Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mennä kompensaatiolla läpi yo-kokeessa, jos reputtaa 1?

Vierailija
30.01.2014 |

Olen aikuislukiossa kirjoittamassa 4 pakollista ainetta ja 1 ylimääräisen. Jos reputan englannin, joka on se huonoin aineeni, pääsenkö silti läpi, jos kaikki muut on hyväksyttyjä??

Miten helposti pitkän englannin yo-kokeessa voi ylipäänsä reputtaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tehnyt vanhoja yo-kokeita? Millaisia pisteitä olet saanut? Jos kokonaispisteesi ovat jotain väh. 130 paikkeilla, niin läpipääsy on vähälläkin treenillä todennäköistä. Jos taas vähemmän, niin kannattaa kyllä lukea, sillä mitä "parempi" i, sitä vähemmän tarvitset kompensaatiopisteitä.

Kirjallisessa kokeessa suosittelen panostamaan ainekirjoitukseen, se on 30 % pisteistä. Kirjoita mieluummin virheetöntä, "tökkivää"  tekstiä ilman sivulauseita/hienouksia kuin että tekisit virheitä. Voit myös harjoitella jonkin vaikeamman rakenteen, jonka osaat varmasti ja sitten ymppäät sen tekstiin (esim. konditionaali ja if-lause). Pääasia on näyttää mitä osaa, ei sitä mitä ei! :) koe kannattaa mielestäni myös aloittaa aineesta: käy aiheet läpi ja valitse hyvä aihe ja sitten voit listata esim. sanoja konseptille (tai mindmap), ehkä jopa jotain rakenteita/idiomeja jos tulee mieleen. Listaa voi täyttää, jos muualta vihkosta löytyy hyviä sanoja listaan.

Rakenneosiossa kannattaa lukea vanhoja kokeita. Samat kompakysymykset toistuvat usein. Luetunymmärtämistä voi myös harjoitella vanhoista kokeista, samalla voi oppia uutta sanastoa. Kuuntelussa keskittyminen on tärkeintä ja voi auttaa esim. jos pitää silmiä kiinni kuunnellessa (sulkee aistin eikä katse/ajatus harhaile).

Vierailija
2/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:03"]

Jos et kirjoita englantia läpi, niin todistusta ei tule. Oletko idiootti? Luuletko, että sinun takiasi tekisivät poikkeuksen? Ei saatana sentään miten omahyväistä porukkaa täällä on.

[/quote]

älä puhu paskaa, vaan opettele vaikka googlettamaan.

Kompensaatiolla voi päästä läpi ja saada kuule ihan normaalin todistuksen.  taidat olla joku looseri perunkoulun käynyt !!

Naapurin tyttö esimerkiksi kirjoitti matikasta I+  ( jäi yhden pisteen päähän hyväksytystä) ja muista aineista 3 x m ja 1 x c ja pääsi läpi

Oma poika kertoi juuri, että OPO oli sanonut että josa saa yhdestä aineesta I+ ja muista vähintään B:n niin pääsee kompensaatiolla läpi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Saattaapi olla, ettei kompparit tilannettani auta. Olen kirjoittanut jo 2 ainetta syksyllä ja toisesta tuli A (siis luuseri olen...) ja toiseta aineesta E.

Vierailija
4/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on mahdollista. Itse sain i - enkusta ja muista C:tä ja M:ä niin kompensaatiolla läpi ja mulla on yo-todistus ja olen ylioppilas. Enkä ole tyhmä! Olen myöhemmin paneutunut enkkuun sit kansalaisopistossa ja nykyään opiskelen Virossa eläinlääkäriksi ja siellä ekat vuodet opintokielenä englanti.

Vierailija
5/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No E:stä saa jo ihan kivasti kompensaatiopisteitä. Eikä ole juttu eikä mikään päästä enkusta läpi (siis saada se rimaa hipova A) jos vähän viitsii nähdä vaivaa :) opettele vaikka biisien sanoja ulkoa ja hyödynnä sitä aineessa, (esim. Beyoncen If I were a boy on semmonen mis tulee noita lauserakenteita aika hyvin !!!) , ja jos et muuta ehi tehä niin käy se grammar eli kielioppikirja edes selaten läpi artikkelien osalta niin johan avautuu enkku sen verran että läpi pääsee !

Vierailija
6/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensaatio: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylioppilastutkinto#Kompensaatio

Aiemmat yo-kokeet: http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/englanti/yo-kokeet

Aiemmat pisterajat: http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/pisterajat/kevat2013/

Lyhyesti sanottuna hyväksytyn raja vaihtelee vuosittain, mutta on noin 125 pistettä maksimista (299 p). Jokaisesta hyväksytystä aineesta saa 2-7 pistettä arvosanan mukaan ja kompensaatiopisteitä tarvitaan 12-18 sen mukaan, kuinka lähellä hyväksytyn rajaa on. 

Esim. jos kirjoittaisit 2x M ja 2x C, saisit 2x 5 p + 2x 4 p eli yhteensä 18 pistettä, joka kompensoi myös huonoimman improbaturin.

Vierailija
7/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:02"]

Lyhyesti sanottuna hyväksytyn raja vaihtelee vuosittain, mutta on noin 125 pistettä maksimista (299 p). 

[/quote]

Keväisin raja on ollut kai vähän korkeampi kuin syksyisin, ehkä 130 pistettä.

Vierailija
8/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri pääsi vastaavassa tilanteessa kompensaatiolla matikasta läpi eli kaippa se on mahdollista.

Vierailija
9/9 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: 3:lle, olen siis IDIOOTTI  ja omahyväinen p...a!