Voisin pitää 5v kotona mutta...
enpä osaisi opettaa niitä juttuja mitä päiväkodissa opetetaan. Nytkin tekevät logico tehtäviä enkä tiennyt sellaisten olemassaolosta mitään. Samoin monipuolista askartelua yms ovat opettaneet. Aika ummikkona olisi lapseni joutunut eskariin ja kouluun jos olisin työttömänä pitänyt hänet kotona.
Kommentit (11)
Meillä näitä opetetaan kerhossa, 2 krt viikossa 3 tuntia kerrallaan. On retkiä, askartelua jne :)
No minä olen maisteri enkä ole ikinä moisista kuullutkaan. Eskari valmistaa kouluun. Sitä ennen riittää koti.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 08:40"]
No minä olen maisteri enkä ole ikinä moisista kuullutkaan. Eskari valmistaa kouluun. Sitä ennen riittää koti.
[/quote]
No kovasti ne tuntuu valmentautuvan jo eskariin menoon.
Voi olla, mutta ihan turhaa se on. Eskari ei ole ydinfysiikkaa. Ja koulustakin kaksi ekaa luokkaa on koulunkäynnin valmistelua...
Meidän esikoinen oli eskari-ikään asti kotona ja kakkonenkin lähes 5,5-vuotiaaksi. Eivät kyllä mistään jääneet paitsi. Tehtäväkirjoja ym. voi kyllä tehdä kotonakin, askarteluja oli kerhossa.
Minustakin tuntuu käsittämättömältä, että vanhemmat kokevat, etteivät osaa opettaa lapsiaan taikka keksi heille virikkeitä? Meille on täysin luontevaa puuhastella lasten kanssa, askarrella monipuolisesti, lukea, tutkia asioita, käydä museossa ja tapahtumissa jne. En ole siis todellakaan vanhempien lasten kohdalla hoitoa vastaan, mutta osaan kyllä itsekin tehdä näitä asioita kotona. Mutta sitten taas, kun seuraa jotain tosi tv sarjoja yms., niin ehkäpä kaikilla ei todellakaan ole rahkeita/riittävää yleissivistystä ja ennen kaikkea motivaatiota tähän? Musta kotiäitiys ei myöskään ole tylsää, ehkä sekin johtuu siitä, että keksitään tekemistä ja lapsistakin on tullut aika mainioita tyyppejä, joista todellakin on jo seuraa:)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:00"]
Minustakin tuntuu käsittämättömältä, että vanhemmat kokevat, etteivät osaa opettaa lapsiaan taikka keksi heille virikkeitä? Meille on täysin luontevaa puuhastella lasten kanssa, askarrella monipuolisesti, lukea, tutkia asioita, käydä museossa ja tapahtumissa jne. En ole siis todellakaan vanhempien lasten kohdalla hoitoa vastaan, mutta osaan kyllä itsekin tehdä näitä asioita kotona. Mutta sitten taas, kun seuraa jotain tosi tv sarjoja yms., niin ehkäpä kaikilla ei todellakaan ole rahkeita/riittävää yleissivistystä ja ennen kaikkea motivaatiota tähän? Musta kotiäitiys ei myöskään ole tylsää, ehkä sekin johtuu siitä, että keksitään tekemistä ja lapsistakin on tullut aika mainioita tyyppejä, joista todellakin on jo seuraa:)
[/quote]
No kyllä mekin käydään tapahtumissa,elokuvissa ja vaikka missä ja jotain itsekkin askarrellaan plus tehdään tehtäväkirjoja ja luetaan mutta silti koen että tuosta mitä opettavat päiväkodissa on hyötyä.
No toki koet, kun itse hyödyt ja saat laiskotella
No kyllähän siitä hyötyä voi olla ja ainahan eri ihminen tekee vähän muuta lapsen kanssa. Minä en esimerkiksi laula kotona, mutta esikoinen innostui siitä tarhassa valtavasti ja halusi nyt koulussakin oma-aloitteisesti soittaa pianoa, koska oli eskarissa ihaillut opettajansa soittoa. Mutta koen, että pystyn kyllä itsekin opettamaan esim. eskaritehtäviä ja muita älyllisiä juttuja. Vaikeampaa on opettaa mielestäni ryhmässä toimimista jne. Mutta siihen riittää yleensä kyllä eskarivuosi. Eri asia, jos lapsi on hyvin ujo ja sulkeutunut, silloin varmasti hyötyy, jos on ehtinyt jo hieman pidempään saanut laadukasta varhaiskasvatusta ryhmässä.
Muskareissa voi käydä laulamassa. Samaten leikkipuistoissa on vähintään kerran viikossa laulutuokioita. Kirjastot väärällään lastenmusiikkia jonka kanssa laulaa mukana.
Heh. Meidän lapsista ei ole kukaan ollut päiväkodissa ja hyvin meni eskarissa. Nytkin meidän 5v on kotona.