, mitkä on vesikävelyä varten ja niin edelleen. Silti ihan joka kerta, kun yritän uida siinä kaikkein hitaimpien lylleröiden radalla, joku huutaa niskan takana että LATUA tms. ja yrittää vääntää ohi ja katsoo aina silleen todella arvostelevasti.
En vaan löydä paikkaani siellä, vaikka minun pitäisi nimenomaan juuri harrastaa uintia, kun nivelet on niin huonossa kunnossa, ettei muut liikuntalajit oikein sovellu. Mihin mä sitten meen vatsamakkaroideni kanssa hitailemaan? Lastenaltaaseenko?
Eikö siellä pitäisi olla hitaimmillakin ja paksuimmillakin oikeus liikkua? Varsinkin kun just mun kaltaisille ihmisille se tekisi niin hyvää ja olisi monella eri tavalla hyödyllistä.
Ahdistavaa.
Kommentit (15)
Älä ui radan keskellä, vaan oikeassa reunassa köyden vieressä, niin nopeammat hitaat pääsevät ohi. Tottakai vaikka uintinopeudet jaoteltaisiinkin tuolla tavalla kolmeen ryhmään, niin ohituksia tarvitaan silti. Ehkä vihainen katse ei liity hitauteesi, vaan siihen että olet keskellä väylää - tai sitten olet niin epävarma itsestäsi, että luulet sen takia ihmisten katsovan vihaisesti. Tai sitten joku ei ole tajunnut, että kyseessä on hidas rata. Lisäksi tulee mieleen, että olisiko teillä päin jotain uintitekniikan kurssia? Nopeus kun ei ole pelkästään kunnosta kiinni, vaan tosi paljon myös siitä, hallitseeko oikean tekniikan.
Sano takaisin, että tämä on hidas rata, mee ite tohon viereiselle
Kun se seuraavalla kiekalla on taas siinä takana niin vedä pitkä äänekäs piaru ja katso häntä merkitsevästi.
Lyöt jokaista, joka yrittää ohittaa.
Hallissa on tärkeintä, että lähtiessä tyhjennetään suoli altaaseen.
Katso aina altaan päädyssä onko nopeampia perässä. Jos on niin odota hetki ja anna nopeiden lähteä edellesi. Kaikkein viisaimmat nopeammat kääntyvät paluumatkalle jo ennen päätyä ja ohittavat sillä tavalla.
Miten uimahallissa edes annetaan "latua" liiskaudutaan köyden viereen vai mitä? Naurettavaa jos pitää hitaamman ihmisiä väistellä. Autollakin ohittaa se jolla on kiire.
Oudolta kuulostaa, ehkä henkilö ei itse tajunnut olevansa väärällä radalla. Tarkista kuitenkin tuo että uivatko muutkin radalla reunassa, niin että mahdolliset ohitukset ovat helpompia. Kuten joku sanoikin, jokaisella radalla tulee kuitenkin myös ohituksia.
Kokeile joskus myös vesijuoksua, niin saat hieman erilaista liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen vakiuimari ja huomannut että aina on joku joka ei hahmota kokonaistilannetta. Hallista riippuen. Esim kaksi naista ui tai vesijuoksee rinnakkain. Uimaan mennään sen uinnin takia, kuulumiset voi vaihtaa muuten.
Sulla on oikeus uida siellä hitaiden radalla. Jos nyt yksi sanoo ilkeästi, se on vaan sen yhden mielipide. Älä välitä.
Minusta tuo on vääränläinen ajatus, ettei uiminen saisi olla myös sosiaalinen ajanviete, vaan yksinäistä suorittamista verenmaku suussa.
Ei muuta mutta varmista että uit oikeassa reunassa. Itseäni ärsyttää jos joku ui keskellä enkä pääse ohi.
Vierailija kirjoitti:
Katso aina altaan päädyssä onko nopeampia perässä. Jos on niin odota hetki ja anna nopeiden lähteä edellesi. Kaikkein viisaimmat nopeammat kääntyvät paluumatkalle jo ennen päätyä ja ohittavat sillä tavalla.
Just näin mä teen. Kaikkein sujuvinta ja vähiten traumaattista kaikille, vaikken itse saakaan täysiä ratoja. Jos olen pättänyt uida jonkun tietyn matkan, uin sitten yleensä 1-2 ratasuoraa extraa.
Vierailija kirjoitti:
Katso aina altaan päädyssä onko nopeampia perässä. Jos on niin odota hetki ja anna nopeiden lähteä edellesi.
Tämä on hyvä neuvo. On niin ärsyttävää, kun hitaampi ei voi sitä kahta sekuntia odottaa ja päästää nopeamman kääntymään, tällöin ohitus tapahtuisi kaikkein vaivattomimmin. Mutta kun minä, minä ja vielä kerran minä käännyn ensin.
Viimeksi kun kävin uimahallissa, huomasin, että yksi selkeä kuntouimari oli ainakin väärällä radalla. Uimahallissa on kolme rataa, yksi vesijuoksijoille, toinen kuntouimareille ja kolmas muille sunnuntaisuhareille, mukaan lukien niille, jotka haluavat hyppiä korokkeilta veteen. Kuntouimariradalla uiskenteli hitaasti vanhahko nainen (toki ui selkeästi kuntouintia) ja sitten tämä keskimääräistä nopeampi herrasmies majoittui sinne sunnuntaisuhareiden radalle, jossa yritin raskaana ollessa ison mahani kanssa saatua uitua edes yhden kierroksen kerrallaan ennen lepoa. Sai kyllä aika tarkkaan katsoa mihin aikaan lähtee liikenteeseen ja arvioida ehtiikö päätyyn ennen kuin tämä nopeampi herrasmies porhalsi perässä/ohi. Kertaakaan ei kyllä valittanut, mutta teki mieli sanoa, että menisi viereiselle radalle, joka oli hänen kaltaisilleen tarkoitettu. No, siihen meni sitten toinen huomattavasti sitä jo radalla ollutta vanhempaa rouvaa nopeampi nuori mies, jonka kanssa kaksin sopivat että toinen ui toista puolta ja toinen toista niin ei tarvitse väistellä. Tämä sunnuntaisuhareiden radalla ollut mies jatkoi minun ja kahden muun hitaan naisen väleistä puikkelehtimista, mihin itsellä olisi kyllä samassa tilanteessa mennyt hermot.
Eli lyhyesti pointti on se, että joskus nämä kuntouimarit ja nopeat uimarit ovat itse väärällä radalla tai ei ole olemassa heille sopivaa rataa. Itsehän rakastan sukeltamista ja ennen raskautta sukeltelin mielelläni altaan päästä päähän, mutta ainoa rata, jossa voi sukellella vapaasti, on se sunnuntaisuhareiden rata, joten matalassa päässä tosi usein moni tuli suoraan eteen, kun yritin tehdä uutta pituussukelluksen ennätystä ja siinä se hyvin alkanut yritys sitten meni (joskus kirjaimellisesti) päin peffaa ja v*tutti. Mutta kun muilla radoilla ei saanut ottaa hyppäämällä vauhtia alustalta, niin minkäs teit.
Uimahalleihin mahtuu aina väkisinkin vähintään pari epäsosiaalista vatipäätä :D Höylää suihkussa, jättää peseytymättä, omii löylyn,uikkareissa löylyssä, vääränlaiset uimahousut, ja sitten KAIKKIEN muiden pitäisi mennä tämän epelin tahdissa. Jäljessä. Hiljaa.
Itse kävin ahkerasti vesijuoksemassa, kunnes ei vaan enää pää kestänyt sitä, etten pääse missään vaiheessa hyvään tahtiin ja vauhtiin, kun siellä lilluu vierekkäin pari, ui yksi, venyttelee toinen jne. Parempi vaan jäädä pois.
Olen vakiuimari ja huomannut että aina on joku joka ei hahmota kokonaistilannetta. Hallista riippuen. Esim kaksi naista ui tai vesijuoksee rinnakkain. Uimaan mennään sen uinnin takia, kuulumiset voi vaihtaa muuten.
Sulla on oikeus uida siellä hitaiden radalla. Jos nyt yksi sanoo ilkeästi, se on vaan sen yhden mielipide. Älä välitä.