Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin eroon pakkasvihastani ja jatkuvasta hellekaipuusta.

Vierailija
23.01.2014 |

Olen koko ikäni haaveillut lämpimistä ilmoista. Aina vihannut kylmää talvea, pakkasta ja lunta. Joka kesä marissut siitä, että Suomessa +22 on muka lämmin. Se on kylmä, lämpö alkaa vasta +30 asteesta ja sitähän ei Suomessa koeta kuin todella harvana päivänä, useimpina kesinä ei edes kertaakaan.

Olen marmattanut helteestä ja pakkasesta niin kauan kuin muistan ja joka ikinen läheinen tietää tämän, se alkoi olla jo yleinen vitsi. 

Viime kesänä minulla oli työpaikan vaihdoksen takia 8 viikon kesäloma. Otin ja lähdin lasten kanssa siis melkein kahdeksi kuukaudeksi Italiaan, vuokrattiin talo maalta. Mies oli tästä ajasta oman lomansa, eli neljä viikkoa, myös mukana. 

JA MINÄ KÄRSIN HELTEESTÄ! Se oli tuskaa, tuskaa ja tuskaa. Aluksi oli kivoja ilmoja, +25 ja +30 välillä. Alkukesä oli eteläisessä Euroopassa jopa kylmä. Mutta sitten lämpötilat räjähtivät käsiin. Elettiin viimeiset neljä viikkoa tukalassa helteessä, kylmimmillään oli +32 astetta ja päivälämpötila nousi siihen jo ihan heti aamusta. +40 keikuttiin koko ajan, yli monena päivänä.

Talo oli sellaisessa laaksossa, jossa lämpötila ei laskenut yön aikana, kun maa hohkasi sitä lämpöä edelleen. Talon ilmastointi oli yhtä tehokas kuin olisi pitänyt jääkaapin ovea auki. Mitään kellaritiloja ei ollut, ei mitään paikkaa, mihin mennä viilentymään. Ei ollut uima-allasta, ei mitään merta tai järveä lähettyvillä. Yöt olivat suorastaan helvetillisen kuumia. Ikkunoita ei voinut pitää yöllä auki ollenkaan, koska sieltä olisi tullut lepakoita, sisiliskoja ja hämähäkkejä talo täyteen. Mitään tuuletusikkunoita ei ollut, eli olisi pitänyt avata koko ikkuna kerralla.

Nukuttiin huonosti ja herättiin hikisinä, vaikkei kukaan tietenkään käyttänyt peittoja tai pystynyt edes laittamaan mitään pyjamaa päällensä.

Viimeisellä viikolla tulimme ulos ilmastoidusta ruokakaupasta ja aloin itkeä. Se kuumuus, mikä iski naamaan kaupan ulkopuolella, oli niin lannistava ja masentava. Koti-ikävä iski ensimmäistä kertaa ikinä.

Kotona Suomessa +22 asteen lämpötila oli taivaallinen. Tajusin, etten ollut nauttinut raikkaasta ulkoilmasta kahteen kuukauteen. Sellaista raikasta ilmaa, että tekee mieli vetäistä keuhkot täyteen, ei Italiassa ollut. Yhtenä loppukesän aamuna menin t-paitasillani ulos, kun oli +14 aamulla. Se oli ihanaa! 

Osaan nauttia näistä pakkaspäivistä nyt kun tiedän, mikä se toinen ääripää voi olla. Pakkaseen pitää vain laittaa enemmän vaatetta päälle, hyvät kerrokset ja eristykset. En ole palellut tänä talvena kertakaan. Kyse on oikeasti vain oikeasta pukeutumisesta. 

Te talvesta valittajat, suosittelen matkaa helvettiin, eli liian kuumaan liian pitkäksi aikaa. Kun tulette takaisin, Suomi ilmastoineen tuntuu taivaalta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:23"]

Olen koko ikäni haaveillut lämpimistä ilmoista. Aina vihannut kylmää talvea, pakkasta ja lunta. Joka kesä marissut siitä, että Suomessa +22 on muka lämmin. Se on kylmä, lämpö alkaa vasta +30 asteesta ja sitähän ei Suomessa koeta kuin todella harvana päivänä, useimpina kesinä ei edes kertaakaan.

Olen marmattanut helteestä ja pakkasesta niin kauan kuin muistan ja joka ikinen läheinen tietää tämän, se alkoi olla jo yleinen vitsi. 

Viime kesänä minulla oli työpaikan vaihdoksen takia 8 viikon kesäloma. Otin ja lähdin lasten kanssa siis melkein kahdeksi kuukaudeksi Italiaan, vuokrattiin talo maalta. Mies oli tästä ajasta oman lomansa, eli neljä viikkoa, myös mukana. 

JA MINÄ KÄRSIN HELTEESTÄ! Se oli tuskaa, tuskaa ja tuskaa. Aluksi oli kivoja ilmoja, +25 ja +30 välillä. Alkukesä oli eteläisessä Euroopassa jopa kylmä. Mutta sitten lämpötilat räjähtivät käsiin. Elettiin viimeiset neljä viikkoa tukalassa helteessä, kylmimmillään oli +32 astetta ja päivälämpötila nousi siihen jo ihan heti aamusta. +40 keikuttiin koko ajan, yli monena päivänä.

Talo oli sellaisessa laaksossa, jossa lämpötila ei laskenut yön aikana, kun maa hohkasi sitä lämpöä edelleen. Talon ilmastointi oli yhtä tehokas kuin olisi pitänyt jääkaapin ovea auki. Mitään kellaritiloja ei ollut, ei mitään paikkaa, mihin mennä viilentymään. Ei ollut uima-allasta, ei mitään merta tai järveä lähettyvillä. Yöt olivat suorastaan helvetillisen kuumia. Ikkunoita ei voinut pitää yöllä auki ollenkaan, koska sieltä olisi tullut lepakoita, sisiliskoja ja hämähäkkejä talo täyteen. Mitään tuuletusikkunoita ei ollut, eli olisi pitänyt avata koko ikkuna kerralla.

Nukuttiin huonosti ja herättiin hikisinä, vaikkei kukaan tietenkään käyttänyt peittoja tai pystynyt edes laittamaan mitään pyjamaa päällensä.

Viimeisellä viikolla tulimme ulos ilmastoidusta ruokakaupasta ja aloin itkeä. Se kuumuus, mikä iski naamaan kaupan ulkopuolella, oli niin lannistava ja masentava. Koti-ikävä iski ensimmäistä kertaa ikinä.

Kotona Suomessa +22 asteen lämpötila oli taivaallinen. Tajusin, etten ollut nauttinut raikkaasta ulkoilmasta kahteen kuukauteen. Sellaista raikasta ilmaa, että tekee mieli vetäistä keuhkot täyteen, ei Italiassa ollut. Yhtenä loppukesän aamuna menin t-paitasillani ulos, kun oli +14 aamulla. Se oli ihanaa! 

Osaan nauttia näistä pakkaspäivistä nyt kun tiedän, mikä se toinen ääripää voi olla. Pakkaseen pitää vain laittaa enemmän vaatetta päälle, hyvät kerrokset ja eristykset. En ole palellut tänä talvena kertakaan. Kyse on oikeasti vain oikeasta pukeutumisesta. 

Te talvesta valittajat, suosittelen matkaa helvettiin, eli liian kuumaan liian pitkäksi aikaa. Kun tulette takaisin, Suomi ilmastoineen tuntuu taivaalta.

[/quote]

Mulla on ihan samanlainen kokemus! Oltiin tosin Etelä-Ranskassa ja lyhyempi aika, mutta silti neljä viikkoa +40 asteessa muutti mua ihmisenä. En olisi koskaan uskonut itsestäni.

Vierailija
2/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt mutta +22 astetta on mulle liian viileää kesälläkin. Kyllä sen sietää mutta ei voi olla hellemekoissa saati käydä uimassa. Joku kesä kun oli Suomessakin + 28-+30 astetta mä nautin. Oli ihanaa kun ulkona oli todella paahtava kuumuus. Kävelin kuumalla asvaltilla ja nautin!

Missä Italiassa te olitte? Mä haluaisin löytää jonkun kivan ulkomaan paikan missä ruveta käymään lomalla tammi-helmikuussa erityisesti. Että olisi edes vähän lämpimämpi kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olen asunut Italiassa ja ilmaston puolesta muuttaisin sinne takaisin salamana. Vaikka on totta, että siellä on kesäaikaan tukalan kuumiakin säitä, niin ne ei juuri haittaa edes koska nykyaikaisissa asunnoissa on tehokas ilmastointi, samoin autoissa, joten ulkona ei tarvitse kaikkein kuumemmilla juuri olla ja sisällä on miellyttävästi viileämpää. 

Minä kärsin kyllä kovasti näistä kylmistä talvista täällä Suomessa, eikä mikään määrä vaatetusta tunnu kunnolla auttavan horkkamaiseen paleluun joka iskee kun nokkansa ulos laittaa. 

Vierailija
4/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Näin se on. Aika moni suomalainen haaveilee tosi kuumista lämpötiloista ja puhutaan nyt siis just noista +40 ja ylikin ja sanovat, ettei ole koskaan liian kuuma. Hytisevät kylmästä, kun lämpötila laskee alle +20 asteen. Kaikki nämä ovat sellaisia, jotka ovat olleet kuumassa korkeintaan kaksi tai kolme viikkoa. Ei siinä ajassa ehdi vielä edes ärsyyntyä kuumasta.

Multa hävisi kuuman haaveilu, kun asuin vuoden Sydneyssä Australiassa. Siellä kesällä mikä tahansa alle +40 oli parina kuukautena ihanaa. Olin silloin siellä, kun siellä mitattiin ihan hirveitä +50 asteen lämpötiloja. Mä itkin ja itkin ja halusin kotiin. Metsäpaloja oli paljon ja pelkäsin kuolevani siihen kuumuuteen.

Kun mä tulin sieltä kotiin, jäin Helsinki-Vantaalla -10 astee pakkaseen ihan vain seisomaan ja hengittämään sitä ihanaa ilmaa varmaan viideksi minuutiksi. Se oli uskomatonta.

Vierailija
5/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:28"]

Sori nyt mutta +22 astetta on mulle liian viileää kesälläkin. Kyllä sen sietää mutta ei voi olla hellemekoissa saati käydä uimassa. Joku kesä kun oli Suomessakin + 28-+30 astetta mä nautin. Oli ihanaa kun ulkona oli todella paahtava kuumuus. Kävelin kuumalla asvaltilla ja nautin!

Missä Italiassa te olitte? Mä haluaisin löytää jonkun kivan ulkomaan paikan missä ruveta käymään lomalla tammi-helmikuussa erityisesti. Että olisi edes vähän lämpimämpi kuin täällä.

[/quote]

Mä olin ennen ihan samanlainen. Pidin pitkähihaisia, vaikka muilla oli mukamas kuuma +27 asteessa. Paahtava kuumuus (eli yli +40) on pätkittäin huumaavan ihanaa, mutta oikeasti viikkokausia jatkuvana ei ole hauskaa. Varsinkaan silloin, kun se lämpötila ei laske yölläkään ollenkaan alle +30 asteen.

Taloja vuokraa yksityiset mistä vaan, netti on niitä pullollaan. Mies hoiti vuokrauksen, en muista sitä paikkaa enää, mistä se löytyi.

ap

Vierailija
6/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:29"]

Jaa, olen asunut Italiassa ja ilmaston puolesta muuttaisin sinne takaisin salamana. Vaikka on totta, että siellä on kesäaikaan tukalan kuumiakin säitä, niin ne ei juuri haittaa edes koska nykyaikaisissa asunnoissa on tehokas ilmastointi, samoin autoissa, joten ulkona ei tarvitse kaikkein kuumemmilla juuri olla ja sisällä on miellyttävästi viileämpää. 

Minä kärsin kyllä kovasti näistä kylmistä talvista täällä Suomessa, eikä mikään määrä vaatetusta tunnu kunnolla auttavan horkkamaiseen paleluun joka iskee kun nokkansa ulos laittaa. 

[/quote]

Sulla oli ilmastointi. Meillä ei. 

ap

Vierailija
7/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole toiminut. Viime kesän vietimme Espanjassa (10 viikkoa) ja lämpötilat oli juuri tuota +35-42 jatkuvasti, ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Ei auttanut, lähtisin niihin helteisiin milloin tahansa täältä pakkasista :-( 

Vierailija
8/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli oppi.

Vierailija
9/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:28"]

[/quote]

Mä olin ennen ihan samanlainen. Pidin pitkähihaisia, vaikka muilla oli mukamas kuuma +27 asteessa. Paahtava kuumuus (eli yli +40) on pätkittäin huumaavan ihanaa, mutta oikeasti viikkokausia jatkuvana ei ole hauskaa. Varsinkaan silloin, kun se lämpötila ei laske yölläkään ollenkaan alle +30 asteen.

Taloja vuokraa yksityiset mistä vaan, netti on niitä pullollaan. Mies hoiti vuokrauksen, en muista sitä paikkaa enää, mistä se löytyi.

ap

[/quote]

No mä lähden kokeilemaan joku päivä. Pitää olla kyllä todella kuuma todella pitkän aikaa ennen kuin alan valittamaan. Sen verran paljon olen Suomen talvesta vuosien saatossa jo kärsinyt. Tämä tämänhetkinenkin pakkanen on niin kamalaa, että alan melkein itkeä kun pakosti joudun välillä menemään ulos kun henki salpautuu ja tuntuu, että jäädyn just sillä sekunnilla siihen paikkaan.

Vierailija
10/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:36"]

[/quote]

ap

[/quote]

Joo, minusta on kyllä ihan sulaa hulluutta asua missään lämpimässä maassa asunnossa, jossa ei ole ilmastointia. Tai omistaa auto ilman ilmastointia. Kyllä kaikki äärilämpötilat on ihmiselle kamalia, olipa kyseessä kuuma tai kylmä... 

Noinkin pitkän loman kuin 8 viikkoa kyseessä ollessa, olisin itse aika pian katsellut jo että olisiko lähistöllä kunnon ilmastoinnillista majoitusvaihtoehtoa, jos osoittautuisi että on hellekausi ja vuokratun talon ilmastointi toimii huonosti. 

Vierailija
11/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:37"]

Mulla ei ole toiminut. Viime kesän vietimme Espanjassa (10 viikkoa) ja lämpötilat oli juuri tuota +35-42 jatkuvasti, ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Ei auttanut, lähtisin niihin helteisiin milloin tahansa täältä pakkasista :-( 

[/quote]

Mä luulen, että mulla nimenomaan vaikutti tähän pysyvästi se huono tai olematon ilmastointi. Jos olisi ollut ilmastointi, olisi voinut nukkua yöt hyvin ja käydä välillä nauttimassa siitä kuumasta. Nyt se oli ympärivuorokautista, josta ei päässyt mihinkään. 

Muutan siis suositustani: jos haluat kokea helvetillisen kuumuuden ja alkaa nauttia Suomen lämpötiloista, kokeile ilmastoimatonta kuukautta tai kahta +40 asteessa :)

ap

Vierailija
12/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä valitan talvesta. Liika pakkanen on liikaa. Ei voi olla ulkona. Ei siis lainkaan. -5*C vielä menee, mutta sitten alkaa vaikeudet.

Huomenna Kanarialle. Luoja lykky. Niin ei ole helppoa olla astmaatikko, jolle liika pakkanen  aiheuttaa vaikeuksia.

Vierailija
13/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:36"]

[/quote]

ap

[/quote]

Joo, minusta on kyllä ihan sulaa hulluutta asua missään lämpimässä maassa asunnossa, jossa ei ole ilmastointia. Tai omistaa auto ilman ilmastointia. Kyllä kaikki äärilämpötilat on ihmiselle kamalia, olipa kyseessä kuuma tai kylmä... 

Noinkin pitkän loman kuin 8 viikkoa kyseessä ollessa, olisin itse aika pian katsellut jo että olisiko lähistöllä kunnon ilmastoinnillista majoitusvaihtoehtoa, jos osoittautuisi että on hellekausi ja vuokratun talon ilmastointi toimii huonosti. 

[/quote]

Nyt olen viisaampi. En enää ikinä lähde kuumaan maahan, jos ilmaistointia ei ole tai se toimii huonosti. Nyt asuttiin siis yksityisperheen kodissa, jossa ilmastointi oli, mutta sen teho oli aivan olematon. 

ap

Vierailija
14/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ongelmia verenkierrossa ja palelen todella herkästi. Kärsin suunnattomasti Suomen talvessa. Minulla täytyy olla pitkät legginsit alla jos menee alle +15 ja joskus talviviimassa kävellessä lähes tulkoon itkin kun kylmä sattui niin paljon. Asuin vuoden kuumassa maassa ja todella rakastin hellettä. Toiset valittivat kolmessakymmenessä asteessa, mutta minä en vielä edes hikoillut. Nyt asun Länsi-Euroopassa mikä on Suomeen verrattuna helpotus, mutta vielä on tarkoitus muuttaa pysyvästi kuumaan maahan.

Vierailija
15/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hämmentävää, että kaivataan tuskaisan kuumuuden maihin ilmastoituihin autoihin ja taloihin, ts. Suomen kesän lämpötiloihin. Etelässä pyritään ilmastoinnilla samaan lämpötilaan kuin täällä on luonnostaan. Talvella on toki eri asia, mutta kyllä suomalaiset talot pitää lämpönsä hyvin verrattuna eteläeurooppalaisiin. Pihalla vaan on kylmä...

Vierailija
16/16 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 on oikeassa. Mulla on tossa vieressä kollega, joka istuu marttyyrimaisesti sisällä takki päällä kun on niin vitun kylmä. Kysyin, että miten se pärjää kesällä, kun on usein se 18-20 astetta lämmintä ulkona. En saanut vastausta. Kummasti tuo näyttää kuitenkin kesäisin mekkoja pitävän. Ei suominaisia VOI ymmärtää.