Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilötunnus pitää voida vaihtaa nykyistä helpommin! Tämä ratkaisisi tietovuodon uhreiksi joutuneiden yhden ongelman.

Vierailija
24.10.2020 |

Nythän voi tehdä luottokiellon, jolla identiteettivarkauksia estetään, mutta se pitää muistaa uusia aina kahden vuoden välein. Ei voi olla niin että ihminen joutuu aina uudelleen asettamaan kieltoja saadakseen elää rauhassa. Pitää olla keino, jolla asian saa hoidettua kerralla kuntoon loppuelämäksi.

Tällä hetkellä henkilötunnuksen voi vaihtaa ainoastaan, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- toistuva väärinkäytös
- huomattava taloudellinen tai muu haitta
- väärinkäytös estyy henkilötunnuksen muuttamisella.

Siis konkreettisia väärinkäytöksiä täytyy ensin tapahtua, eikä edes yksi kerta riitä, vaan haitan tulee olla toistuvaa ja vahingon huomattavaa, ennen kuin henkilötunnuksen voi vaihtaa. Tämän pitäisi mennä niin, että jos pystyy osoittamaan että haitan tekeminen itselle henkilötunnuksen avulla on MAHDOLLISTA, niin tunnuksen voi silloin vaihtaa jo ennen kuin haittaa on konkreettisesti tehty. Kuten tässä Vastaamo-tapauksessa, kaikkien joiden tiedot on vuodettu, pitää voida vaihtaa henkilötunnuksensa jo ennen kuin tietoja käytetään toistuvasti väärin.

Kuka tekisi kansalaisaloitteen aiheesta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä?

Vierailija
2/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajatus! Jos yhteiskunta ei voi suojella meitä identiteettivarkauksilta, niin jotain täytyy voida tehdä asian hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin järjestelmää pitäisi muuttaa niin, että pelkällä henkilötunnuksella ei tekisi mitään vaan tarvittaisiin aina lisäksi vahva tunnistautuminen. Itse en haluaisi muuttaa henkilötunnustani, olen siihen tottunut. Ja kyllä, kuulun Vastaamosta vuotaneeseen potilasrekisteriin.

Vierailija
4/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen henkilötunnuksen pitää olla kuin joku loppuelämän leima ranteessa? Miksei sitä voisi vaihtaa kuin puhelinnumeroa jos siltä tuntuu?

Vierailija
5/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen henkilötunnuksen pitää olla kuin joku loppuelämän leima ranteessa? Miksei sitä voisi vaihtaa kuin puhelinnumeroa jos siltä tuntuu?

Liian helppoa vaihtamisen ei tule olla, koska se varmaan edesauttaisi rikollista toimintaa. Esim. ped*fiili voisi vaihtaa tunnustaan, minkä jälkeen voisi helposti hakeutua töihin lasten pariin, jne.

Mutta liian hankalaksi tehty tunnuksen vaihtaminen ei sekään ole hyvä asia. Kyllä se täytyy voida vaihtaa jo ennen kuin on kärsinyt toistuvaa ja huomattavaa vahinkoa, jos syy vaihtoon on riittävän hyvä, ja sen pystyy käytännössä osoittamaan todelliseksi, kuten tämän vuodon tapauksessa.

ap

Vierailija
6/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä henkilötunnuksella sellaisenaan voi oikeasti tehdä? Vanhassa maailmassa ennen digiä piti todistaa olevansa se, joka väitti olevansa eikä siihen riittänyt numerorimpsu.

Itse asiassa netissä voi tilata toisen osoitteeseen mitä tahansa pelkällä osoitetiedolla, joten miksi emme salaisi sitäkin?

Vierailija
7/7 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin järjestelmää pitäisi muuttaa niin, että pelkällä henkilötunnuksella ei tekisi mitään vaan tarvittaisiin aina lisäksi vahva tunnistautuminen. Itse en haluaisi muuttaa henkilötunnustani, olen siihen tottunut. Ja kyllä, kuulun Vastaamosta vuotaneeseen potilasrekisteriin.

Olisikohan se mahdollista tai käytännöllistä, että mitään bisnestä tai palvelua ei voisi tarjota ilman vahvaa tunnistautumista? Tämä on vain arvaus, mutta veikkaan että siitä seuraisi kuitenkin myös tarpeetonta monimutkaisuutta ja jäykkyyttä yhteiskuntaan.

Sellainen muutos olisi kyllä aiheellinen, että palveluntarjoaja joutuu itse vastuuseen väärinkäytöksistä, jos ei ole varmistanut asiakkaan henkilöllisyyttä riittävän huolellisesti. Eli jos joku varastaa identiteettini ja tilailee nimissäni jostain verkkokaupasta tavaraa, niin verkkokauppa on velvollinen korvaamaan rahat minulle kun asia paljastuu. Käsittääkseni nykyään näin ei ole.

ap