Päättääkö teillä lapset mitä ostetaan?
Kommentit (6)
Kerran viikossa saavat päättää mitä ruokaa haluavat syödä. Suosikki ruoka on lihapullat ja perunamuusi:) Karkkipäivän karkeista päätämme yhdessä. Lelujen hankinnasta keskustelemme yhdessä. Mietimme yhdessä paljonko lapsen kannattaa budjetoida synttäri ym lahjarahojaan leluihin. Opetamme, että kaikkea ei kuulu eikä tarvitse saada ja että ensiksi säästetään ja sitten vasta ostetaan. Vanhoista leluista on huolehdittava, pidettävä järjestyksessä, kun haluaa saada uutta. Jostain on luovuttava myös, kun tila kävisi muuten ahtaaksi.
Minä jotenkin näen näissä artikkeleissa aina sellaisen negatiivisen arvolatauksen, että tässä ois jotain väärää että lapsi päättää mitä jogurttia syö tms. Minusta on aivan päivänselvää, että pienikin ihminen saa valita omien taitojensa rajoissa. Lapsen kaikkein tärkein tehtävä kun kuitenkin on kasvaa aikusieksi, joka ei ota asioita annettuna, vaan tajuaa että useimpiin asioihin voi vaikuttaa. Ja siitä, että lapsi päättää ottaako mehua vai maitoa, on vielä valvouoden mittainen matka sellaisiin pikkuhitlereihin jotka eivät ota muita huomioon. Päin vastoin, lapsi jota huomioidaan, oppii huomioimaan muitakin.
Mies käy ruokakaupassa lähes aina yksin eli lapset eivät ole siellä päättämässä. Kotona teinit kirjoittavat kauppalappuun, jos ovat jotain tiettyä ainetta vailla ja kuopukseltakin mies saattaa joskus kysyä, mitä leipää, jogurttia tai hedelmiä haluaa. Mies kuitenkin tekee päätökset.
Muissa asioissa teinit päättävät omat ostoksensa, toki usein kysyvät mun mielipidettä. Kuopus päättää omista ostoksistaan myös, mutta usein keskustellaan ja ohjataan etukäteen. Mä päätän omista rahoistani ja siitä mihin ne käytän. Toki ostan teineille sellaisia vaatteita ja tavaroita, joita tarvitsevat ja käyttävät, mutta mä teen päätökset.
Mielestäni lapsella on oikeus syödä sitä jogurttia mistä pitää. Miksi ostaa mansikkaa jos lapsi syö mieluummin hedelmäpommia.
Ruoka-asioissa otan toiveita huomioon, ne ei toteudu välttämättä heti mutta lähipäivinä.
Pikkulapsiaikaan olin tyranni vaateasioissa ja ei meillä mitään rättishowta koskaan ollut. Tein ostopäätökset ja mitä pukevat. Kouluikäiset ovat saaneet päättää vaatevalinnoistaan, nyt lapset teini-ikäisiä.
Isoissa asioissa olen tehnyt päätökset huomioiden koko perheen tarpeet. Asuinpaikka oli kaikkien kannalta järkevin valita kaupungin keskustasta, lyhyt matka kaikkialle ja tarvitaan bussia vähän. Lasten harrastukset keskustassa.
Sain valita tämän asunnon ja 5 km keskusta asunnon väliltä. Tein oikean valinnan.
Meillä ostetaan esimerkiksi lasten vaatteet ja lelut netistä, joko tori.fistä tai sitten ihan nettikaupoista. Minusta on aivan päivänselvää, että avaan nettisivun, valitsen ne tuotteet joita tarvitaan ja annan lasten sitten valita niistä ne mitkä eniten miellyttävät silmää. Kaikki ovat onnellisia.
Kyllä, toki saavat esittää toiveita.