Onko totta että jalkahieronnan kanssa oltava raskausaikana varovainen?
Jalat ovat tosi kipeät, rv 28 menossa. Luin että jalkapohjia ei ainakaan saisi hieroa?? Onko hierojia jotka tekevät erityisesti raskaana oleville hierontaa jalkoihin? Kiitos.
Kommentit (5)
Sääriä voi hieroa tavalliseen tapaan, jalkapohjia ei.
Jalkapohja hierontakielto perustuu akupunktiopisteisiin joiden voimakas simulointi voi käynnistää synnyksen. Tämän tietävät thaimaassakin jalkahierojat joilla on tuhansia asiakkaita vuodessa.
Höpsis. Ihan normaalisti voi jalat hieroa, jalkapohjineen kaikkineen. Ei tavallisessa hieronnassa mitään pisteitä painella. Jos taas menet vyöhyketerapiaan, niin koulutettu vyöhyketerapeutti kyllä tietää mitä pisteitä ei raskaanaolevalta saa painella.
Olen siis itse koulutukseltani mm. hieroja. Omien raskauksieni aikoina kävin normaalisti hieronnassa ja vyöhyketerapiassa. Kun yksi raskaus alkoi mennä yli, kävin vyöhyketerapiassa, josko se auttaisi. Mitään ei tapahtunut ja terapeutti sanoikin, että ei auta, ellei lapsen aika ole vielä syntyä. Sen lapsen aika syntyä oli lähes kaksi viikkoa ensimmäisestä lasketusta ajasta.
Ainoa rajoitus raskaudenaikaiselle hieronnalle on että alkuraskaudessa ei saa hieroa alaselkää. Toki muutenkin otetaan huomioon, että raskauden aikana tehdään kevyempää hierontaa ja esim. kuumakivihierontaa ei suositella, eikä monien eteeristen öljyjen käyttöä.
Itse ainakin kävin ihan normaalisti jalkahoidossa, johon kuului hieronta. Kait ideana on ettei niitä akupisteitä kovin paineltaisi, mutta nekinhän toimii vasta jos vauva olisi muutenkin valmis syntymään :)