Käyttäytykö lapsesi näin?
Lapsen kaveri jo useampaa kertaa meillä niin että tarjoamme hänelle myös päivällisen. Käy etukäteen kertomassa minulle että "mä en tykkää siitä ruuasta". Mitä tuolle sanoisi? Kyseessä on siis ihan tavallinen ateria, lihaa, perunaa, kastiketta. Mitä tekisitte?
Kommentit (21)
mun lapsi on vielä niin pieni, ettei sillä käy kaverit kylässä, mutta sanoisin varmaan että aijaa, no sun ei ole pakko syödä.
Minkäikäinen? Onko teillä ollut aikaisemmin tota ruokaa ja on syönyt vai onko eka kerta? Muina kertoina on siis syönyt, niinkö?
Jos olisi eka kerta kun sanoo näin eikä sillä olisi tapana nirsoilu, niin ajattelisin että ehkä se ei tosiaan tykkää tuosta ruoasta. Ei kaikki aikuisetkaan tykkää kaikista ruoista.
Tekisin sille varmaan jotakin muuta ruokaa. Tai sitten, antaisin syödä leipää ja maitoa.
Tuskin minun lapseni käyttäytyy noin, koska eivät ole koskaan käyttäytyneet kotonakaan, tosin meillä saa sanoa ettei ruuasta pidä, eikä sitä ole pakko syödä eli vastaisin että voi, voi muuta ei ole ja unohtaisin asian.
Huonokäytöksinen tietysti, mutta lapset eivät välttämättä osaa itse ajatella mitä voi sanoa päin naamaa, jos ei ole kotonakaan opetettu. Ei ole pakko syödä, jos ei halua, ei ole sinun velvollisuutesi opettaa toisten lapsia syömään erilaisia ruokia. Anna salaattia ja leipää, jos on teillä kovin pitkään, muuten syököön kotonaan ruokansa.
8 v, siis joka kerta sama juttu, ei ole eka kerta, ei tykkää ilmeisesti kuin hyvin rajallisesta määrästä ruokia... Olen sanonut että pakko ei ole syödä, mutta vaihtoehtoista ruokaakaan ei ole.
8 v, siis joka kerta sama juttu, ei ole eka kerta, ei tykkää ilmeisesti kuin hyvin rajallisesta määrästä ruokia... Olen sanonut että pakko ei ole syödä, mutta vaihtoehtoista ruokaakaan ei ole.
Jooo.. Mä sanoisin et meillä nyt on tätä ruokaa, jos ei maistu niin voit mennäkotiin syömään.
Sanoisin, että ai jaa, mutta meillä syödään tänään tätä perunaa ja soossia, pöydässä on myös leipää että voit syödä vaikka sitä.
En mä ala lasten kaverien tilausten mukaan ruokaa tekemään. Syökööt kotona jos ei kelpaa kyläpaikan ruoka.
Jos kuulisin että lapseni käyttäytyisi noin niin meillä käytäisiin tiukkaakin tiukempi keskustelu aiheesta. Vieraalle lapselle sanoisin että meillä ei ole tänään muuta vaihtoehtoa. Kertoisin myös että minulle tulee paha mieli, kun sanot ruoasta noin eikä niin ole tapana tehdä.
Vaikea tilanne. Ehkä itse voisin kysyä, että "mistä ruuasta sitten pidät?" ja tehdä ruokaa, joka on myös lapsesi ystävälle mieluisaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:35"]
Vaikea tilanne. Ehkä itse voisin kysyä, että "mistä ruuasta sitten pidät?" ja tehdä ruokaa, joka on myös lapsesi ystävälle mieluisaa.
[/quote]
Mä en tällaiseksi curling-mammaksi alentuisi. Hyi hitto.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Totisesti minä laittaisin tekeillä olevat soosit ja perunat biojätteeseen ja istuisin alas kuuntelemaan mitä lapsen kaveri tänään toivoisi lautaselleen, ja hyppäisin autoon hakemaan lähikaupasta siihen tarvittavat aineet. Koska pahinta mitä voisi sattua olisi se että lapseni kaverille tulisi paha mieli ja maha kurisisi tyhjänä.
Onko lapsen vanhempien kanssa sovittu, että tarjoatte ruuan? Ehkä ei halua syödä kylässä. Minä en ole tykännyt, että lapsille on annettu minulta kysymättä ruokaa, kun itsellä on voinut olla suunnitteilla esim. ravintolaan meno vielä kylässä käynnin jälkeen, juuri näin sunnuntaisin.
Kehottaisin menemään kotiin syömään.
99 % lapsista sanoo joskus noin. Olen nähnyt jopa tilanteen jossa todella hyvä käytöksinen tyttö siisteissä vaatteissa, tukka laitettuna juhlissa närvii miten mehu on sitä tai tota.. Ja vanhemmat hymyilee kun lapsi tekee vaan huomioita. On se vaan taitava!
En tekisi tuosta mitään asiaa. Mutta jos omani tekisi noin, niin olisi kiva jos se kantautuisi korviini -näin sitä lasta voisi tosiaan kasvattaa, kuin että siinä istut ja päivittelet. Minusta lasta kasvattaa "koko kylä" ja se tarkoittaa että sen sijaan mitä solvattaisiin lapsia näin selän takana, lapsen käytös menisi sinne kotiin joskus tietona niin vahemmat voisi jutella lapselle että voikos nyt niin tehdä. Eikö?
Asetelma voi olla helpompi niin että kuvittelet sen suloisen, hyvä käytöksisen lapsesi hampaat hilkkuen esittämässä näitä mielipiteitään jossain kylässä ja he alkaa pitämään lastasi eräänlaisena. Ymmärrätkö? Sinunkin lapsi voi olla tälläinen "huonosti kasvatettu" laukoja; tahtoisitko tietää sen?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:28"]
[/quote]
No jos joka kerta olisi sama juttu, niin ilmoittaisin että meillä on tätä ruokaa ja jos se ei sinulle käy, niin sitten et syö . Muutakaan en antaisi, sanoisin vanhemmilleen ettei tarjottu ruoka kelvannut . Mikäli siis tulisi puhetta hänen ruokailuistaan, ja olisi sovittu että lapsi saa ruoan meillä.
Olen sanonutkin aikaisemmin vanhemmille, ja täytyy sanoa nytkin kun tulevat hakemaan (lapsi ei asu naapurissa joten häntä ei voi lähettää kotiin syömään) - pitäähän heidän myös tietää että lapsi ei ole syönyt moneen tuntiin, kasvatukselliset näkökohdat sitten erikseen. Mutta on kyllä eka lapsi - ja meillä on useampia lapsia, joilla on ollut vuosien varrella kavereita kylässä - jolle ei kelpaa jo etukäteen mikään, mitä meillä mahdollisesti on pöydässä. Ja tänään esim muutimme ruokasuunnitelmia ihan siksi että tiesimme ettei ko lapsi ainakaan eksoottisimpia ruokia syö, ja yritettiin tehdä jotain ihan tavallista. Mutta meni sitten metsään sekin...
En usko, että meidän lapset sanoisivat ikinä niin kaverillaan, koska eivät saa niin sanoa kotonakaan. Yksikään lastemme vieras ei ole myöskään tuollaista sanonut ja en voi oikein edes kuvitella tilannetta, että joku sanoisikaan. Kavereita on kyllä silloin tällöin syömässä, mutta kohteliaasti he ovat ilmoittaneet ottavansa jotakin vain ihan vähäsen.
Jätä se pentu ilman.