Wahlroos on oikeassa: sosiaaliturva ruokkii köyhyyttä
Olen pitkäaikaistyötön. Saan Kelan peruspäivärahaa ja asumistukea. Asun vähän isommassa kaupungissa mutta suht halvalla.
Kokemuksesta allekirjoitan täysin Wahlroosin lausunnon jonka mukaan Suomessa sosiaaliturva on syrjäytymisloukku. Yhteiskunnan rahaa saa sen verran rahaa että on jonkinlainen katto pään päällä eikä kuole nälkään. En voi muuttaa mihinkään työpaikan perässä, en voi kouluttautua enkä ottaa vastaan mitään lyhyempiä työpätkiä. Byrokratia kestää aina viikkokaupalla ja lopputulos on työkkärin kanssa epäilemättä epävarma.
Tästä piti tulla muutakin kun "mä haluun lisää rahaa"-aloitus mutta niin. Osa ongelmasta on työttömien saama vähäinen raha, toinen on byrokratia. Onko kenelläkään muulla sanottavaa aiheeseen?
Kommentit (19)
En ole samaa mieltä. Olen itsekin joutunut olemaan työttömänä valmistumisen jälkeen pari vuotta, ja olen kiitollinen että yhteiskunta minut elätti kun en pystynyt itse itseäni elättämään. Mihinkään köyhyyteen tämä apu ei minua sitonut, eikä todellakaan esim. estänyt työn perässä muuttoa - miten ihmeessä se estäisi? Minä ainakin muutin Helsinkiin työn perässä sitten kun pahin lama alkoi helpottaa ja sieltä töitä löysin, ja siitä asti, parikymmentä vuotta jo, olen tehnyt oman alani hyvin palkattua kokopäivätyötä.
Miksi sitten maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa, on köyhyyttä? Eikö niiden köyhien pitäisi kaikin voimin pyristellä pois kohti parempaa elämää, jos se köyhyys on niin ikävää ja yhteiskunnalta ei saa mitään?
höpö-höpö, nalle-vaarin pitäis jo pistää töppöset nurkkaan ja jättää politikointi fiksummille.
köyhyys ruokkii köyhyyttä.
Kyllähän TE-toimistolta pitäisi saada muuttoavustusta, jos muuttaa työpaikan perään pidemmäksi aikaa? Myös työhaastattelussa käynnit korvataan!
Ettäkö sosiaaliturvan poistaminen poistais myös köyhät? Sosiaaliturva on tavallaan loukku,jos et pysty ottamaan edes sitä muutaman päivän työtä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:04"]En ole ollenkaan samaa mieltä. Ongelma on se, ettei ole riittävästi kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja. Ei kovin moni halua tehdä pelkkää pätkää, sijaisuutta tai osa-aikaisuutta pidempään.
Itsekin olen vailla nimeomaan vakituista kokoaikaista työtä. Kyllä mä keikkoja saisin mutta niitä en halua koska ei ne ikinä poiji mitään sen enempää.
[/quote] "moni ei halua" niin no edelleen ei ole kyse sinun halustasi vaan siitä että leivän eteen tehdään töitä. Halusit tai et.
Niin että parempi olis kun ihmiset näkis nälkää ja asuis slummeissa väkivallan keskellä? Paleltuis talvella kuoliaaks? Missä empatia ja inhimillisyys? Sitähän ei suomalaisilla tunnetusti ole. Kun Espanjan nälkää näkeville jaettiin jouluna ruoka-kasseja, niin ketä seisoi jonossa elintaso-mahat pystyssä? Rikkaat suomalaiset eläke-pakolaiset! Asuvat Marbellassa ja tulevat Torren kulmille jonottamaan köyhäin avustuksia! Niin törkeää että tuohon pystyy vaan kylmäsydäminen suomalainen!
No jos ei olisi sosiaaliturvaa niin rikollisuus rehottaisi ja kukostaisi. Sitäkö te pikkuwahlroosit sitten haluaisitte mieluummin?
Älkää ny vaan kuvitelko, etteikö suomalainen kotiäippäkin oppisi varastamaan ja ehkä jopa ampumaan tai pistämään puukolla tarpeen vaatiessa.
Hesarissa oli pari viikkoa sitten iso juttu: Norjassa on töitä tarjolla. Toivottavasti muuallakin päin Suomea ollaan tietoisia tästä vaihtoehdosta. Norjaa ei tarvitse osata, englannilla pärjää. Oulusta ollaan kiinnostuneita järjestämään suoria lentoja sinne (en muista paikkaa). Rohkeutta vaan ja menoksi.
En ole ollenkaan samaa mieltä. Minä ja mieheni tulemme köyhistä perheistä, ilman opintotukea ja asumistukea olisi ollut ihan silkka mahdottomuus saada opinnot suoritettua. Ja kävimme molemmat siis myös töissä opiskeluaikana, mutta tuki oli elintärkeä.
Koska kävi niin hassusti, että tuli lama ja alani työpaikat katosivat lähes täysin, opiskelen nyt työttömyysetuudella. Olen tehokas ja motivoitunut opiskelija, ja kun työttömyysetuus loppuu, voin elättää itseni ja perheeni tekemällä ilta- ja viikonlopputöitä, koska töitä on satavarmasti ja palkka ihan hyvä. Se, että opiskelua avustetaan, on tärkeää, koska edelleenkään älykkyys, motivaatio ja yhteiskuntaan sitoutuminen ei korreloi vanhempien lompakon kanssa, ja useimmat alat tarvitsevat koulutettuja ihmisiä. Sellaisia töitä, mitä voi tehdä pelkällä peruskoulupohjalla, ei ole kohta edes olemassa.
no hei, kyllähän kaikki suomalaiset ruotsia osaa, sillä pärjää norjassa
not
Ei vamppyyrilta voi muunlaisia kommentteja odottaa. Ensin imetään muilta ihmisiltä veret ja kun on kylläinen yllytetään ihmiset toisiaan vastaan ettei kenellekään tulisi mieleen lävistää vamppyyrin sydäntä....
Tuo, että Norjassa on töitä tarjolla, on siinä mielessä kupla, että siellä on toki töitä tarjolla, mutta vain koulutetuille, ja vain aloilla joilla on Suomessakin kysyntää. Ei ole olemassa sellaista maata, enää, jossa on hyväpalkkaista hanttihommaa kenelle vaan joka ovesta kävelee sisään. Jotain täytyy osatakin, ja norjaa olisi hyvä osata puhua.
Onko tää se Wahlroos joka pyörittää myös jonkin sortin tilaa ja nostelee tukia sieltäkin?
Hieman toisenlainen näkymys aiheeseen
http://www.hs.fi/tiede/H%C3%A4pe%C3%A4n+politiikka+tuottaa+kasap%C3%A4in+ruumiita/a1390185798231
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:04"]
En ole ollenkaan samaa mieltä. Ongelma on se, ettei ole riittävästi kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja. Ei kovin moni halua tehdä pelkkää pätkää, sijaisuutta tai osa-aikaisuutta pidempään.
Itsekin olen vailla nimeomaan vakituista kokoaikaista työtä. Kyllä mä keikkoja saisin mutta niitä en halua koska ei ne ikinä poiji mitään sen enempää.
[/quote]
Mä en halua, mä en halua.... Osaatko mitään muuta edes sanoa? Minä en halua elättää sinua veroissani.
Aikuisen ihmisen pitää elättää itsensä. Jos et saa kuin pätkätöitä niin sitten teet niitä. Kuka ottaa ihmisen töihin joka ei ole vaikka pariin vuoteen tehnyt mitään töitä? Suomessa on paljon ihmisiä jotka elättää itsensä pätkätöillä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:09"]
Miksi sitten maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa, on köyhyyttä? Eikö niiden köyhien pitäisi kaikin voimin pyristellä pois kohti parempaa elämää, jos se köyhyys on niin ikävää ja yhteiskunnalta ei saa mitään?
[/quote]
Yhdysvalloissa on hyvin lyhyt sosiaaliturva. Maa on paljon paremmin menestynyt kuin Suomi ja paljon vauraampi. Ei tarvitse aina mennä mihinkään Afrikkaan
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:20"]
höpö-höpö, nalle-vaarin pitäis jo pistää töppöset nurkkaan ja jättää politikointi fiksummille.
köyhyys ruokkii köyhyyttä.
[/quote]
Ei ruoki. Jos ihminen saa asunnon, vaatteet ja ruokaa niin se riittää. Eurooppa on täydellinen esimerkki täysi ylläpidon ongelmista. Eurooppa on juuri se maanosa joka on häviäjä tulevaisuudessa koska tämä järjestelmä ei sopeudu maailman muutokseen ja ihmiset ovat tottuneet liian hyvään.
En ole ollenkaan samaa mieltä. Ongelma on se, ettei ole riittävästi kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja. Ei kovin moni halua tehdä pelkkää pätkää, sijaisuutta tai osa-aikaisuutta pidempään.