Refluksileikkaus - ennen ja jälkeen
Onko sinulle tehty fundoplikaatio? Millaiset olivat oireesi ennen leikkausta? Entä millaista elämä on leikkauksen jälkeen?
Kommentit (13)
Oireena yskää, limaisuutta ja jonkun verran närästystä. Leikkauksen jälkeen elämä on ollut ihan normaalia. Aluksi oli joskus hiukan tunnetta että ruoka jäi vähän jumiin tms mutta nyt ei ole vuosiin ollut kyllä mitään tuollaisia haittoja. En oikeastaan huomaisi mistään että leikkaus on tehty. Oireet ei kokonaan hävinneet mutta helpottuivat kyllä. Täytyy kyllä sanoa sekin, että olin leikkauksen aikaan parikymppinen ja elin jollain nuudeleilla ja ylipäätään epäterveellisellä ruoalla. Olenkin miettinyt, että olisko oireet yhtälailla saanut kuriin ruokavaliomuutoksilla. Jos olis panostanut mahan hyvinvointiin jne. No, ehkä ei, koska kyllä se mahanportti (vai mikä onkaan) oli ihan todettu löysäksi.
Ainiin piti vielä jatkaa että en ole oksentanut leikkauksen jälkeen. Tosi harvoin on ollut tilanteita että oksettaisi. Jos on, niin yökin vaan mutta mitään ei tule ylös. Tästä ei oo ollu mulle myöskään haittaa, tuo yökkiminen on näissä tilanteissa helpottanut jo oloa. Ja tosiaan oon ylipäätään oksentanut ehkä muutaman kerran sitten lapsuuden. Takana myös yksi onnistunut raskaus leikkauksen jälkeen, joka sujui ongelmitta.
Ennen leikkausta ruoka tuntui takertuvan kurkkuun ja jouduin oksentamaan aina silloin tällöin. Jouduin syömään todella hitaasti.
Leikkauksen jälkeen ruoka ei enää takertunut. Ilmavaivat lisääntyivät. Nyt leikkauksesta on yli 15 vuotta ja joskus saattaa ruoka takertua, jos se on kuivaa ja syön nopeasti (esim ranskalaiset).
Kiitos kokemuksista! Taitaa olla niin että kurkkuoireita saa harvoin täysin kuriin edes leikkauksella. Minulla juuri näitä pääosin ja siksi emmin, mutta kun kurkku on aina kipeä niin houkuttaisi kovasti, ihan jo syöpäriskinkin takia. Ja jos edes osittaisesti parantuisi niin olisihan sekin jotain.
Mutta että mansetti on raskaudenkin kestänyt, vau!! Olen jo luopunut vauvahaaveista tämän takia.
Ap
Minäkään en ole oksennustaudissa ollut kuin lapsena viimeksi. Joten se ei ole suurin huoli leikkauksen jälkeisessä elämässä.
Jos 1-2 olet vielä linjoilla, kuinka kauan leikkauksestasi on ja minkä verran oireita sinulle jäi? Oliko sinulla kurkkukipua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole oksennustaudissa ollut kuin lapsena viimeksi. Joten se ei ole suurin huoli leikkauksen jälkeisessä elämässä.
Jos 1-2 olet vielä linjoilla, kuinka kauan leikkauksestasi on ja minkä verran oireita sinulle jäi? Oliko sinulla kurkkukipua?
Ap
Noin 15 vuotta on aikaa leikkauksesta. Kurkkukipua ei ollut mutta käheyttä ja ihan limaista yskää. Näitä oireita on vielä vähän jäljellä mutta mulla lienee jonkunlaista allergista oireilua tässä mukana ja nenän tukkoisuutta mulla on yhä, mutta se ei varmaan ookaan refluksista kiinni. Suoraan sanottuna on vaikea enää kunnolla muistaa minkälainen tilanne tuolloin ennen leikkausta oli, mutta kyllä se paremmaksi muuttui. Ja tosiaan kun haittoja ei tullut, niin en koe menettäneeni ainakaan mitään. En tiedä sitten kuinka suuri riski siinä on, että jotain pysyviä haittoja jäisi.
Mähän en varsinaisesti tiedä missä kunnossa se mansetti raskauden jäljiltä on, kun asian suhteen ei ole mitään seurantaa. Mutta ilmeisesti on paikallaan vielä, kun ei oo alkanut sen enempää närästää ja tais tässä olla joku kerta ettei just oksennus tullut.
Juu minulla myös tuo sulkija on löysä ja vaikka kuinka olen ruokavalioilla ja lääkityksellä niin jotain sieltä aina nousee. Että varmasti hyvä että sinut leikattiin ennen kuin refluksi ehti aiheuttaa enemmän vahinkoa.
Mulle tehtiin palleatyrän korjausleikkaus kolme vkoa sitten. Operaatioon liittyy olennaisesti myös mansetin teko, vaikkei minulla refluksia ollutkaan. Mansetin tyyppi kevyin mahdollinen eli Toupet.
Tähystysoperaatio sujui ongelmitta ja toipuminen on ollut nopeaa. Kaikki ruoansulatusongelmat ovat poissa! Samoin jatkuva näläntunne. En tiennytkään näiden liittyvän mahalaukun tilanteeseen, mutta käyhän se järkeen: rintaonteloon sujahtanut mahalaukku ei päässyt tekemään työtään (peristaltiikka) ahtaassa tilassa, joten ruoansulatukseen tarvittavien entsyymien (ja hormonienkin?) eritys jäi puutteelliseksi. Miten ihanaa syödä varrasleipää vuosien tauon jälkeen!
Nosto