Olen nähnyt omin silmin kun tupakoitsija kuoli. Haluatko kysyä jotakin?
Kommentit (63)
Uskon kyllä kuoleman olevan järkyttävä, mutta tuo keuhkot hajosi ja oksensi niitä ulos-kohta on täysin fyysisisesti mahdotonta..
5 minuuttia ennen kuolemaa tiesi mitä tapahtui, mutta silti se tapahtui apn mukaan yllättäen ja käveli itse jne..
Kuoli ilmeisesti tupakkasairauteen? Minkä ikäisenä?
Kuoli tupakan aiheuttamaan sairauteen 57 vuotiaana.
Minun isäni poltti lähes 45 vuotta ja kuoli hyvin rauhallisesti 61v iässä sydämen pettäessä. Kaikenlaista vaivaa oli ollut jo vuosia, mutta ne ei tupakasta johtuneet.
Mautonta ap, ilmeisesti sinä olet se palstan tupakointivauhkoaja?
Lopetin tupakanpolton ja olen lihonut 10 kiloa, jonka seurauksena nyt uhkaavat painonnousuun liittyvät sairaudet. Ei hyvä. Keuhkoni tähystettiin 2 vuotta tupakoinnin lopettamisen jälkeen ja ne ovat keuhkolääkärin mukaan valtavan siistit.
Ensimmäinen aloitukseni aiheesta. Näin toisen ketjun tupakoinnista ja siitä muistuikin mieleeni tämä, minkä näin lapsena. Kuoleva sanoi minulle hetki ennen, että älä sinä vain ikinä ala polttamaan. En ole alkanut.
Minäkin olen läheltä nähnyt kun alta 50-vuotias perheenäiti, joka ei ole koskaan tupakoinut, kuoli kehkosyöpään. Ei silti tulsi mieleenikään tulla tänne yksityiskohtia repostelemaan?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 12:49"]
Minun isäni poltti lähes 45 vuotta ja kuoli hyvin rauhallisesti 61v iässä sydämen pettäessä. Kaikenlaista vaivaa oli ollut jo vuosia, mutta ne ei tupakasta johtuneet.
[/quote]
Tupakointi on suurimpia riskitekijöitä sydän- ja verisuonitaudeissa. Kuoleman rauhallisuus ei sitä tosiasiaa muuta.
Olisi hyvä myös tiedostaa että tupakointi lisää huomattavasti myös muiden syöpien kuin keuhkosyövän riskiä. Eli jos keuhkot ovat puhtaat, ei se vielä tarkoita että tupakointi on ihan ok.
Mäkin jouduin katselemaan vierestä, kun läheinen kuoli keuhkoahtaumaan. Ei mikään kiva näky. Olin tapahtumahetkellä juuri siinä kriittisessä iässä (yläaste), joten en todellakaan aloittanut tupakointia ja hyvä niin :)
Myös lihominen lisää syövän ja moninaisten muiden sairauksien määrää. Kaikki erikoislääkärit, joita olen viime vuosina tavannut, sanovat tupakoinnin lopettamisen johtavan lihomiseen. "Niin siinä yleensä käy".
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 12:58"]
Myös lihominen lisää syövän ja moninaisten muiden sairauksien määrää. Kaikki erikoislääkärit, joita olen viime vuosina tavannut, sanovat tupakoinnin lopettamisen johtavan lihomiseen. "Niin siinä yleensä käy".
[/quote]
Niin käy, koska ihmiset eivät osaa kontrolloida syömistään. Tupakoinnin lopettaminen ei lihota, jos ei korvaa röökiä herkuilla. Parasta olisi kun ei koskaan aloittaisikaan tupakointia.
Parasta olisi lopettaa tupakointi, lisätä samanaikaisesti liikunnan määrää ja muuttaa ravitsemustaan terveellisempään suuntaan. Ei kyllä liho!
Minäkin näin kerran kun tupakoitsija kuoli. Jäi suojatiellä auton alle.
Tupakoinnin lopettaminen voi lihottaa pari kiloa, muu menee omaan piikkiin. On niin helppo syyttää tupakoinnin lopettamista siitä että on korvannut epäterveellisen tavan toisella (napostelulla ja herkuilla). Tupakoinnin lopettajan makuaisti paranee, ruokahalu kohoaa ja aineenvaihdunta hidastuu jonkin verran, mistä luontevasti seuraa painonnousua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi olla tumput suorana ja heittäytyä marttyyriksi. Aineenvaihdunta normalisoituu ajan kanssa ja syömistapoihin voi vaikuttaa. Parempi kuitenkin että tupakan myrkyt ovat elimistöstä poissa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 12:49"]
[/quote]
Tupakointi on suurimpia riskitekijöitä sydän- ja verisuonitaudeissa. Kuoleman rauhallisuus ei sitä tosiasiaa muuta.
[/quote] Tässäkin tapauksessa aikaa olisi voinut olla 10-20v.enemmän ilman tupakointia. Tiedän ihan hyväkuntoisia 80vuotiaita. 60v. Ei vielä ole niin kovin vanha.
On se jännä miten tupakasta jaksetaan vaahdota ja sepitellä kaiken maailman taudeista ja häiriöistä mitä elimistölle siitä koituu.. Ihan narettavaa mun mielestä.
1. Sinä missä tupakka mukamas aiheuttaa keuhkosyöpää, kuolee siihen vuosittain ihmisiä jotka eläissään ole tupakoinut.
2. Keuhkoahtauma! Eikös keuhkoahtauma tule myös hoitamattoman astman seurauksena, taikka alueella jossa erittäin paljon ilmansaasteita? Ja tästäkin syytetään tietysti tupakkaa.
Alkoholi on myös liiallisesti nautttuna vaarallista aiheuttaa ties mitä paskaa, mutta ei siitä jakseta paasata ja valittaa. Huumeet on vaarallista, mutta siitäkään jakseta vikistä.
Menee koko höpölöpö samaan mappiin, kuin se saisse että ihmisiä syytetään ilmastomuutoksista!
No jopas hiljeni.