Omat rahat ja yhteiset rahat
Eli haluaisin kysyä mielipidettä tästä, olenko kohtuuton.
Olen itse kotona kolmen lapsen kanssa joista yksi käy osapäivähoidossa. Mies on suurituloinen. Maksetaan laina ja ruoat yms puoliksi, paitsi minä maksan lapsen osapäivähoitomaksun sekä 99 % lasten hankinnoista. + omat hankintani ja menoni. Mies maksaa taloon ja autoon liittyvät laskut, paitsi jos on isompia juttuja, maksan yleensä aina puolet. Säästän joka kuu, mies sen sijaan tuhlaa kaiken mitä jää, ihmettelee aina loppukuusta että kun ei ole rahaa. Kaikkien laskujen jälkeen miehelle pitäisi jäädä useampi satanen enemmän kuin minulle, vaikka pakkollisiin menoihin laskettaisiin miehelle myös työlounaat yms. ei niin välttämättömät.
Joulukuussa oli puhe että mies maksaa koko lainan koska minä ostan lähes kaikki joululahjat lapsille, mutta sitten mies olikin käyttänyt kaikki rahansa ja minulla oli tilillä rahaa, joten mies veti herneen nokkaan ja vaati että minun pitääkin maksaa se oma lainaosuuteni miehen tilille(olin jo ostanut joululahjatkin). Sitten kävikin ilmi että mies oli maksanut yhden n. 100 euron laskun kahteen kertaan ja että siitä tulee palautus (miehen tilille) ja että yksi joululahja piti käydä vaihtamassa ja siitä tuli palautus minun tililleni. Nyt mies on sitä mieltä että minun pitää siirtää omalta tililtäni tämä joululahjaraha hänelle. Jatkan vielä kohta.
Kommentit (17)
Olen ehdottanut prosenttimallia, että molemmilta meiltä siirrettäisiin joku prosenttiosuus tilille josta sitten menisi kaikki ruoat yms. mutta mies ei suostu edes miettimään asiaa. Hänen mielestään hänellä on oikeus tuhlata enemmän koska hän käy töissä. Mutta sitten taas, ellen minä olisi kotona hoitamassa lapsia, hän ei voisi tehdä pitkää päivää, jota nyt tekee. Ollaan puhuttu että menisin töihin, mutta mies on sitä mieltä ettei hän pysty kuljettamaan lapsia hoitoon kuin satunnaisesti, eli homma olisi täysin minun vastuullani ja rajoittaisi minun töitäni hyvin paljon. Minusta tämä on kohtuutonta, että minun pitäisi siis hoitaa lapsia että mies voi tienata, mutta sitten taas koska mies tienaa, niin hänellä on sitten oikeus tuhlatakkin? Että minulla ei ole mahdollisuutta säästää mihinkään, koska jos toinen tuhlaa omansa on hän sitä mieltä että minullakaan ei saa olla säästöjä vaan pitää käyttää omani sitten pakollisiin ruokamenoihin ja muihin. Miehen itsensä mielestä hän ei tuhlaa, eikä se ole kohtuutonta että esim. koko perheen ruokakauppaostoksiin menee 70 e ja mies siitä marmatti että ihan hirveästi meni rahaa, mutta samalla reissulla mies käyttää alkoon 70 e, jonka jälkeen kun asiasta sanoin, on hän sitä mieltä että "no mut se onkin mulle itelleni, mulla on oikeus käyttää rahaa omiin juttuihinkin" ja alkaa marttyyraaminen että mä teen pitkää päivää, on niin rankkaa, enkö mä mitään sais ikinä itelleni ostaa..
Ota ero. Niin minäkin tein. Mies joutuu maksamaan sullepäin elareita vaikka viikko-viikko systeemi olisikin.
Ja mulla ei ole mitään harraste yms. kuluja ollut itsellä tähän mennessä, kun olen juuri siitä säästänyt, tai yrittänyt.
Kumpikin maksaa puolet menoistaan niin ei tule riitaa. Loput rahat omaan käyttöön. Eriasia jos suunnitellaan jonkun ostamista niin säästetään yhteiselle tilille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:09"]
Olen itse kotona kolmen lapsen kanssa joista yksi käy osapäivähoidossa. Mies on suurituloinen. Maksetaan laina ja ruoat yms puoliksi, paitsi minä maksan lapsen osapäivähoitomaksun sekä 99 % lasten hankinnoista. + omat hankintani ja menoni. Mies maksaa taloon ja autoon liittyvät laskut, paitsi jos on isompia juttuja, maksan yleensä aina puolet. Säästän joka kuu, mies sen sijaan tuhlaa kaiken mitä jää, ihmettelee aina loppukuusta että kun ei ole rahaa. Kaikkien laskujen jälkeen miehelle pitäisi jäädä useampi satanen enemmän kuin minulle, vaikka pakkollisiin menoihin laskettaisiin miehelle myös työlounaat yms. ei niin välttämättömät.
Joulukuussa oli puhe että mies maksaa koko lainan koska minä ostan lähes kaikki joululahjat lapsille, mutta sitten mies olikin käyttänyt kaikki rahansa ja minulla oli tilillä rahaa, joten mies veti herneen nokkaan ja vaati että minun pitääkin maksaa se oma lainaosuuteni miehen tilille(olin jo ostanut joululahjatkin). Sitten kävikin ilmi että mies oli maksanut yhden n. 100 euron laskun kahteen kertaan ja että siitä tulee palautus (miehen tilille) ja että yksi joululahja piti käydä vaihtamassa ja siitä tuli palautus minun tililleni. Nyt mies on sitä mieltä että minun pitää siirtää omalta tililtäni tämä joululahjaraha hänelle. Jatkan vielä kohta.
[/quote]Oletko avoliitossa vai naimisissa? Eli jos mies maksaa lainaan liittyvät menot ja olet avoliitossa ja ero tulee niin et saa esim jos talo lainaa niin mitään vaan mies omistaa. Kannattaa tämmöiset asiat ottaa huomioon jos avoliitossa. Ellei mies suostu siihen niin kantapäät vastakkain. Tulee sulle myöhemmin persnettoa.
No eihän tuossa ole mitään järkeä. Nyt nyrkkiä pöytään! En ole sitä mieltä, että isompituloisen pitäisi maksaa paljon enemmän yhteisistä menoista JOS molemmat on töissä, sillä jos tienaa enemmän niin pitää myös olla enemmän "omaa" rahaa. Mutta teidän tapauksessanne tilanne on ihan kohtuuton, ellei rahallisesti niin tasa-arvoisen parisuhteen kannalta.
Mies ei ilmeisesti halua elää perhe-elämää tai ei ainakaan ymmärrä mitä se tarkoittaa. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset hoidossa, niin silloin niistä lapsista huolehtiminen kuuluu ihan tasan yhtä paljon molemmille.
Vakavan keskustalun paikka ja jos ette pääse yhteisymmärrykseen niin sitten sun pitää alkaa miettiä haluatko jatkaa yhteiselämää tuollaisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:27"]
[/quote]Oletko avoliitossa vai naimisissa? Eli jos mies maksaa lainaan liittyvät menot ja olet avoliitossa ja ero tulee niin et saa esim jos talo lainaa niin mitään vaan mies omistaa. Kannattaa tämmöiset asiat ottaa huomioon jos avoliitossa. Ellei mies suostu siihen niin kantapäät vastakkain. Tulee sulle myöhemmin persnettoa.
[/quote]
Eikös se riipu siitä, kenen nimissä laina on, eikä siitä, kuka lyhennykset suorittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Eikös se riipu siitä, kenen nimissä laina on, eikä siitä, kuka lyhennykset suorittaa.
[/quote]Tottakai kummankin nimi paperiin ja kumpikin maksaa niin siitä hyötyy sitten kun ero tulee.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:29"]
[/quote]
[/quote]Tottakai kummankin nimi paperiin ja kumpikin maksaa niin siitä hyötyy sitten kun ero tulee.
[/quote]Esim nainen maksaa ruoan, lasten vaatteet, sähkölaskun, asumisesta muut aiheutuvat kustannukset, ei lainaa ja mies maksaa lainan mutta ei osallistu muihin kustannuksiin kun oman puhelimen laskun maksamiseen.
Menet töihin, lapset vuoropäiväkotiin, jotta päivähoito ei rajaa sinun elämääsi (voit siis ottaa vastaan myös iltapainotteisen työn). Päivähoitohakemukseen kirjoitat, että eroprosessi menossa, mies ei tule osallistumaan lasten viemisiin ja tuomisiin, sinulla ei autoa käytössä.
Sitten menet töihin (oletus: saat työpaikan) ja ilmoitat miehelle, että koska nyt sinä käyt töissä, ovat sinun rahasi sinun tuhlaamiseesi, koska olet itse ne ansainnut. Mies saa osallistua enemmän perheen kuluihin, koska sinun tilisi menee sinun menoihisi ihan niin kuin miehen tilikin menee hänen kuluihinsa.
Sitten pyörittelet silmiäsi, että eikös se muka ole niin, että työssäkäyvä saa päättää rahoistaan.
Ehdotan että nostat kissan pöydälle ja VAADIT että otatte kolmen viimeisen kuukauden tiliotteet ja luottokorttiotteet nettipankista esiin ja laskette mitä kumpikin perheen menoista maksaa. Ruokakauppakulut, laskut, vaatehankinnat tms. lasketaan kummaltakin yhteen. Selvästi "omat" menot kuten baari, omat harrastusvälineet, musiikki, tms. laitetaan toiseen sarakkeeseen. Sitten katsotaan mikä on lopputulos. Voi olla että luku menee tasan, koska isot sähkö- ja öljylaskut sun muut ovat aika kalliita. Samalla miehelle ja sinulle selviää mihin miehen rahat oikein kuluvat.
Itselläni on kokemusta pettävästä miehestä. Vaikka tulot olivat suuret ei raha tahtonut riittää ja jälkeenpäin selvisi että maksullisiin naisiin meni satoja euroja kuukaudessa. Ystäväni avioliitto taas kasautui peliriippuvuuteen... Mies ehti pelata myös osuutensa yhteisestä talosta kun se meni eron yhteydessä myyntiin.
Älä ole sinisilmäinen, jos tuntuu etteivät laskut täsmää, tai jos mies selvästi salaa jotain. Voi olla tietysti myös että mies pistää salaa sinulta ihan säästöön/osakkeisiin. Tällöin älä suostu avioehtoon/tms. jos sinä maksat hiki hatussa perheen jokapäiväisiä menoja ja toinen lisää kylmästi omaa kassaa! Perheen menot tulee jakaa tulojen suhteessa jo Suomen lainkin mukaan, jos olette naimisissa.
Kumpikin käy töissä, maksetaan yhteiset maksut ja mitä jää niin se on omaa rahaa. Sen voi käyttää miten lystää. Tai sitten säästetään ja mennään vaikka Nykiin tai ostetaan jos pesukone sattuu menemään rikki yms.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:56"]
Ehdotan että nostat kissan pöydälle ja VAADIT että otatte kolmen viimeisen kuukauden tiliotteet ja luottokorttiotteet nettipankista esiin ja laskette mitä kumpikin perheen menoista maksaa. Ruokakauppakulut, laskut, vaatehankinnat tms. lasketaan kummaltakin yhteen. Selvästi "omat" menot kuten baari, omat harrastusvälineet, musiikki, tms. laitetaan toiseen sarakkeeseen. Sitten katsotaan mikä on lopputulos. Voi olla että luku menee tasan, koska isot sähkö- ja öljylaskut sun muut ovat aika kalliita. Samalla miehelle ja sinulle selviää mihin miehen rahat oikein kuluvat.
Itselläni on kokemusta pettävästä miehestä. Vaikka tulot olivat suuret ei raha tahtonut riittää ja jälkeenpäin selvisi että maksullisiin naisiin meni satoja euroja kuukaudessa. Ystäväni avioliitto taas kasautui peliriippuvuuteen... Mies ehti pelata myös osuutensa yhteisestä talosta kun se meni eron yhteydessä myyntiin.
Älä ole sinisilmäinen, jos tuntuu etteivät laskut täsmää, tai jos mies selvästi salaa jotain. Voi olla tietysti myös että mies pistää salaa sinulta ihan säästöön/osakkeisiin. Tällöin älä suostu avioehtoon/tms. jos sinä maksat hiki hatussa perheen jokapäiväisiä menoja ja toinen lisää kylmästi omaa kassaa! Perheen menot tulee jakaa tulojen suhteessa jo Suomen lainkin mukaan, jos olette naimisissa.
[/quote]Avioehtohan kannattaa tehdä ennen naimisiin menoa ja varsinkin jos omistaa jotain kuten talon, veneen, asunto-osakkeen jne.
Miksi ihmeessä teillä ei ole yhteisiä rahoja? Tuntuu hassulta, että avioliitossa olevat ihmiset erottelevatvrahoja! NiiN suomalaista.
suomalaiset naiset pilaa kundeja, opettamalla että naisen kuuluu maksaa kaiken puoliksi vaikka naisen palkka on 200 euroa vähemmän kuukaudessa kuin kundin, se naisen "itse maksan" ei lisää naisen itsenäisyyttä millään, se vaan tekee kundeista naisellisimpia ja heikompia ottamaan vastuuta
suomalaiset naiset pilaa kundeja, opettamalla että naisen kuuluu maksaa kaiken puoliksi vaikka naisen palkka on 200 euroa vähemmän kuukaudessa kuin kundin, se naisen "itse maksan" ei lisää naisen itsenäisyyttä millään, se vaan tekee kundeista naisellisimpia ja heikompia ottamaan vastuuta
Ensisijaisesti syteeminnen kuulostaa sekavalta. Riitaa tlee varmasti rahasta, kun pelisäännöt vaihtuvat jatkuvasti. Kumpikin kokee uhrautuneensa enemmän, kun ei ole pidetty kirjaa menoista ja tuloista.
Eikö teillä ole ollenkaan yhteistä tiliä? Molemmilla omat vain? Meillä kaikkein toimivin systeemi on se, että on sekä omat tilit että yksi yhteinen. Yhteiselle tilille laitetaan molemmat rahaa suhteessa tuloihin. Nyt kun ollaan molemmat töissä ja palkat suurinpiirtein sama, niin saman verran laitetaan rahaakin. Mutta silloin kun minä olin hoitovapaalla kotona, niin mies laittoi enemmän. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki lasten menot, asumiskulut, ruuat yms perheen yhteiset jutut. Omilta tileiltä molemmat maksaa omat hömpötyksensä eli vaikka kahvila- tai baarireissut, vaatteet, harrastuskulut yms. Tämä toimii ainakin meillä.