Muistaako kukaan tätä vanhaa ruokakaupasta saatavaa tuotetta?
80-luvun alussa ruokakaupan maitokaapeista sai ostaa kylmästä noin litran vetoiseen muovipussiin pakattua vettä. Taisi olla lähdevettä, uskoisin. Kirkas pussi ja sininen teksti. Muistaako kukaan? Ketkä sitä osti ja mihin tarkoitukseen? Kun ei sitä voinut esim. kadulla siitä pussista juoda.
Kommentit (22)
Minä muistan nyt kun sanot. Vettä myytiin tosiaan pusseissa. Olin lapsi, joten en tiedä niistä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan nyt kun sanot. Vettä myytiin tosiaan pusseissa. Olin lapsi, joten en tiedä niistä sen enempää.
Minäkin olin lapsi ja ihmettelin niitä silloin aina kaupassa käydessä. Siksi tein tämän aloituksen, kun nyt nelikymppisenä vihdoin haluaisin tietää kuka niitä oikein osti ja miksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suihkuvesi? Juomaveden täyttöpakkaus?
Juomavettä se oli, koska oli maitokaapissa kylmässä. Mutta kyllä 80-luvulla tuli ihan normaalisti hyvää juomavettä hanasta. Katselin niitä kaupassa pk-seudulla meidän kerrostaloalueen ruokakaupoissa, joten ei ne minkään maalaispitäjän huonokaivosille olleet. Ap
Muutin 80-luvulla Jyväskylään, ja siellä oli niin hirvittävän pahanmakuista hanavettä, että juomavesi piti ostaa kaupasta. Eli kyllä tuota pussivettä ostettiin kotiin juotavaksi, kun hanavettä ei voinut juoda.
Muistan hyvin. Oli lähdevettä. Jotkut joivat ainoastaan sitä vettä. Eräs tuttavani keitti aina kahvin vieraille siitä pussitetusta vedestä. Hän väitti, että kahvi oli näin jotenkin raikkaamman makuista. Myös Etelä-Euroopasta kotoisin oleva naapurini joi ainoastaan sitä, oli tottunut kotimaassaan aina pullotettuun veteen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Oli lähdevettä. Jotkut joivat ainoastaan sitä vettä. Eräs tuttavani keitti aina kahvin vieraille siitä pussitetusta vedestä. Hän väitti, että kahvi oli näin jotenkin raikkaamman makuista. Myös Etelä-Euroopasta kotoisin oleva naapurini joi ainoastaan sitä, oli tottunut kotimaassaan aina pullotettuun veteen.
Oliko näillä siis aina jääkaapissa iso vesikannu, jonne se vesi tyhjennettiin vai miten? Koska sitä pussia ei saanut suljettua kun sen kerran avasi. Ja miksiköhän se myytiin kylmästä, koska ei se ollut heti juotavaksi vaan ihmiset siis vei sen kotiin ja varmaan säilytti kotona kerralla useita pusseja. Ap
70-luvulla on myyty kyllä maitoakin pussissa. Sitä varten oli sellaiset punaiset muoviset kannut, joilla sai kaadettua. En itse ole tuota aikaa elänyt mutta olen retronörtti jota kiinnostaa aina selvittää tavaran alkuperiä.
Mutta siis veikkaan että ihan normaalia juomavettä se oli. Kokeiltiin vaan muita kuin pulloja. Eikai muovipulloja itseasiassa vielä tulliin niin paljon edes ollut? Enemmän lasia?
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla on myyty kyllä maitoakin pussissa. Sitä varten oli sellaiset punaiset muoviset kannut, joilla sai kaadettua. En itse ole tuota aikaa elänyt mutta olen retronörtti jota kiinnostaa aina selvittää tavaran alkuperiä.
Mutta siis veikkaan että ihan normaalia juomavettä se oli. Kokeiltiin vaan muita kuin pulloja. Eikai muovipulloja itseasiassa vielä tulliin niin paljon edes ollut? Enemmän lasia?
Niitä maito- ja piimäkannuja oli kyllä saatavana eri väreissä.
Juomavettä se oli ja pussissa halvempaa kuin pulloissa.
Kotona kaadettiin pussista kannuun. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomavettä se oli, koska oli maitokaapissa kylmässä. Mutta kyllä 80-luvulla tuli ihan normaalisti hyvää juomavettä hanasta. Katselin niitä kaupassa pk-seudulla meidän kerrostaloalueen ruokakaupoissa, joten ei ne minkään maalaispitäjän huonokaivosille olleet. Ap
Pääkaupunkiseudulla asui jo tuolloin ulkomaalaisia, jotka olivat tottuneet juomaan pakattua vettä kotimaassaan eivätkä täälläkään uskaltaneet juoda hanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan tajunnut, miksi ne maitopussit laitettiin niihin todella epäkäytännöllisiin kaatimiin. Suunnilleen joka talossa oli siihen aikaan joku kunnollinen tukeva posliinikannu, johon sen maidon olisi voinut kaataa ja kaikki olisi ollut helpompaa.
Ennen munoin Turussa ainakin oli keväisin sitä kuuluisaa Aurajoen hanavettä, joka haisi ja maistui maatalouslannalle. Sitä varten jouduttiin ostamaan ko. pussivettä. Samasta syystä myös lähiöihin rakennettiin Turussa omia porakaivoja 1970- ja 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko näillä siis aina jääkaapissa iso vesikannu, jonne se vesi tyhjennettiin vai miten? Koska sitä pussia ei saanut suljettua kun sen kerran avasi. Ja miksiköhän se myytiin kylmästä, koska ei se ollut heti juotavaksi vaan ihmiset siis vei sen kotiin ja varmaan säilytti kotona kerralla useita pusseja. Ap
Varmaan panivat koko pussin kannuun ja leikkasivat pussista kärjen irti.
Muistan maidot muovipusseissa ja ne muovikannut, joissa ei ollut normikannun kaatonokkaa vaan samanlainen reunus kuin esim. mukissa. Kannu oli tilavuudeltaan n.litra ja muodoltaan/ halkaisijaltaan ovaali. Se oli arkoitettu juuri sen litran maitopussin pystyssäpitämiseen, eli maitopussi (punaiseen) muovikannuun ja yläkulmasta saksilla pieni pala pois ja siitä vaan kaatamaan! Toimi yllättävän hyvin. Äiti tai isä sen varmasn aina loppuun tyhjensi, niin pieni olin, etten itse muista juuri kaataneeni.
Ja sellainen mielikuva minulla on että tämä ei ollut hyvin pitkä aika (ehkä jokunen vuosi?), kun alkoi tulla tölkit..oliko sitten ensiksi niitä tiiliskiven (kuten mehupurkit nyt) mallisia ja jossain vaiheessa sitten harjakatto-malli.
Nämä kannut jäi käyttökelvottomiksi joten niitä oli kaikilla kotona valmiina pussitettua lähdevettä varten! Kätevää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan tajunnut, miksi ne maitopussit laitettiin niihin todella epäkäytännöllisiin kaatimiin. Suunnilleen joka talossa oli siihen aikaan joku kunnollinen tukeva posliinikannu, johon sen maidon olisi voinut kaataa ja kaikki olisi ollut helpompaa.
Oletko muuten useinkin koittanut kaataa nestettä täysinäisestä vetelästä pussista kannuun? Se ei ole ihan niin helppoa kuin äkkiseltään voisi luulla, kun se pussi tosiaan on vetelä. Siksi ne kaatimet, joihin pussi laitettiin kokonaan, oli sittenkin helpompia käyttää.
80-luvun alussa ruokakaupan maitokaapeista sai ostaa kylmästä noin litran vetoiseen muovipussiin pakattua vettä. Taisi olla lähdevettä, uskoisin. Kirkas pussi ja sininen teksti. Muistaako kukaan? Ketkä sitä osti ja mihin tarkoitukseen? Kun ei sitä voinut esim. kadulla siitä pussista juoda.
Joo ja 70-luvulla oli pussimaitoa,eli ei mitään uutta meikäläisen tietopankkiin.En ole koskaan ostanut vettä,enkä osta.
Pussi maitoa en ikinä nähnyt mutta mummoni oli tehnyt niistä pusseista matonkuteita ja virkkasi usein pyöreitä muovimattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan legionellaa estettiin viileässä. saattoi olla eri säädökset silloin.