¤¤ SYYSkeijut alkuviikkoon ma-ti ¤¤
Kommentit (31)
lämmintä piisaa..
Kävin neuvolassa, tässäpä uusimmat:
- viikot siis 33+1
- paineet 76/113
- pisut puhtaat
- hemppa 140 ja käsky lopettaa obsidanit ja paikalla
- Sf mitta huikeat 31!!! Siis pompsahtanut alakäyrältä (rv29 sf-mitta oli 24cm) yli keskikäyrän! Ja käsky palata ensi viikolla niin tarkistetaan jatkaako kohtu noin mahdotonta kasvua ja pitääkö lähteä saikulle tarkistukseen jo ennen rv37....
- tarjonta raivoisaa (jipii, pelkäsin perätilaa oikeesti!)
- ja painnoa tullut neljässä viikossa 0.5kg
Niin, oli siis yllätyksellinen neuvola käynti. Jäin kovasti miettimään ja huolehtimaan mistä moinen yhtäkkinen kasvu vois johtua...Edelliset on menny samalla alakäyrällä loppuun saakka tytäs sf rv 39 31cm, pojasta samoin, eli just ennen laskettua aikaa nämä mitat!!) ja nyt tämä...vauva tuntui kuulema käteen isommalta kuin aiemmat (syntyneet 2970g ja 3070g) ja veikkas että tämä saattas olla lasketun ajankiepeillä olla n.3300-3400g eli ei silti mikään jätti iso. Ja sokeritkin pitäs olla kunnossa...TIETOA??KOKEMUKSIA??
PAINOGALLUP: painoa siis tullut alusta asti 5,5kg
KASTE JA KUMMIT: kastetaan kastetaan mutta missä ja ketkä kummeina, se on vielä auki...
SIVIILISÄÄTY: naimisissa. Kohta koettaakin (18.8) meidän viides hääpäivä!
Huolettaa.
Minjuska 33+1
Enää kaksi työpäivää jäljellä (ja tämä tietysti loppuun asti), muttei meinaa millään jaksaa. Viime viikkokin kun meni saikulla kotona, niin motivaatio näiden neljän päivän osalta on aika hukassa. Perjantain otin saldovapaaksi, ma-ti on lomapäivät ja ke aloitan äippäloman huimasti yhdellä päivällä varhennettuna :)
Minulla ei ole ollut varsinaisesti pahoinvointia, mutta nyt ovat astuneet kuvioon suolistovaivat (ensin ummetus ja paine alhaalla, viime yöstä alkaen valtaisa ripuli) sekä närästys. Viimoset 1,5 vrk putkeen närästystä ripulilla säestettynä, ei kivaa. Ja tuon jälkeen sitten herätys puoli kuuden aikoihin töihin lähtöä varten...
Seksi: Sitä on edelleen, ehkä hiukan harvemmin mutta tasaiseen tahtiin kuitenkin.
Siviilisääty: Naimisissa, pian 2-vuotishääpäivää vietetään. Yhdessä ollaan oltu reilut neljä vuotta ja tytöt ovat pian 2,5-vuotiaita. Eli ihan reipasta tahtia täälläkin ;)
Paino: 16 kg tullut, perjantaina neuvola josta saadaan päivitetty tieto. Lähtöpaino oli pituuteen nähden alhainen, joten eipä tuo haittaa. Varsinkin kun viimeksi imetys vei kaksosten kanssa -10 kg lähtöpainoon verrattuna.
Lapsi kastetaan, nimi ja kummit selvillä. Miehen veli (pääsi vasta viime kesänä ripille, missasi siksi kaksosten kummiuden), miun läheinen ystävä ja ystäväpariskunta, eli siis neljä kummia. Kastepappina anopin pomo, joka on myös miehen veljen ja meidän tyttäremme kastanut, sekä toimi vihkipappinamme. Varsinainen perhepappi siis :)
- Mytty rv 33+5
Mullakin oli neuvola tänään:
RR 110/70
Pissa puhdas
Sf-mitta 31cm (keskikäyrällä mennään)
Hb 121 (syön Matrifolinia 1tbl n. joka toinen pv, näyttää tepsivän)
painoa tullut 200g viikossa, yhteensä noin 9kg
Vointi on ollut koko ajan tosi hyvä, paitsi pinna on kyl aika tiukalla välillä. Mies oli koko viikonlopun poissa kavereitten kanssa purjehtimassa, ja eilen sitten väsymys ja oma rankka viikonloppu kahden uhmiksen kanssa purkautui aikamoisena kiukutteluryöppynä miestä kohtaan...Välillä vaan tuntuu, että olen ihan jumissa täällä kotona ja mies vaan voi tosta vaan lähteä. En ole ollut kuopuksen synnyttyä kertaakaan muutamaa tuntia pidempään poissa lasten luota..!!
Seksistä: meillä ei raskaus vielä hirveästi ole siihen vaikuttanut, eli sitä siis edelleen on. Mitä nyt asentojen vähyys iskee päälle.
Siviilisääty: ollaan oltu naimisissa vuodesta 2001.
Samalla ONNEA Italle ensi perjantain johdosta!!! Mekin mentiin aikoinaan maistraatissa naimisiin.
Nyt taidan mennä köllimään sohvalle kun toinen poika nukkuu ja toinen on naapurissa.
Mäkimerami rv 33+4
elikkäs virallisen tiedon mukaan painoa tullut kaikenkaikkiaan 7,5kg.
-viikot 31+5
-painon muutos/viikko +650g
(kummallista. edellisissä raskauksissa ollut reipasta alkuun ja tässä vaiheessa alkanut jo vähenemään. Nyt vaan kiihtyy loppua kohti)
-hemppa pudonnut taas, obsidanista huolimatta 108 (oli siis ennen 108 ->116 ja nyt taas siis 108)
-sf-mitta mahtavat 33cm! (siis yli käyrien mennään)
tosin mittaaja ollut nyt kaksi kertaa eri, kun oma täti on lomalla.
(kävi oikeen huvittaa kun alkuraskaudesta täti ihmetteli mitan vähyyttä, niin nyt on poika meinannut; että äläpäs hättäile!)
-sydänäänet ok, syke n.140
Seuraava käynti on sitten jo ensi viikolla, kun pyysin. Loppuakohti tuntuu tuo mielikuvitus oottaan vauhtia heti jos ei vauva hetkeen potkiskele.
Väsyttää pirusti, vaikka on saanut nukkua. Tosin heräilin kyllä viime yönä useaan kertaan ilman havaittavaa syytä. Taidanpa ottaa tänään pikku päikkärit.
Äitiyspakkauskin on postissa, mies tuo sen tullessaan, niin kerkiän sitä hypistelemään ennen kun illalla lähtään maalle! :D
Joten hauskaa loppuviikkoa Kejut!
Palailen linjoille ensi viikolla.
-kirsikka rv 31+5-
Kävin tsekkaamassa Kelan sivut (niin kuin joka päivä), ja äippärahani on päätetty. Tulee juuri sen verran kuin etukäteen laskeskelinkin - aika huimasti paljon enemmän kuin ne minimit opintotuen päälle edellisellä kierroksella ;) Ja muutenkin ihan mukavasti, olen aika tyytyväinen. Verojen jälkeen käteen jää kuutisensataa euroa vähemmän kuin tällä hetkellä (ekan kolmen kuukauden jälkeen, tuolta ajalta saan palkkaa), eli ei mitään kauheaa eroa siihen nähden että kun palaan töihin, lasten hoitomaksut tulevat olemaan 420 euroa kuussa.
Olen vain niin kovin iloinen, että kerrankin Kelan kanssa jokin juttu, josta ollaan yhtä mieltä eikä tarvitse alkaa kädenvääntöön...
Mites muilla, onko äitiyspäivärahapäätökset tulleet, ja tyydyttivätkö ne?
- Utelias ja iloinen Mytty
No se kuume iski taas, nimittäin just tuon vauvakaukalon.. Tuossa eilen sovittelin nykyistä kaukaloa (Britax) meidän auton takapenkille. En siksi, ettäkö ei mahtuis, vaan ihan yleistä järjestystä. Ja aika huteralle näytti Britaxin turvaistuin nenä menosuuntaan päin keskipaikalla (2-pistevyö), johon siis tyttö 2v ois tarkotus laittaa. Ja se neitin pujottelu sinne keskipaikalle kiireessä, hmm, mitähän siitä tulisi..
Jotenkin olis mielekkäämpää, jos vauva olisi keskellä.Soitin Lastentarvikkeeseen, Opel Zafiraan saa jalustan keskipaikalle ihan sujuvasti. Voi voi.. Kertokaapa nyt mulle, oisko tuo Autobabyn hankinta järkevää vai ei ;)
-piias-
Äippärahasta: Kolmatta vuotta peräkkäin kun kotona ollaan ja sitäkin ennen olin opiskelija niin minimihän se sieltä taas tulee. Eipä tuo ole hääppöinen mutta parempi kuin ei mitään ja ollaan tässä jo se kolme vuottakin selvitty niin miksei tästä eteenpäinkin :)
Kelan kummaliisuudesta yleensä: Ihmettelen suuresti mitä järkeä on siinä, kun kuun alussa (viim.12.7) piti viedä kotihoidontuen hoitolisän tarkistus Kelaan, vaikka 20.8 täyttää tyttö 3 vuotta ja koko oikeus tukeen loppuu?! Ja uusi hakemus tietysti sitten kun vauva on syntynyt, koska sittenhän olen taas oikeutettu jonkin suuruiseen tukeen alle kouluikäisistä sisaruksista. Mahottoman hankalalta välillä tuntuu nämä asiat.
Turvakaukalosta: Meillä hankittiin tytölle silloin -03, kierrätyskeskuksesta joku kaukalo. Ikivanhalta se näyttää noitten hienojen uusien rinnalla. Enkä tiedä sen turvallisuudestakaan nykynormien mukaan.
Nyt olenkin ajatellut että jospa sitä uuden hankkisi. Saas nähä saanko miehen suostumaan tähän hankintoon. Se kun tuppaa aina pistämään hanttiin, jos on jo olemassa käyttökelpoinen kapistus.
Mutta jospa vetoan pikkuisen turvallisuuteen.. bd
-kirsikka rv 31+5-
Täällä ollaankin sitten oltu saikkulomalla eilinen ja tämä päivä. Lauantaina käytiin siis niitä mattoja pesemässä ja siitä ei oikein sitten meikäläisen selkä tykännyt ja sunnuntai-iltana oli sellainen jumi päällä. Su-ma välisenä yönä jouduin ottamaan panadolin, kun särky selässä, hartioissa ja päässä oli sietämätön. Maanantaina menin kyllä muutamaksi tunniksi töihin mutta totesin ettei tee hyvää istuminen. Työterveyshoitaja kirjoitti pari päivää saikkua mutta voi olla että huomenna joudun käymään neuvolassa lääkärin puheilla, jos saisin vaikka koko loppu viikon. Minä olen vaan niin huono käymään saikkua, aina olen ollut sellainen että pääkainalossa tyyliin töitä teen. ;) Mutta kai sitä nyt tässä tilassa sen verran pitäis itsekin relata ja vauvan ja itseni vointihan se tärkeintä on.
Piias: käy ostamassa se autobaby! :) Suosittelen, on todella hyvä ja niin nopea laittaa kaukalo jalustaan. Meillä siis esikoisella oli ja ehdittiin myydä jo pois. Heti sanoinkin miehelle kun asiasta alettiin uuden tulokkaan kohdalla jutella, että ostetaan sitten semmoinen autobaby nytkin. Niin helppo sitä oli käyttää.
Muistankohan kaikkia galluppeja.. yritetään.. :)
Seksi: silloin tällöin, kovinkaan usein ei minua nappaa, miestä kylläkin. Onneksi pidetään toisiamme muutenkin hyvänä kuin pelkkä yhdyntä, koska se on se mikä ei maistu kovinkaan usein.
Kaste/kummit: kuulutaan ev.lut. kirkkoon ja kastejuhla vietetään. Ei tosin mitenkään aktiiveja olla tuon uskonnon suhteen, ihan perusjutut lapsillekin opetetaan. Kummeja ei olla vielä päätetty, katsotaan sitten kun vauva syntyy.
Nimet: tytölle on suht selvä, pojan kohdalla olen mielestäni löytänyt sopivan nimen, mies ei vielä täysin ole sille lämmennyt. Mutta käännytystä tehdään. :)
Avioliitto: ei olla naimisissa, eikä kihloissakaan. Reilut viitisen vuotta ollaan oltu yhdessä ja ollaan todettu ettei naimisiin ole kiire. Ehkä joku päivä mutta tällä hetkellä on hyvä näin.
Noista ostoksista.. minua puolestaan himottaisi käydä ostamassa pinnasänkyyn sellainen verhokatos. Pinnasuoja meillä jo on, ostin huuto.netistä Unipupu-sarjan pinnasuojan ja nyt iskin lauantaina silmäni samaa sarjaa olevaan verhokatokseen. Edelleen esikoisen aikaiset kamat näissäkin on myyty pois, samoin kuin verhokatokseen tarvittava verhotanko. Mutta tykkäsin kyllä käyttää silloin sitä verhoa, joten kai se on käytävä ostamassa. :)
Muuten tuosta hb:sta. Mullakin oli viime neuvolassa viime viikon maanantaina hemppa tippunut jo alle 120 eli nyt oli 114 eikä vieläkään ehdottanut rautaa terkkari. Ihmettelin, koska ekassa raskaudessa sain kuurin kun tipahti alle 120. Tosin nyt on eri terkkarikin mutta sanoi vain että jos itsestä tuntuu siltä mutta pakko ei ole aloittaa. Kyllähän tässä välillä väsyttää mutta en nyt oikein tiedä kannattaako sitä rautakuuria aloittaa vai ei. Pitänee kysäistä vielä uudestaan ensi viikolla kun on se kontrolliaika tuon vauvan tarjonnan osalta.
Mutta nyt lepäilemään, ei kovin hyvää tee tämä istuminen koneen ääressä. Mukavaa viikkoa Keijuille!
T: Anmari rv 31+3
No, ihan ensinnäkin heräsin aamulla miehen kanssa samaan aikaan ylös, kun oli neuvolaan meno... Herättelin lapsetkin aamupalalle, vaatteet päälle ja neuvolaan. Olin siinä sitten vessaan menossa kun terkka tuli kurkistamaan ovelle, hymyili ja sanoi, että " nii, siulla on aika siis huomenaamuna" . Siis mie ja miun muistamattomuus! Jos pää ei olisi kiinni kropassa, hukkaisin senkii varmasti johonkii, oon lähiaikoina unohtanut vaikka mitä! Onneks esikko on aina muistuttamassa, jos itse unohdan vaikka käyneeni just äsken suihkussa ja teen taas lähtöä sinne...! Näin on oikeasti käynyt! Onko muut huomanneet tällästä Hajamielisyyttä?
No ei siinä sitten käynyt kuinkaan, terkka sanoi, että ottaa miut nopeasti siinä ennen seuraavaa asiakasta. Tässä muutamia merkintöjä
Painoa viikossa tullut lisää, uskokaa tai älkää, 1,9 kg
pissa puhdas
RR 126/56
sf 31
tarjonta 1 RT
liikkeet kahdella plussalla
Sitten oli sydänäänten kuuntelun vuoro, lapset tuli innoissaan siihen viereen kuuntelemaan, mutta mites kävikään?! Terkka löys heti äänet, ne veti siinä jonkii aikaa siinä 150:ssä mut kaksi kertaa ihan yhtäkkiä, äänet tippui alle 90. Säikähdin ihan kamalasti ja niin tais tehdä terkkakin. Soitti heti äippäpolille ja laittoi miut sitten sinne lähete kourassa. Olin ihan paniikissa ja kuvittelin napanuoraa kaulan ympärille tms. mutten teitenkään voinut näyttää lapsille sitä. Soitin mummolle ja pyysin ottamaan lapset ja sit ajamaan Lappenrantaan.
Laittoivat miut käyrälle heti kun pääsin sinne ja se piirti hienosti vauvan sydänäänet ilman yhtäkään laskua, jos niitä ei lasketa, kun pyöriäinen pyöriskeli itsensä pois sen anturin alta. Se kätilö kysyi miulta, kuunneltiinko siellä neuvolassa ne äänet siten, että olin selinmakuulla. No, kuunneltiinhan ne. Kysyi seuraavaksi, että tuliko miulle itselleni huono olo silloin kun ne äänet heikkeni. No joo, tuli. Kätilö sanoi, että siitähän se sitten todennäköisesti johtuu, että kun tää miun masu on jo niin iso, että se selinmakuulla painaa joitakin isoja suonia ja verenpaineet laskee tosi alas ja sen takia vauvallekin tulee huono olo. Selinmakuukielto tuli, mut ei se asento oo hyvältä tuntunutkaan enää moneen viikkoon.
Pyöriäinen kuitenkin ultrattiin vielä jo miun oman mielenrauhan takia. Kaikki oli vauvalla hienosti ja siellä hää nukkui koko ultrauksen ajan. Lääkäri kattoi sydämen, kaikki ok, teki kokoarvion, vauva nyt tasan 2000g ja katsoi vielä miun pyynnöstä pyöriäinen kasvot, ei näkynyt huulihalkiota. Sain kuvankin isille näytettäväksi.
Siis oli tästä säikähdyksestä hyötyäkin, täällä kun ei ultralla kokoarviota tehdä loppuraskaudessa, niin sain nyt sitten senkin.
PainoG: Sitä tuli siis viikossa lisää jostakin kumman syystä 1,9 kiloa ja yhteensä on kertynyt 9,2 kiloa. No ei se mitään, onhan tuota vielä varaa kertyä kun lähtöpaino ei ollut kummoinen.
SeksiG: Tosi vähän sitä tulee harrastettua, ihan oikeastaan liiankin harvoin. Mut kun on tuo hiivatulehdus niin herkkä tulemaan raskausaikana, ja yhdessä vaiheessa aina seksin jälkeen. Se kun ei oo kamalan mukava vaiva, niin se on vähentänyt miun innostusta asiaan. Mies kyllä haluaisi useammin :)
Mut kohta lasten äitipuoli tulee hakemaan heidät uimaan, ja mie saan hetken huilitauon, jonka aion käyttää tirsoihin. Jos tääl kuumuudessa nyt jotenkii saisi nukuttua...
Jaksuja!
Ihan ekaksi lämpimät onnittelut Nirpukalle! Toivotaan, että poika pääsee pian kotiin. Nyt (varsinkin kun niin monella ollut kovasti supistuksia) jännittää aina avata pinot, kun koska tahansa joku meistä on saattanut saada oman nyyttinsä. Ittalle myös onnittelut tulevan perjantain johdosta!
AVO/AVIOLIITTO: Avoliitossa elellään, sanoi miehen isoäiti mitä tahansa =) Viimeisen vuoden aikana mies on sen verran alkanut lämmetä ajatukselle naimisiinmenosta, että ehkäpä häät on vielä ensi vuoden aikana edessä.
KUMMIT: Me ollaan jo pyydetty mun siskoa ja tämän miestä sekä miehen veljeä kummeiksi. Lisäksi pyydetään miehen serkkua. Kertulle suosittelen, että ette pyydä sitä kaverin poikaystävää kummiksi. Itse en voisi kuvitella lapsen kummiksi ihmistä, jota en kunnolla tunne ja sillä perusteella myös kaverin pitäisi ratkaisu ymmärtää.
VAUVAN ASENNOSTA: Ainakin vielä viikko sitten vauva oli pää alaspäin selkä vasemmalla puolella. Jalat huitoi reilun viikon ajan enimmäkseen mun oikeassa kyljessä, nyt vähän siellä täällä. Muuten pikkuinen möngertää niin kovasti, että välillä olo meinaa käydä tuskalliseksi. Vauva tuntuu rauhoittuvan aina kun mies laittaa kätensä vatsalle eli kun vauva kovasti jumppaa, niin pyydän miestä laittamaan lapsensa kuriin ;)
OMA NAPA: Vatsa tuntuu nyt hurjan isolta ja on tietty koko ajan enemmän ja enemmän tiellä. Vähän on alkanut mietityttää, miten isoksi se vielä kasvaakaan... Raskausarpia ei ole vielä ilmaantunut, mutta tätä menoa niiltä ei taida voida välttyä :( Päälle mahtuvat vaatteet alkaa käydä vähiin ja elokuun puolivälissä olisi vielä yhdet häät, joihin pitäisi löytää jotain siistiä päällepantavaa. Norsuoloa lukuun ottamatta olo on hyvä. Närästys ei juurikaan vaivaa, liitoskipuja ei ole onneksi ilmaantunut eikä viime aikoina ole kauheasti ollut myöskään harkkasupistuksia (paitsi tänään joitakin kertoja).
PAINOG: Paino on noussut yhteensä n. 11 kg. Vatsan ohella reidet ja takapuoli ovat saaneet oman osansa kasvusta :(
SEKSIG: Aika harvakseltaanhan sitä harrastetaan, mutta laatu korvatkoon määrän =) Mies ei koe isoa vatsaa mitenkään erityisen kiihottavana, mutta ei se onneksi ole haluja vienytkään. Mulla oli alkuraskaudessa limakalvot ihan kuivina, mutta onneksi se vaiva on helpottanut.
Töitä on enää 11 päivää ja nyt kateissa ollut työmotivaatio on löytynyt, kun päivät uhkaa loppua kesken...
Hyviä vointeja kaikille keijuille!
Riina rv 31+4
Olen kyllä käyny joka päivä tsekkaan nää teidän jutut,mut en ole jaksanu ite naputella...Arvatkaa mitä,mulle(kin)iski taas alkuraskauden pahoinvointi...Vielä olen yrjöltä säästyny mut ei se kaukana tänään ollu.Heikottaa,pakko vetästä ittesä vaakatasoon.Ei mulla ennen ole tällasta ollu! :( Jokainen raskaus voi näköjään olla erilainen.Ei mulla muut ole noin kylkiluitakaan jomottanu kun tämä maha-asukki.
SeksiG:Välillä tässä oli oikein halu vaihe,nyt taas hiljasempaa.Mies kyllä haluaa... ;) Kyllä se tämä raskaus koettelee noita ukko-kultiaki.
PainoG:n.nelisen kiloa tullu lisää,hyvä niin koska lähtöpainoa on mukavasti.Olen päättänyt et kun vauva on syntynyt alan painonhallintaa harjottaan.Toivottavasti se tarkottaa sitä että saisin pudotettua sitä...
Eilen märisin sitä kun ite ei jaksanu tehä noita kotihommia,mies oli pahalla tuulella ja teki sit hermona ja tiuski lapsille koko illan.Minä märisin...Tympäsee tämmönen kun ei jaksa.
Perjantaina on neuvola taas.Nythän niitä sit alkaa oleen tiheeseen.Eilen pesin ekat pienet vaatteet.Tuli sellanen olo et oispa kiva tietää kumpi tulee,vois laitella just semmoset vaatteet valmiiksi.Jotenki itä on turtunut et poika se on,vaik toisaalta tuntuu et tyttö...No,jospa se parin kuukauden päästä alkais selvitä.Pääasia et sais elävän vauvan...
Mitä mieltä olette kotisynnytyksistä? Tämän päivän Kalevassa oli juttua yhdestä kotisynnyttäjästä.Itse en uskaltaisi alkaa kotona synnyttään,paljo turvallisempi olo on sairaalas.Viimeksi kun sikiön vointia piti tarkkailla paremmin,kun sydänäänet laski pahasti supistusten aikana.Tunsi et kaikki apu on lähellä vaik mikä tulis...Nyt vasta yks kaveri synnytti ja istukka ei irronnutkaan,tilanne paheni uhkaavasti...Onneks leikkuri ja lisä veret yms.olivat seinän takana...Yleensähän kyllä ne kotisynnytykset menee hyvin,jostain syystä...
Täytyy lähtä ottaan pyykit koneesta ja uus satsi masiinaan.Vointeja meille kaikille
syksynmarjatar:rv 31+6