Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä teidän naisten mielestä todellinen ongelma?

Vierailija
20.10.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11600245

"– On absurdi ajatus, että vielä ihan viime vuosina kuukautistuotemainoksissa käytettiin sinistä nestettä kuvaamaan verta. Se vie luonnollisen asian kauas todellisuudesta. Sellainen kuvasto on omiaan vahvistamaan häpeää, Wessman analysoi.

– Jos kuukautisia piilotellaan jopa kuukautismainonnassa, niin eihän omia menkkojaan sitten halua mitenkään tuoda esiin, hän lisää.

Wessman kritisoi myös kuukautistuotteiden 'värittömiä, hajuttomia ja mauttomia' pakkauksia siitä, että ne tekevät kuukautiset näkymättömäksi ja vahvistavat vaikenemisen kulttuuria. Kuukautismainosten naiskuvaa graafikko Sanni Wessman pitää kliseenomaisena."

Ehkä en vaan ymmärrä tätä asiaa, koska en miehenä joudu menkkojen kanssa elämään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama minulle on miten niitä mainostetaan tai miltä se paketti näyttää. Jotkut vain tykkää tehdä kaikesta ongelman.

Vierailija
2/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä kokenu häpeää menkoistani, uskallan puhua niistä mut kyllä mulla ällöttäis jos mainoksessa näkyisi verta sidemainoksessa. Ei se menkkaveri mikää herkullinen näky ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö wc paperiakin mainostaa vauhtiraita paperissa?

Lastenvaippoja sinapit tursuten? 

Ei kaikkea tarvitse konkretisoida ja läväyttää kasvoille, kyllä kaikki tietää mihin nuo tuotteet on tarkoitettu.

Joissakin asioissa voi pieni häveliäisyys olla paikallaankin.

Vierailija
4/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi sen olevan iso ongelma, mutta onhan se aika vanhakantaista, ja voisi olla fiksua kokeilla uudenlaista tapaa. Mainonnassa ja muutenkin visuaalisessa ilmaisussahan pitäisi uudistaa kuvakieltä aina silloin tällöin.  Erityisen omituiselta kuulostaa, jos joillain on suuresti jotain sitä vastaan, että sininen neste vaihdettaisiin toisen väriseen. Koska jos asia kerran on ihan yhdentekevä, niin miksi ei?

Vierailija
5/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä kokenu häpeää menkoistani, uskallan puhua niistä mut kyllä mulla ällöttäis jos mainoksessa näkyisi verta sidemainoksessa. Ei se menkkaveri mikää herkullinen näky ole

En usko, että siihen oikeaa verta laitettaisiinkaan.

Vierailija
6/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle henkilökohtaisesti ole ongelma.

Osa ongelmaa tämä kuitenkin on siinä mielessä, että tämä on jatkumon hyvin kevyessä päässä kuukautisten piilottamista, kun ääripäissä se voi olla Chhaupadi, mikä on sairasta.

Vierailija
7/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on nykyfeminismi. Eritteitä vaan kaikkien naamoille, kaikkialla. 

Vierailija
8/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mustavalkoista. Mutta se on kyllä mielestäni totta että jos kuukautisista puhuttaisiin enemmän ja avoimemmin, saisi naiset nopeammin apua ja diagnoosin endometrioosiin.

Vierailija
9/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma. Enkä tunne ketään joka "haluaa tuoda menkkojaa esiin". Välttämätön paha johon pitää vaan sopeutua, ja mielellään ne pitää näkymättöminä.

Vierailija
10/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa välillä vaikka keltaista nestettä.

Vierailija
11/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä varmaan ongelma melko monessa maassa, mutta ei Suomessa. Jossain Aasiassa on tapana lähettää tyttö yksin jonnekkin suolle hökkeliin viikoksi kun on menkat, ettei koti saastu. En muista mikä maa.

Vierailija
12/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on. Esim. mun kaverini 1990-luvulla ei tajunnut kuukautisvuodon olevan veristä, ennenkuin menkat alkoi. Ei ollut ihan penaalin terävin kynä, mutta silti.

Menkat eisitetään usein vain joko ongelmana joka poistuu käyttämällä tuotetta X tai sit jonain outona naiseusriittinä.

Mitään normaalisoivaa puhetta ei ole. Monet miehet ei ymmärrä asiasta mitään, koska menkat on heille mainoskuvaston muokkaama asia.

Mä en edes ole mikää menkka-aktivisti,iihan tavis vaan.

Vierailija
13/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut ongelma. Jotkut idiootit haluaa vääntää väkisin kaikesta ongelman.

Tosin tästä eteenpäin vaadin, että vessapaperimainoksissa näytetään ehtaa sontaa ja monessa muodossa: ripulia, ruikulia, kikkaretta ja kokkaretta. Sehän on vain aitoa elämää. En halua elää kakkahäpeän kanssa!

Vierailija
14/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskois että naisetkin on kuitenkin pärjänneet sellaiset 300 000 vuotta. 

Vierailija
15/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe :D

Ja itse olen valinnut elää ilman menkkoja (e-pillerit tauotta, joskus myös ollut hormonikierukka), helppoa ja mukavaa! Valkoisia farkkuja / pellavahousuja en tosin edelleenkään käytä, ei mun juttu.

Vierailija
16/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon graafikon räpellykset nyt ainakin ovat helvetin rumia.

Vierailija
17/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään erityistä syytä ei mielestäni ole mainoksessa kaataa siteeseen nestettä. Mutta jos niin päätetään tehdä, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla sinistä. Kyllä se minusta implikoi, että menkoissa on jotain noloa.

Muistan lapsuudestani kuukautissidemainoksen, jossa naiset kuiskuttelivat toisilleen ja tuotteen nimi oli Salaiset siniset. Minulla ei ollut edes menkkoja vielä, mutta silti muistan tuon mainoksen, joka osaltaan opetti minulle tuolloin 80-luvulla, että kuukautiset ovat nolo salaisuus, josta voi vain kuiskailla.

Kyllä tällaiset asiat vaikuttavat, ja erityisesti niihin tyttöihin, joiden kotona menkat ovat edelleen tabu. Uskokaa tai älkää, sellaisia koteja on edelleen. Kuukautisten normalisointi ja avoimuus ovat aina hyvästä.

Joo, ja kieltäydyn käyttämästä sanaa terveysside, joka myös vihjaa, sinun ei tule käyttämän sanaa kuukautiset. Ne ovat kuukautissiteitä ja terveys on hieman laajempi käsite.

Vierailija
18/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautismainoksissa pitäisi käyttää ja näyttää verta. Verta näytetään elokuvissakin, jopa naisesta tulevana. Ei se kuukautisveri sen kummallisempi asia ole. Ihmeellistä, että se pitää näyttää sinisenä.

Vierailija
19/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä että kuukautisaktivismia tarvitaan kulttuureissa joissa tyttöjen ei esimerkiksi sallita mennä kouluun kuukautisten aikaan, koska ovat silloin "saastaisia". Tai maissa joissa tytön katsotaan olevan valmis naitettavaksi ja olevan "kypsä nainen" kuukautisten alettua, vaikka ikää olisi vasta 12v. Valitettavan monessa paikassa kuukautisten alkaminen tarkoittaa yhä lapsuuden loppumista. Ja kuukautisia tosiaan pidetään epäpuhtaana asiana, joka estää normaalia elämää. Tämä on lohdutonta ja väärin, ja ehdottomasti feminismin ja aktivismin arvoista. 

Sen sijaan mainosten värimaailmasta hermostuminen tuntuu saivartelulta.

Vierailija
20/28 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kokee niistä häpeää niin ongelma taitaa olla sitten oman pään sisällä. Kuukautiset on ihan normijuttu. Ei sitä tarvitse räiskyvästi mainostaa jotta ne olisi ok.