Onko "mitä sä oot puuhaillut" normaalia small takia vai huono-käytöksistä utelua?
Kommentit (27)
Normaalia juttelua ei aloiteta tokaisemalla heti, että mitä olet puuhaillut tai mitä kuuluu. Englanninkielisissä maissa se on kevyt ikäänkuin tervehtiminen. Siihen vastataan yleensä kevyesti että hyvää. Suomessa se on kysymys johon yleensä odotetaan pitempää vastausta. Itse en tykkää semmoisista kyselijöistä. Tekisi mieli sanoa että mitäs se sulle kuuluu. Mukava juttelu alkaa tervehtimällä ja sitten jos rupatellaan niin se on molemminpuolista ja etenee omalla painollaan. Siinä on molemmilla mukava ja tasapuolinen olo. Jos keskustekun jälkeen jää huono tai latistunut olo niin silloin ei ole jutellut oikean kaverin kanssa. Usein nämä mitä kuuluu- kyselijät puhuvat myös takanapäin, heistä voi tulla jopa olo, että kiusaavat.
Utelua, jos kysyjä oli joku satunnainen hiippari kadulta. Mutta ei voi oikein uteluksi kutsua, jos kysyjä oli edes puolituttu.
Riippuu äänensävystä ja henkilöstä. Tutulta ja hyväntahtoiselta ihmiseltä se voisi olla ystävällistä, mutta puolitutulta joko utelevaa tai väheksyvää tuon "puuhailla" sanan perusteella. Jos täysin vieras ihminen tylysti kysyisi niin, niin se olisi melkein syytös siitä, että onkohan nyt puuhailtu jotain sopimatonta. En itse käyttäisi sanaa "puuhailla", sillä siinä on väheksyvä sivuvivahde jopa tutuille puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuuluu small talk-ryhmään, sama kuin kysyisi mitä teet ammatiksesi. Ei puuhasteluun ole mitään oikeaa tai väärää vastausta, miksi siitä pitäisi ahdistua?
Kysypä ma tulta, mitä hän tekee ammatikseen! Voit saada turpaan.
Mä en myöskään vastaisi tuommoiseen uteluun, jos ventovieras tai muuten asiaankuulumaton kysyy. Deittisivuilla tietty kerron jotain, kun tutustutaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu äänensävystä ja henkilöstä. Tutulta ja hyväntahtoiselta ihmiseltä se voisi olla ystävällistä, mutta puolitutulta joko utelevaa tai väheksyvää tuon "puuhailla" sanan perusteella. Jos täysin vieras ihminen tylysti kysyisi niin, niin se olisi melkein syytös siitä, että onkohan nyt puuhailtu jotain sopimatonta. En itse käyttäisi sanaa "puuhailla", sillä siinä on väheksyvä sivuvivahde jopa tutuille puhuttaessa.
Toivon etten tapaa kaltaisiasi missään. Tietämättäni.
On hyvä muistaa, että kaikki mitä ihminen päästää suustaan kertoo aina hänestä itsestään. Ei siitä toisesta ihmisestä.