Loppuvaiheen maksakirroosi
Läheiselläni on tämä diagnoosi.. Kokemuksia, jos tunnet jonkun jolla on ollut..
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Mistä se on merkki jos nesteet eivät pysy lääkityksellä aisoissa vaan askites nestettä tulee vaan lisää ja lisää vaikka on nesteenpoistolääkitys? Munuaiset menossa vai mikä?
Juu. Hepatorenaalinen oireyhtymä. Kaikki sisäelimet tarvitsevat toisiaan, kun maksa piiputtaa munuaisetkaan ei pärjää.
Maksa poistaa osaltaan elimistön myrkkyjä, tuottaa veren hyytymistekijät, osallistuu sokeriaineenvaihduntaan jne. Maksapotilaat on sairaaloissa surullisimpien joukossa, lopen uupuneita, vatsat pinkeitä, Pitäkää maksastanne hyvää huolta: antakaa lomaa alkoholista ja pitäkää paino kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Olisi viety edes dialysiin heti:-(
Mitä hyötyä dialyysistä jos maksa ei kestä
Juomista ja ei halua juomista lopettaa. Ei dialyysihoidolla maksaa pranneta. Ketään ei voi väkisin pitää hengissä. Alkoholinkäytön lopettaminen ajoissa on se hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomista ja ei halua juomista lopettaa. Ei dialyysihoidolla maksaa pranneta. Ketään ei voi väkisin pitää hengissä. Alkoholinkäytön lopettaminen ajoissa on se hoito.
Tietysti, mutta nythän syydetään kauheat määrät lääkkeitä s a i r a a al l e ihmiselle!!!
Vierailija kirjoitti:
Äidillä oli, syy ei selvinny et mistä oli tullu. Äidille tehtiin maksansiirto leikkaus ja eli terveenä monta vuotta.
Jos syy ei ole alkoholi voi saada maksansiirron. Mutta miksipä
Siirtää uusi maksa alkoholistille tuhottavaksi?
Myös alkoholisti voi saada maksansiirrton jos raitistuu mutta eivät sitten raitistumisen jälkeen usein uutta maksaa tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomista ja ei halua juomista lopettaa. Ei dialyysihoidolla maksaa pranneta. Ketään ei voi väkisin pitää hengissä. Alkoholinkäytön lopettaminen ajoissa on se hoito.Tietysti, mutta nythän syydetään kauheat määrät lääkkeitä s a i r a a al l e ihmiselle!!!
Nyt en tosiaan ymmärrä mitä tarkoitat.
Onko maksakirroosissa yleistäkin että verikokeiden tulokset ovat hyviä? Näin eräällä tutullani jolla kirroosi siinä vaiheessa jo että viikon välein poistetaan askitesnestettä. Silti vaan hyvät arvot
Serkullani tuo sairaus ja nyt tuli tieto DNR eli ei saa elvyttää. Onkohan asiat huonossa jamassa
.....
Vierailija kirjoitti:
Serkullani tuo sairaus ja nyt tuli tieto DNR eli ei saa elvyttää. Onkohan asiat huonossa jamassa
.....
Lääkäri katsonut tilanteen sellaiseksi ettei elvytyksestä ole hyötyä. Saattaa aiheuttaa enemmän kärsimystä potilaalle kuin se elvyttämättä jättäminen.
Vierailija kirjoitti:
.....
Olen sairaalassa töissä ja siellä paljon nähneenä voin sanoa sen verran että kirroosi potilaat ovat todella huonokuntoisia moniin muihin verrattuna. Salakavala sairaus. Yleensä ovat anorektisen laihoja ja iho vuotaa herkästi verta, vatsa täynnä nestettä ja henkeäkin ahdistaa juuro tuo vesivatsa kun painaa keuhkojakin joten elvytys painelu-puhallus tyylillä tuossa tilanteessa.. Noh sen voi jokainen päätellä itse :/
Minulla on ollut loppuvaiheen maksakirroosi. Sellainen voi johtua monesta asiasta, juominen ja ylensyöminen toki kuormitustekijöitä nekin. Muita syitä voivat olla eräät hepatiitit, primääri biliaarinen kirroosi, sklerosoiva kolangiitti ja krooninen autoimmunihepatiitti. Nämä eivät ole elintapasairauksia. Alkkiskin kannattaa pästää siirtoon, kunhan hän on ollut vähintään puoli vuotta juomatta, on ennuste hyvä.
Tauti oli oireeton mutta lääkitys turvotti jonkin verran. Loppuvaiheessa alkoi kertyä nestettä ja esiintyi jonkin verran tihkuvuotoa ruokatorvessa olevista suonikohjuista. Niitä hoidettiin epämukavasti tähystyksellä, kumilenkkiligatuurien avulla. Tässä kohtaa mentiin pikku riskillä mutta en ollut mitenkään älyttömän heikkokuntoinen. Liikuin ja kävin töissä. ASAT ja ALAT olivat jo laskeneet normaalitasolle, kun maksasta oli niin vähän jäljellä. Menin ihan omin jaloin maksansiirtoon etukäteen suunnitellusti. Pari kertaa tuli väärä hälytys (joku toinen valittiin siirtolistalta, minä olin varalla). Sitten tuli minun vuoroni. Siirto sujui ja elämä on ollut hyvää pari vuosikymmentä siirron jälkeen. Kourallinen lääkkeitä menee päivässä. Saan syödä kaikkea paitsi greippiä ja karambolaa :D ja alkoholia nautin hyvin kohtuudella (minulla ei ollut päihdetaustaa enkä siis ole alkoholisti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä oli, syy ei selvinny et mistä oli tullu. Äidille tehtiin maksansiirto leikkaus ja eli terveenä monta vuotta.
Myös alkoholisti voi saada maksansiirrton jos raitistuu mutta eivät sitten raitistumisen jälkeen usein uutta maksaa tarvitsekaan.
Jos kirroosi on edennyt riittävän pitkälle, ei raitistuminenkaan enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut loppuvaiheen maksakirroosi. Sellainen voi johtua monesta asiasta, juominen ja ylensyöminen toki kuormitustekijöitä nekin. Muita syitä voivat olla eräät hepatiitit, primääri biliaarinen kirroosi, sklerosoiva kolangiitti ja krooninen autoimmunihepatiitti. Nämä eivät ole elintapasairauksia. Alkkiskin kannattaa pästää siirtoon, kunhan hän on ollut vähintään puoli vuotta juomatta, on ennuste hyvä.
Tauti oli oireeton mutta lääkitys turvotti jonkin verran. Loppuvaiheessa alkoi kertyä nestettä ja esiintyi jonkin verran tihkuvuotoa ruokatorvessa olevista suonikohjuista. Niitä hoidettiin epämukavasti tähystyksellä, kumilenkkiligatuurien avulla. Tässä kohtaa mentiin pikku riskillä mutta en ollut mitenkään älyttömän heikkokuntoinen. Liikuin ja kävin töissä. ASAT ja ALAT olivat jo laskeneet normaalitasolle, kun maksasta oli niin vähän jäljellä. Menin ihan omin jaloin maksansiirtoon etukäteen suunnitellusti. Pari kertaa tuli väärä hälytys (joku toinen valittiin siirtolistalta, minä olin varalla). Sitten tuli minun vuoroni. Siirto sujui ja elämä on ollut hyvää pari vuosikymmentä siirron jälkeen. Kourallinen lääkkeitä menee päivässä. Saan syödä kaikkea paitsi greippiä ja karambolaa :D ja alkoholia nautin hyvin kohtuudella (minulla ei ollut päihdetaustaa enkä siis ole alkoholisti).
Mutta ei kuitenkaan niin loppuvaihe, että ammoniakkia olisi kertynyt elimistöön? Sehän on loppuvaiheessa myös yksi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....Olen sairaalassa töissä ja siellä paljon nähneenä voin sanoa sen verran että kirroosi potilaat ovat todella huonokuntoisia moniin muihin verrattuna. Salakavala sairaus. Yleensä ovat anorektisen laihoja ja iho vuotaa herkästi verta, vatsa täynnä nestettä ja henkeäkin ahdistaa juuro tuo vesivatsa kun painaa keuhkojakin joten elvytys painelu-puhallus tyylillä tuossa tilanteessa.. Noh sen voi jokainen päätellä itse :/
Sairaalassa askitesnestettä poistetaan loppuvaiheessakin, ei ole tarkoitus turhaan ketään kiduttaa sen kummemmin.
Veren syöksystä tietää että lähtö käsillä ja sitä tulee kuin saavista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni äiti kuoli. Oli ryypännyt kai lähes koko elämänsä. Työt kun loppui niin viina vei kokonaan. Päälle 60 kuitenkin eli ja ystäväni on kertonut että kuolema oli lopulta helpotus kun koko elämänsä oli sitä juopottelua katsellut. Eikä ollut kaunista katseltavaa verensyöksyineen
Vatsahaavako lopulta vei?
Kirroosissa ruokatorveen kehittyy suonikohjuja. Nämä saattavat revetä ja syntyy verenvuoto -välillä verensyöksy. Tämän vuoksi osa oksentaa verta. Joskus ehditään polttaa, mutta osa kuolee tähän.
Ikinä en ole kuullut tuollaista missään ja 7-kymmenettä käyn tässä itsekin:-O
On ihan yleinen kirroosin aiheuttama komplikaatio. Nykyään pystytään tuostakin tilanteesta vielä henki joskus pelastamaan, mutta aikaisemmin se oli yleinen lopullinen kuoleman aiheuttaja kirroosipotilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös alkoholisti voi saada maksansiirrton jos raitistuu mutta eivät sitten raitistumisen jälkeen usein uutta maksaa tarvitsekaan.Jos kirroosi on edennyt riittävän pitkälle, ei raitistuminenkaan enää auta.
Siis jos raitistuu ja verikokeissa näkyy että päihdeaineita ei ole yli puoleen vuoteen kåytetty on ennuste erittäin hyvä ja siirto voidaan tehdä. Kunnat eivät lähetä kaikkia joille siirron voisi tehdä, koska operaatio on kallis. Toisaalta kaikki eivät pysy ihan päihteettöminä, moni jää verikokeessa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kuitenkaan niin loppuvaihe, että ammoniakkia olisi kertynyt elimistöön? Sehän on loppuvaiheessa myös yksi ongelma.
En ollut niin loppuvaiheessa. Olin sairastanut kymmenkunta vuotta, tauti oli huomattu varhain ja olin syönyt kortisonia ja pysyttelin raittiina ja kuntoilin. Maksasta oli kuitenkin ollut vain hyvin vähän jäljellä.
Muutama vuosi sitten kaveri kuoli. Maksa petti, sitten peräjälkeen muutkin sisäelimet. Ihan itse aiheutettu kuolema, viinaa veti koko aikuisiän. Lääkärin varoituksia ei kuunnellut. Kävi töissä, joten omien sanojensa mukaan ei ollut a-ongelmaa. Mutta suurin osa alkoholisteista käy töissä.
Joten vastaus alkuperäiseen: Käy hyvästelemässä.
t.m50+