Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos käy lainaamassa naapurilta...

Vierailija
19.01.2014 |

Mitä mieltä olette, jos käy lainaamassa naapurilta esim. kananmunia, niin pitääkö kananmunat myös palauttaa? Minun mielestä, jos lainaa vaikka kirjan, niin toki se pitää palauttaa, koska se on toisen omaisuutta, mutta ruoka-aineet on vähän semmosia, että naapuri voi tulla halutessaan lainaamaan sitten minulta jotakin, jos tarvitsee. Tai sitten, jos olen lainannut ne kananmunat esim. pullien leipomista varten, niin voin kiitokseksi viedä muutaman pullan naapurille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole koskaan naapuri mitään lainannut, mutta en odottaisi mitään kananmunia tai leipomuksia takaisin. Lähin kauppa on tuossa 200 m päässä, joten tuskinpa kukaan tuleekaan lainaamaan.

Vierailija
2/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai viedään takaisin samat aineet mitä on lainattukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs lainaisin kokonaisen pakkauksen niin odotan vastaavaa takaisin. Jos yksittäisiä kappaleita tai muutama desi jauhoja tai sokeria niin sanoisin jo lainattaessa ettei tarvitse palauttaa.

Vierailija
4/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa naapureille, koska jos lainaan jotain mitä en edes odota saavani takaisin, niin se ei ole lainaamista.

Vierailija
5/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lainasin kerran 2 dl sokeria ja vein tilalle paketin. Nykyisiltä en kyllä lainaa, kun eivät ole kovin tuttuja. 

Vierailija
6/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vienyt usein muutaman pullan, pyytänyt kahville tms vaikka maitoa lainatessa. Yleensä lainaamaan mennessäni otan kuitenkin lompakon mukaan ja tarjoudun maksamaan vaikka kaksi euroa kahdesta desistä maitoa. Rahaa ei ole kukaan koskaan halunnut ottaa. Tuntuisi hassulta "palauttaa" se lainattu kaksi desiä maitoa. Näitä lähimpiä naapureita muistan kyllä silloin tällöin vaikka kukkakimpulla tai suklaarasialla ihan muuten vain kiitoksena naapuruudesta. Toisaalta auttaminen on vastavuoroista joten en koe huonoa omatuntoa mennessäni lainaamaan jotain pientä. Minun naapurin mummot on usein mielessään kun ovikello soi ja ehdin rupatella hetken vaikka olisinkin lainausasialla. Kai se riippuu tilanteesta. Etäisemmän naapurin kanssa ehkä lainatessa sopisin että tuon vaikka seuraavalla kauppareissulla munia tai tarjoaisin sinnikkäämmin maksua.

Vierailija
7/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan onkin oiva keino saada leivontatarvikkeet ilmaiseksi omaan käyttöön kun ei tarvii palauttaa. Yhdeltä naapurilta sokerit, toiselta munat, kolmannelta jauhot jne.. Hienoo!

no totta munassa palautat lainaamasi! Tai jo kysyessä tarjoat muutaman kymmenen senttiä munista. 

Vierailija
8/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:08"]

No tuohan onkin oiva keino saada leivontatarvikkeet ilmaiseksi omaan käyttöön kun ei tarvii palauttaa. Yhdeltä naapurilta sokerit, toiselta munat, kolmannelta jauhot jne.. Hienoo!

no totta munassa palautat lainaamasi! Tai jo kysyessä tarjoat muutaman kymmenen senttiä munista. 

[/quote]

Minä pitäisin tuollaista taas aika omituisena, jos joku tulisi tuomaan mulle myöhemmin vaikka kaksi kananmunaa, 2 dl sokeria tai sitten tarjoituisi maksamaan maitotilkasta parikymmentä senttiä. Tosin riippuu varmaan naapureistakin. 

Vierailija
9/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen palauttanut kaiken, mitä olen lainannut. Jos lainaan ruokatarvikkeita, vien täydet pakkaukset tilalle ja jos lainaan autoa, olen palauttanut sen tankattuna takaisin.

Vierailija
10/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoutuisin palauttamaan/maksamaan ja toimisin sitten naapurin reaktiosta riippuen, itse en odottaisi lainaajan palauttavan mitään. Jos ruoka-aineet tulisivat leipomukseen, veisin varmasti naapurille myös leipomisia.

Vierailija
11/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 12:58"]

Mitä mieltä olette, jos käy lainaamassa naapurilta esim. kananmunia, niin pitääkö kananmunat myös palauttaa? Minun mielestä, jos lainaa vaikka kirjan, niin toki se pitää palauttaa, koska se on toisen omaisuutta, mutta ruoka-aineet on vähän semmosia, että naapuri voi tulla halutessaan lainaamaan sitten minulta jotakin, jos tarvitsee. Tai sitten, jos olen lainannut ne kananmunat esim. pullien leipomista varten, niin voin kiitokseksi viedä muutaman pullan naapurille.

[/quote]

Ei kananmunia varsinaisesti "tarvitse"palauttaa.Kerran 15-vuotiaana kylläkin olimme ystävän kanssa ihastuneet naapurin poikiin ja kävimme lainaamassa kananmunan - ja toisen kerran palauttamassa uuden munan,ihan vain tehdäksemme tikusta asiaa :D

Mutta joo,normaalisti kai naapuri voi sitten vastavuoroisesti lainata ruoka-aineita.

Vierailija
12/12 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos lainataan, jotain viedään takaisin. Minä olen lainannut joskus ruoka-aineita ja palauttanut pussillisen pullia kysyen, ettei tämä ihan vastaa sitä lainattua ainetta, mutta saman verran näissä on jauhoja. Opiskellessani, kun meillä vuokrakämpän uuni hajosi kesken ruoanlaiton, lainasimme naapurin uunia ja he saivat siitä pizzasta osansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi