Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ja missä voi opiskella psykiatriseksi sairaanhoitajaksi?

Vierailija
27.01.2014 |

Nykyään ei kuulemma sairaanhoitajatutkintoon kuulu erikoistumista, mutta kuitenkin töihin haetaan psykiatrisia sairaanhoitajia? Mistä niitä valmistuu?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös. 

Miten voi jälkikäteen opiskella psykiatriseksi sairaanhoitajaksi? Olen ollut vuosia kotona, ja ihan muissa töissä, mutta mielenterveystyö on alkanut kiinnostaa. Kun opiskelin sairaanhoitajaksi en ymmärtänyt valita mitään psyk. hoitotyöhön suuntautuvia kursseja tai harjotteluita? Ehkä amk:sta voisi kysellä, tosin nyt ei varmaan kukaan vastaa...

Vierailija
2/21 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan voi käytännössä valita harjoittelupaikkoja. Kilpailu harjoittelupaikoista on todellista, koska opiskelijamääriä on kasvatettu niin paljon, että kaikki ei vaan mitenkään voi saada haluamaansa harjoittelupaikkaa, kun meillä useimmissa harjoitteluissa paikkoja ei ole edes riittänyt kaikille. Osa lähtee sitten muualle harjoitteluun, osa, kuten minä, hakee ne harjoittelupaikat jobstepin ja koulun listojen ulkopuolelta jos niitä ei ole riittänyt. 

Meillä harjoittelupaikkojen saaminen on täydellisen tuurista kiinni. Lista lähtee kiertämään joko luokan alkupäästä tai loppupäästä tms. ja jos olet siinä sattumalta ensimmäinen joka paperin saa, saat valita.  Viimeinen saa sitten todeta täyden listan kanssa, että jäljellä ei ole enää yhtään harjoittelupaikkaa.Ja kun jobstep aukeaa, se on raaka peli; jos et heti ilmoittaudu, niin joku ilman paikkaa jäänyt voi hyvinkin kiilata sun edelle ja ilmoittautua, ja kohta haku aukeaa sitten muillekin hakijoille. 

Jos todella, todella haluaa jonnekin, voi joko yrittää vedota muihin opiskelijoihin (ja aika pienet tsäänssit on siihen, että joku luopuu hyvästä paikastaan ja lähtee jonnekin Ähtärin tk:hon että joku toinen pääsis helpommalla) tai sitten yrittää rytmittää harjoittelunsa eri tahtiin muiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olet valmis sairaanhoitaja, voit suorittaa työn ohessa erikoistumisopinnot, oliskohan n. 30op. Eli vaikka sitä psykiatriaa.

Vierailija
4/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä suoritetaan? En ole löytänyt tietoa mistään. t.ap

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:16"]

Sitten kun olet valmis sairaanhoitaja, voit suorittaa työn ohessa erikoistumisopinnot, oliskohan n. 30op. Eli vaikka sitä psykiatriaa.

[/quote]

Vierailija
5/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=03ae3bed-4c72-476d-af0b-8980bb0c7f3c

Ainakin meillä oli sen viimiset puolivuotta sitäsuuntautumista. Olen valmistunut vuonna 2010, ja ihan vielä jouluna valmistunut kaverinikin on suuntautunut muistaakseni ensihoitoon.

Vierailija
6/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika moni sairaanhoitaja työskentelee psykiatrisena sairaanhoitajana, ihan vaan kokemuksen perusteella. opiskeluaikoina valitsivat aina psykiatrisen puolen harjoitteluita, kun se vain oli mahdollista. eivät sen enempää ole lisäkouluttautuneet, paitsi työpaikan koulutuksissa.

Vierailija
7/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulujen nettisivuilta löytyy tietoa erikoistumisopinnoista. En tiedä onko niistä olemassa kootusti jotain valtakunnallista listaa, mutta ei liene isokaan vaiva käydä lävitse lähialueen ammattikorkeakoulujen tarjontaa.

Vierailija
8/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joka paikassa valita itse harjoittelupaikat?

Vierailija
9/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoistumisopinnot ovat poistuneet/poistumassa suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä. Näin lukee metropolia amk:n sivuilla...

Vierailija
10/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:53"]

[/quote] Kyllä voi

Vierailija
11/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: mitä jos valitsee harjoittelupaikat sen mukaan, mikä olettaa että kiinnostaa, mutta sitten huomaakin harjoittelun käytyään että jokin tietty erikoisala ei olekaan se oma juttu? Harjoitteluitakaan tuskin on rajattomasti tarjolla. Jos ei pääsekään sinne minne haluaa? Jos monet vaikka haluaa samaan paikkaan?

Vierailija
12/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:05"]

Erikoistumisopinnot ovat poistuneet/poistumassa suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä. Näin lukee metropolia amk:n sivuilla...

[/quote]

Tarkoitat varmaan varsinaiseen perustutkintoon sisältyviä suuntautumisvaihtoehtoja, joista on luovuttu. Sen sijaan erikoistumisopintoja hoitoalalla on edelleen Metropoliassakin tarjolla: http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/terveys-ja-hoitoala/taydennyskoulutus/

Vierailija
13/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:53"]

[/quote]

Aika pitkälle kyllä.

Meilläkin "erikoistutaan" valitsemalla harjoittelupaikat sen mukaan mikä kiinnostaa. Joitain pakollisia tietysti on esim. jakso pitkäaikaishoidossa, lapset ja nuoret, mutta muuten valitsee siltä alueelta minne haluaa suunnata osaamistaan.

Vierailija
14/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin elikä varsinaisia opiskeluja ei ole tarjolla muuta kun ne pakolliset? Ainoastaan harjoittelut voi valita psykiatriselta puolelta. t.ap

Vierailija
15/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAMK:ssa valittiin viimeiseksi vuodeksi suuntautumisvaihtoehto, mulla se oli mielenterveystyö. Nyt työssä mielenterveystoimistossa, mitään sen kummempaa erikoistumiskoulutusta mulla ei ole.

Vierailija
16/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAMK:ssa valittiin viimeiseksi vuodeksi suuntautumisvaihtoehto, mulla se oli mielenterveystyö. Nyt työssä mielenterveystoimistossa, mitään sen kummempaa erikoistumiskoulutusta mulla ei ole.

Vierailija
17/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni pitää aloittaa ensin tavallisesta hullusta ja siitä pikkuhiljaa edetä uralla. Lahjakkaimmista saattaa tulla jopa mielitautiparantolan johtavia lääkäreitä.

Vierailija
18/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen harjoittelu on ns. suuntaavaa koulutusta eli jos käyt sen psykiatrian puolella olet niin kutsuttu psykiatrinen sairaanhoitaja.

Vierailija
19/21 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:13"]

Käsittääkseni pitää aloittaa ensin tavallisesta hullusta ja siitä pikkuhiljaa edetä uralla. Lahjakkaimmista saattaa tulla jopa mielitautiparantolan johtavia lääkäreitä.

[/quote]

Juu, aluksi se on sitä perushoitoo, yritetään saada hullu syömään puuroo jne.

Vierailija
20/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:00"]

Meillä ei ainakaan voi käytännössä valita harjoittelupaikkoja. Kilpailu harjoittelupaikoista on todellista, koska opiskelijamääriä on kasvatettu niin paljon, että kaikki ei vaan mitenkään voi saada haluamaansa harjoittelupaikkaa, kun meillä useimmissa harjoitteluissa paikkoja ei ole edes riittänyt kaikille. Osa lähtee sitten muualle harjoitteluun, osa, kuten minä, hakee ne harjoittelupaikat jobstepin ja koulun listojen ulkopuolelta jos niitä ei ole riittänyt. 

Meillä harjoittelupaikkojen saaminen on täydellisen tuurista kiinni. Lista lähtee kiertämään joko luokan alkupäästä tai loppupäästä tms. ja jos olet siinä sattumalta ensimmäinen joka paperin saa, saat valita.  Viimeinen saa sitten todeta täyden listan kanssa, että jäljellä ei ole enää yhtään harjoittelupaikkaa.Ja kun jobstep aukeaa, se on raaka peli; jos et heti ilmoittaudu, niin joku ilman paikkaa jäänyt voi hyvinkin kiilata sun edelle ja ilmoittautua, ja kohta haku aukeaa sitten muillekin hakijoille. 

Jos todella, todella haluaa jonnekin, voi joko yrittää vedota muihin opiskelijoihin (ja aika pienet tsäänssit on siihen, että joku luopuu hyvästä paikastaan ja lähtee jonnekin Ähtärin tk:hon että joku toinen pääsis helpommalla) tai sitten yrittää rytmittää harjoittelunsa eri tahtiin muiden kanssa. 

[/quote]

Näinpä juuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi