Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on suomessa ikärasismia näin 40v naisen silmin katsottuna.

Vierailija
22.01.2014 |

Hain sisustuskauppaan harjoittelijaksi kun sain myynnin ammattitutkinnon suoritettua niin omista n. 55v nainen sanoi että palkaan mielummin nätin ja nuoren tytön kuin 40v naisen. Olen ihan fiksusti käyttäytyvä,hyvin pukeutuva,käyn kampaajalla yms mutta enpä vaan työmarkkinoilla saa töitä. Tuo sisustusliike oli sellainen joka myy sisustustavaraa juuri 40-50v naisille. Samoin olen yrittänyt moneen vaatekauppaan töihin siis sellaisiin joissa myydään vaatteita 40-60v naisille lähinnä mutta eipä vaan heillekkään kelpaa 40v nainen. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, etten saa enää haastattelukutsuja kun täytin 42v. Nyt on ihan toivotonta saada työpaikkaa. Etenkään jos kerron ikäni hakukirjeessä. Olen lopettanut koko työnhaun ja sinnittelen vaan työmarkkinatuella. Mun elämä nyt meni näin näköjään.

Vierailija
2/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo.. Olen 40v minäkin, tarjosivat irtisanoutumispakettia 15 vuoden palveluksen jälkeen, tilalleni otettiin parikymppinen mies. Tässä oli vastakkain mun kokemus, tietotaito, skeptisyys "uudistusten" toimivuuteen sekä nuoren kaverin into, kokemus, nöyryys.. Hävisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kolmikymppisenä alkoi ärsyttämään asiakkaana mm. monissa vaatekaupoissa, kun työntekijät ovat jotain parikymppisiä, jotka eivät osaa sanoa tuotteista mitään saati antaa pukeutumisvinkkejä. Siinä iässä alkoi olla rahaa ostaa kalliimpia vaatteita ja sen verran kiire, että hyvää palvelua arvosti kun sitä sai. Saatoin ostaa ison kasan vaatteita paikasta kovin paljon hintalappuun vilkuilematta, jossa oli hyvä myyjä, joka etsiä esim. työhön sopivia ja yhdisteltäviä asukokonaisuuksia ja jolla oli jo sen verran kokemusta, että ymmärsi miten eri tilanteissa voi pukeutua.

Eikä tilanne ole parantunut yhtään, nyt kun neljäkymppiä kolkuttelee ovella. Onneksi olen vähän eri tyyppisellä alalla, mutta silti hieman hirvittää, kun pitäisi äitiysloman jälkeen alkaa hakemaan taas töitä ja ikää siinä vaiheessa on lähellä sitä kriittistä 40-vuotta.

Vierailija
4/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viime vuoden puolella töitä ja jo työhaastattelussa kävi ilmi, että samaa työtä hakee myös itseäni parikymmentä vuott nuorempi tyttö, joka oli haastattelijan mukaan etulyöntiasemassa nuoruutensa vuoksi. Tyttö saikin paikan. Itse sain heti toisen työpaikan jota hain, joten ei jäänyt harmittamaan, mutta kyllä oli surullista menettää työpaikka ikärasismin vuoksi. Olin lisäksi kaikin tavoin pätevämpi hommaan kuin tuo tyttö ja minulla oli paremmat suosituksetkin.

Nyt ajattelen, että ikärasismi oli niin avointa ja häpeämätöntä, että tuskin kuitenkaan olisin viihtynyt siinä työpaikassa.

Vierailija
5/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:00"]

No joo.. Olen 40v minäkin, tarjosivat irtisanoutumispakettia 15 vuoden palveluksen jälkeen, tilalleni otettiin parikymppinen mies. Tässä oli vastakkain mun kokemus, tietotaito, skeptisyys "uudistusten" toimivuuteen sekä nuoren kaverin into, kokemus, nöyryys.. Hävisin.

[/quote]

Unohdit vielä, että niitä nuoria saa kaksi kappeletta sinun hinnallasi. Ja heillä yhteensäkin saikkupäiviä vähemmän kuin sinulla.

Mutta itse asiaan, kyllä kaikilla on nyt vaikeaa saada työpaikka, oli sitten vanha tai nuori. Paitsi tietty niillä, jotka palkataan sukulaissuhteen perusteella.

Vierailija
6/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ikärasismia. Minä olen asiantuntija it-alalla, ja luulisi ettei tällaisessa hommassa ole niin iällä väliä. Rupsahtanut ulkonäkökään kun ei niitä ohjelmoitavia tietokoneita häiritse yhtään ;-) 

En edes tajunnut tätä ikärasismiasiaa, kunnes päätin jo 10 vuotta samassa talossa oltuani hakea nyt uutta työpaikkaa. En ole päässyt edes haastatteluun yhteenkään paikkaan, vaikka minulla on kokemusta nimmenomaan tekniikoista, joiden pitäisi olla nyt tosi haluttuja ja kysyttyjä työmarkkinoilla. Miespuolisia nuorempia kollegoitani onkin vaihtanut kovilla palkannousuilla viime aikoina firmoja. Vaan minä en pääse edes haastatteluun. En kyllä keksi mitään muuta syytä kuin se että olen 40 v. nainen. Koulutus ja kokemus nimittäin olisivat juuri oikeanlaisia.

Vierailija
7/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintää on ollut ja siitä on puhuttu jo ainakin 1960-luvulta saakka. Mediassa dosentit ja psykologit ja konsultit kilvan todistavat, että kyllä kannattaa palkata myös  keski-ikäisiä. Silti syrjintä jatkuu. Ovatko työhönottajat tyhmiä ja taitamattomia? Tuskin, sillä ainakin isoissa firmoissa he ovat koulutettuja ammattilaisia. On siis pakko olla joku peruste syrjintään. Kun vain tietäisi, mikä se on.

Vierailija
8/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikolta näyttää täälläkin. Masentaa kun yrittää kaikkensa eikä töitä saa millään. 

Vierailija
9/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:06"]

Hain viime vuoden puolella töitä ja jo työhaastattelussa kävi ilmi, että samaa työtä hakee myös itseäni parikymmentä vuott nuorempi tyttö, joka oli haastattelijan mukaan etulyöntiasemassa nuoruutensa vuoksi. Tyttö saikin paikan. Itse sain heti toisen työpaikan jota hain, joten ei jäänyt harmittamaan, mutta kyllä oli surullista menettää työpaikka ikärasismin vuoksi. Olin lisäksi kaikin tavoin pätevämpi hommaan kuin tuo tyttö ja minulla oli paremmat suosituksetkin.

Nyt ajattelen, että ikärasismi oli niin avointa ja häpeämätöntä, että tuskin kuitenkaan olisin viihtynyt siinä työpaikassa.

[/quote]

Hei te typerät miinuspeukuttelijat. Perustelkaa mitä väärää tässä kirjoituksessa on. Eikö tosiasioita saa sanoa ääneen, jos ne ovat epämukavia.

Vierailija
10/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:09"]

On kyllä ikärasismia. Minä olen asiantuntija it-alalla, ja luulisi ettei tällaisessa hommassa ole niin iällä väliä. Rupsahtanut ulkonäkökään kun ei niitä ohjelmoitavia tietokoneita häiritse yhtään ;-) 

En edes tajunnut tätä ikärasismiasiaa, kunnes päätin jo 10 vuotta samassa talossa oltuani hakea nyt uutta työpaikkaa. En ole päässyt edes haastatteluun yhteenkään paikkaan, vaikka minulla on kokemusta nimmenomaan tekniikoista, joiden pitäisi olla nyt tosi haluttuja ja kysyttyjä työmarkkinoilla. Miespuolisia nuorempia kollegoitani onkin vaihtanut kovilla palkannousuilla viime aikoina firmoja. Vaan minä en pääse edes haastatteluun. En kyllä keksi mitään muuta syytä kuin se että olen 40 v. nainen. Koulutus ja kokemus nimittäin olisivat juuri oikeanlaisia.

[/quote]

Oletko varma, ettei kyse kuitenkin ole kompetenssista? Nelikymppinen nainenhan on mukavasti ohittanut vauvaiän ja täynnä tarmoa ottamaan takaisin menetetyt vuodet. Optimaalinen paketti. Kahviloissa ja vaatekaupoissa toki halutaan ensisijaisesti timmi kroppa ja nätti naama imagosyistä, joten siellä ymmärrän tämän ikäsyrjinnän.

Vierailija
11/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nelikymppiset ovat vähiten sairauslomalla.

Vierailija
12/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nuoret joihin itse olen törmännyt niin niitä saikkupäiviä ottavat enemmän kuin vanhemmat. Eräissä illanistujaisissa nämä kakskymppiset puhuivat kenelle lääkärille kannattaa mennä kun haluaa paljon saikkua, joten ei kannata yleistää.

Vierailija
13/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:19"]

[/quote]

Hei te typerät miinuspeukuttelijat. Perustelkaa mitä väärää tässä kirjoituksessa on. Eikö tosiasioita saa sanoa ääneen, jos ne ovat epämukavia.

[/quote]

häh? eihän siinä ollut yhtään miinuspeukkua?

Vierailija
14/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:19"]

[/quote]

[/quote]

häh? eihän siinä ollut yhtään miinuspeukkua?

[/quote]

No ei ollutkaan kun lainasin vahingossa väärää kirjoitusta.

Vierailija
15/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalialalalla ei ole ikärasismia.

Vierailija
16/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:23"]

[/quote]

[/quote]

Tähän jotain faktaa.

Ja sitten on vielä se, että työnantaja joutuu myös huomioimaan lapsen sairauden takia aiheutuvat poissaolot. Ne ovat työnantajille ihan yhtä kalliita päiviä, ja niitä pitävät juuri nelikymppiset naiset.

Vierailija
17/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:30"]

Sosiaalialalalla ei ole ikärasismia.

[/quote]

Joo ei ole mutta mulle tuo esim lähihoitajaksi opiskelu ei ole mahdollista terveyssyiden takia.

Vierailija
18/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähelle 40-vuotias ja ollut työelämässä näkemässä tilannetta työnantajan näkökulmasta. Karkeasti uskaltaisin väittää, että kyllä siellä työhönottajissa on ihan aitoa tyhmyyttä ja taitamattomuutta. HR-ammattilaiset saattavat olla koulutettuja asiaan, tosin monessa paikassa eivät ole vaan tausta on jotain ihan muuta ja pk-yrityksissä ei varsinaista HR:ää usein ole ollenkaan. Ja vaikka siellä olisi kuinka fiksu HR-tyyppi, työhönotossa yleensä suurinta päätösvaltaa palkkauksessa käyttää ihan joku muu, esim. linjajohdossa oleva tai joku pikkupäällikkö, joilla ei ole mitään HR-osaamista. Jos tämä käskee HR:ää hylkäämään yli 40-vuotiaat, HR tekee kuten käsketään.

Väittäisin, että omat ennakkoluulot ovat todellinen syy useinkin. Minulle on kerran tunnustettu, että olivat päättäneet olla palkkaamatta ketään muuta kuin nuoria tehtäviin, joissa kokemuksesta olisi iloa. Sama ihminen tunnusti myös, että päätös oli ollut täysin väärä ja rekrytoinnit olivat alkaneet onnistumaan, vasta kun olivat alkaneet palkkaamaan yli 40-vuotiaita.

Olen ollut paikalla, kun 50-vuotiaan naisen hakemus "lensi roskiin" suoraan sillä perusteella, että olisi "liian vanha" nuoreen tiimiin. (Hylkääjänä oli saman ikäinen mies, joka ei edes ollut osa tiimiä eikä sen suora esimies. Tässä tapauksessa tosin ei ollut muutenkaan sopiva hakija tehtävään, joten lopputulokseen ei vaikuttanut, mutta hylkääjä ei edes niin pitkälle lukenut hakemusta.) Sama mies puhui vahvasti alle 30-vuotiaiden palkkaamisen puolesta "koska heistä saa parhaita työntekijöitä" (tämä koski kyllä miehiäkin), vaikka käytännön kokemuksella ikä ei ollut mitenkään merkittävä tekijä. Hyviä löytyi tasaisesti kaiken ikäisistä. Vähän vanhemmilla pienenä plussana parempi pysyvyys, jonka puolesta firmassa myös kovasti puhuttiin.

En pitäisi syrjimistä usein mitenkään tietoisena ja joka tilanteessa toistuvana, vaan alitajuisiin asenteisiin juurtuneena, jolloin omat ennakkoluulot ja käsitykset luovat hakijasta ei-sopivan kuvan rekrytoijalle niin nopeasti, että hän ei edes mieti kunnolla asiaa. Ne ennakkoluulot putkahtelevat esiin ihmisestä riippuen eri tilanteissa. Myös muita syitä on käytännössä tullut vastaan: Mm. ennakkoluuloja ulkomaalaisten ja sukupuolisten vähemmistöjen palkkauksessa.

Vierailija
19/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:23"]

[/quote]

[/quote]

Tähän jotain faktaa.

Ja sitten on vielä se, että työnantaja joutuu myös huomioimaan lapsen sairauden takia aiheutuvat poissaolot. Ne ovat työnantajille ihan yhtä kalliita päiviä, ja niitä pitävät juuri nelikymppiset naiset.

[/quote]

Kaikilla ei ole lapsia. 

Vierailija
20/27 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisillä lapset ovat jo useimmiten vähintään kouluiässä, joten kotiin ei voi enää jäädä muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä