Kouluttaja kysyy: miten motivoit sellaisia oppimaan uutta, joita ei kiinnosta syyt ja seuraukset?
Heille kelpaa usein se "tämä vaan tehdään näin. Piste."
Kommentit (13)
Laitetaan vielä tarkennuksena, että jos tulee joku ristiriita/ongelmatilanne niin on hankalampaa selvittää asiaa, kun henkilö ei ole oikein sisäistänyt, mistä on kysymys.
Toki sitten työssä voi olla sellaisia asioita, että "se vain nyt tehdään näin". Ei ole syytä purkaa aina kaikkia pieniksi osasiksi. Mutta kun olisi mahdollisuus saada tietoa, en tiedä, miten voisin itse tehdä uuden oppimisesta kivempaa, jos joku ei viitsi ollenkaan uhrata ajatusta.
No eikö sun koulutukseen kouluttajana kuuluisi tietää vastaus kysymykseesi? Miksi ulkoistat oman velvollisuutesi tietää niin, että meidän palstalaisten pitäisi sinua ilmaisiksi konsultoida?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän useaa ihmistä ei kiinnosta ympäröivä maailma ja se, miten asiat oikeastaan toimivat. Heitä kiinnostaa Big Brother, Tempparit ja sen sellaiset. Sellaisia ei kannata alun alkaenkaan palkata töihin, paitsi ehkä nakkitehtaan kokoonpanolinjalle.
Eu subejjöön, ne on vaan parasta jättää toimeentulotuelle ja mieluiten siirrettävä asumaan parakkeihin. Ei niistä ole mihinkään eikä niitä voi opettaa. Ne on vain haitaksi. Rationaalisempi yhteiskunta veis ne suihkuihin.
Vierailija kirjoitti:
No eikö sun koulutukseen kouluttajana kuuluisi tietää vastaus kysymykseesi? Miksi ulkoistat oman velvollisuutesi tietää niin, että meidän palstalaisten pitäisi sinua ilmaisiksi konsultoida?
Kiinnostaa muiden kokemukset ja vertaistuki. Ei kai kukaan ole seppä syntyessään?:)
Onko kyseessä ne, joita varten oppivelvollisuutta jatketaan vielä yhdellä vuodella, vaikka koulu ei ole kiinnostanut moneen vuoteen muuta kuin kavereiden tapaamispaikkana ja toisinaan maksuttomana lounaana. Miten olis monipuolinen oppikokonaisuus kukasta?
Ei kannata olla kouluttaja, jos lokeroi noin vahvasti ihmisiä.
Minä olen opettaja ja kuuluu minun työhöni motivoida ja etenkin olla kiinnostava. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia tai kiinnostuneita samousta asioista. Ei se tee heistä sen huonompia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä ne, joita varten oppivelvollisuutta jatketaan vielä yhdellä vuodella, vaikka koulu ei ole kiinnostanut moneen vuoteen muuta kuin kavereiden tapaamispaikkana ja toisinaan maksuttomana lounaana. Miten olis monipuolinen oppikokonaisuus kukasta?
Tällaista se on, kun nuori lokeroidaan jo 16-vuotiaana kyvyttömäksi. Onneksi kaikki eivät niin tee.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän useaa ihmistä ei kiinnosta ympäröivä maailma ja se, miten asiat oikeastaan toimivat. Heitä kiinnostaa Big Brother, Tempparit ja sen sellaiset. Sellaisia ei kannata alun alkaenkaan palkata töihin, paitsi ehkä nakkitehtaan kokoonpanolinjalle.
Eu subejjöön, ne on vaan parasta jättää toimeentulotuelle ja mieluiten siirrettävä asumaan parakkeihin. Ei niistä ole mihinkään eikä niitä voi opettaa. Ne on vain haitaksi. Rationaalisempi yhteiskunta veis ne suihkuihin.
Tämä erottelu olisi syystä tehdä jo vauvana. Ne on vaan niin paljon huonompia kuin me. Turha pitää kunnonihmisten näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä erottelu olisi syystä tehdä jo vauvana. Ne on vaan niin paljon huonompia kuin me. Turha pitää kunnonihmisten näköpiirissä.
Aika spartalainen näkökanta asioihin...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja ja kuuluu minun työhöni motivoida ja etenkin olla kiinnostava. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia tai kiinnostuneita samousta asioista. Ei se tee heistä sen huonompia.
Ei tietenkään, mutta kyse on siitä, että kannattaa vetää eri naruista eri ihmisten kanssa.:)
Vierailija kirjoitti:
Kerran tuli radiosta, että on pääasia, että puhuu aina totta. Sekin, että vastaat "Siksi kun minä niin sanon!" on totta, eikö? Mutta eri asia, mitä siitä kehittyy, riippuu kyllä sinusta, sun ilmeistä, teoista ym.
Entisaikaan orjat yrittivät paeta erilaisista tilanteista ja heille keksittiin diagnoosikin. Oliko se joku drapetodomia tai sinnepäin:
https://www.sanakirja.org/search.php?q=drape&l=3
Jorma Palon kirjassa lukee, mut missä niistä, en osaa sanoa. Kaikkihan ne kannattaa lukea;-)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä päätelmä tulee, että ap lokeroi ihmisiä?