Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

psykoterapian tietoturva

Vierailija
23.10.2020 |

Muutamia huomioita ihan yleisesti.

Miksi jotkut psykoterapeutit tekevät sähköiseen järjestelmään muistiinpanoja? Paperiarkistoa, joka on vain yhden terapeutin käsissä, ei voi hakkeroida.

Joku jo aiemmin ihmetteli, että eikö nimien ja hetujen sijaan voi olla vaikkapa jotain koodia potilaalle? Silloin ei osattaisi yhdistää ihmiseen jos tieto vuotaa.

Miksi pitää kirjata niin yksityiskohtaisesta? Jos asiakas puhuu vaikkapa kenkäfetissistä (keksitty esimerkki) niin voitaisiin kirjata vaikkapa "keskusteltiin asiakkaan seksuaalisuudesta", joka vuotaessaan ei kerro yhtään mitään. Trauma voidaan kirjata "keskusteltiin traumasta". Vaikkapa puolison harjoittamasta kiusaamisesta voitaisiin kirjoittaa "keskusteltiin lähipiirin henkilön tekemästä henkisestä väkivallasta".

Tällöin itse asia jäisi pimentoon, jos tiedot vuotaisivat. Ei kukaan tee tuollaisella tiedolla, että "keskusteltiin seksuaalisuudesta" yhtään mitään.

Ylläolevat esimerkit täysin keksittyjä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiarkisto se vasta olisikin helppo varastaa.

Vierailija
2/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä joku edes tajuaisi sen varastaa? Siis terapeutithan ottavat vastaan yksityisissä asunnoissa eikä kukaan tiedä, missä paperit ovat.

Jos siis tiedot olisivat paperilla ja vielä kaiken lisäksi yleisellä tasolla kirjattuna ja vielä niin, että itse henkilöön ei yhdistetä, niin tuollaisella arkistolla ei ole minkäänlaista markkina-arvoa. Samalla tapaa kuka tahansa ihminen voisi kirjoitttaa että henkilö X:n kanssa puhuttiin tänään seksuaalisuudesta. Tuolla ei olisi yhtään markkina-arvoa ja kukaa ei tietäisi kuka henkilö X on tai että mitä kaikkea siitä seksuaalisuudesta puhuttiin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä itse. Jos sulla on vaikka 20 kävijää viikossa, niin tuollaisesta yleisestä lauseestako pitäisi seuraavaa käyntiä valmistellessa muistaa, mitä ja missä sävyssä puhuttiin, puhuuko asiakas siitä nyt samaan sävyyn kuin vaikka puoli vuotta sitten vai onko hän löytänyt uusia keinoja ja ajatuksia käsitellä asiaa (vaikka traumaa). Kirjaukset ovat myös työkalu.

Vierailija
4/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiset arkistot täytyy säilyttää kahden lukon takana.

Vierailija
5/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä itse. Jos sulla on vaikka 20 kävijää viikossa, niin tuollaisesta yleisestä lauseestako pitäisi seuraavaa käyntiä valmistellessa muistaa, mitä ja missä sävyssä puhuttiin, puhuuko asiakas siitä nyt samaan sävyyn kuin vaikka puoli vuotta sitten vai onko hän löytänyt uusia keinoja ja ajatuksia käsitellä asiaa (vaikka traumaa). Kirjaukset ovat myös työkalu.

Kyllähän terapeutin pitää jotain ulkoakin muistaa. Muistanhan minäkin lukuisten ystävien jutut mitä he minulle kertovat. AP

Vierailija
6/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän terapeutin pitää jotain ulkoakin muistaa. Muistanhan minäkin lukuisten ystävien jutut mitä he minulle kertovat. AP

Tiedetään kokemuksesta että ihmisillä on taipumus muunnella muistamaansa, ja silti pitää kertomaansa täysin varmana tietona.

Vierailija
7/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään kokemuksesta että ihmisillä on taipumus muunnella muistamaansa, ja silti pitää kertomaansa täysin varmana tietona.

No kyllähän terapeutitkin tulkitsevat kuulemaansa sinne asiakirjohin, joten ei kyllä eroa mitenkään siitä.. AP

Vierailija
8/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutillani oli vastaanotto kerrostaloasunnossa. Terapiahuoneen ovi oli lukittava, ja huoneen kaapissa oli vielä lukittava laatikko, jossa terapeutti säilytti muistiinpanovihkoja. Yhteenvedot (kelaa varten) oli aina hyvin ympäripyöreitä, tarkemmin kuvattiin vain asiakkaan mielialaa ja toipumista. Hyvä systeemi. Kyllä olisi kamalaa, jos arkaluontoisia asioitani olisi kirjattu yksityiskohtaisesti tietokoneelle.

Vierailija
9/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutillani oli vastaanotto kerrostaloasunnossa. Terapiahuoneen ovi oli lukittava, ja huoneen kaapissa oli vielä lukittava laatikko, jossa terapeutti säilytti muistiinpanovihkoja. Yhteenvedot (kelaa varten) oli aina hyvin ympäripyöreitä, tarkemmin kuvattiin vain asiakkaan mielialaa ja toipumista. Hyvä systeemi. Kyllä olisi kamalaa, jos arkaluontoisia asioitani olisi kirjattu yksityiskohtaisesti tietokoneelle.

Näin sen pitäisi mennäkin.

Vierailija
10/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä joku edes tajuaisi sen varastaa? Siis terapeutithan ottavat vastaan yksityisissä asunnoissa eikä kukaan tiedä, missä paperit ovat.

Jos siis tiedot olisivat paperilla ja vielä kaiken lisäksi yleisellä tasolla kirjattuna ja vielä niin, että itse henkilöön ei yhdistetä, niin tuollaisella arkistolla ei ole minkäänlaista markkina-arvoa. Samalla tapaa kuka tahansa ihminen voisi kirjoitttaa että henkilö X:n kanssa puhuttiin tänään seksuaalisuudesta. Tuolla ei olisi yhtään markkina-arvoa ja kukaa ei tietäisi kuka henkilö X on tai että mitä kaikkea siitä seksuaalisuudesta puhuttiin.

AP

Se joka sen haluaa varastaa, tietää kyllä mistä sen löytää. 

Tässäkin ongelma olisi poistunut sillä että tiedot olisivat olleet yleisellä tasolla kirjattuna eikä niin että kaikki hetusta lähtien oli samassa paikassa. Paperiarkistojen ongelman on myös tulipalot ja vesivahingot.

Vierailija
11/14 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei tarvita kuin pätevä murtomies ja laatikko on hallussa. Kokeileppa samaa konstia vaikka omakantaan.

Vierailija
12/14 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Se joka sen haluaa varastaa, tietää kyllä mistä sen löytää. 

Tässäkin ongelma olisi poistunut sillä että tiedot olisivat olleet yleisellä tasolla kirjattuna eikä niin että kaikki hetusta lähtien oli samassa paikassa. Paperiarkistojen ongelman on myös tulipalot ja vesivahingot.

Eiköhän noin erityisessä tilanteessa kuin tulipalo voisi sitten käydä jo käsitellyt asiat nopeasti uudelleen läpi, jos tarvetta, ja tehdä uudet muistiinpanot.

Vierailija
13/14 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs psykiatrian poliklinikoiden ja osastojen tietoturva? Ja mitähän on tietoturvallisuus ylipäätään koko terveydenhuollon saralla. Kyllä minustakin lukee kannassa vaikka ja mitä. Ja nyt kun sain tietää että Vastaamo on sairaalani palveluntuottaja, niin koko elämäni meni pirstaleiksi. 

Vierailija
14/14 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan varma, että nää potilaat lähettelee sähköpostissakin ties mitä yksityisasioita.