Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko saat äitiysrahaa?

Vierailija
18.01.2014 |

Kuinka paljon saat äitiysrahaa? (Nettona eli se summa, joka tilillesi tulee).

Itse saan 6kk:n ajalta (eli puolelta vuodelta, koska tulot ovat viimeisen puolen vuoden ajalta suuremmat, kuin vuoden 2012 tulot). Mutta en silti oikein ymmärrä..

Ensimmäiseltä 4kk:lta saa äitiysrahaa, jonka jälkeen se muuttuu vanhepainrahaksi. Maksetaanko tätä vanhempainrahaa n. 5kk? Kuinka paljon vanhenpainraha on vähemmän, kuin äitiysraha?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama summa se on. Sain kolmisen tonnia.

Vierailija
2/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ekat 4kk 2500 nettona, sen jälkeen tippuu johonki 1900e/kk netto. Yhteensä sitä tulee 9 kk ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen. Itse saan nettona noin 650e/kk.. Ekat 2 kk oli jotai 1000e. 

Vierailija
4/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No summahan on ihan itsestä kiinni. Turha kadehtia jos ei ole osannut katsoa eteensä. 2

Vierailija
5/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2: Ei se ymmärtääkseni ole sama summa...

Saattepa te hyvin rahaa! Olen yrittänyt kelan äitiysrahalaskurilla laskea, mutta en tiedä, lasketaanko tulot bruton vai neton mukaan?

Itselläni on kuukaudessa netto n. 1800e/kk. Bruttoa en tarkaalleen tiedä. Eli kuinka paljon suunnilleen saan äityisrahaa? Entä vanhempainrahaa? (joka on sitten vähemmän, kuin äitiysraha).

Vierailija
6/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruton tietenkin.

Vierailija
7/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 oli siis ap!

Vierailija
8/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:25"]

Saattepa te hyvin rahaa! Olen yrittänyt kelan äitiysrahalaskurilla laskea, mutta en tiedä, lasketaanko tulot bruton vai neton mukaan?

Itselläni on kuukaudessa netto n. 1800e/kk. Bruttoa en tarkaalleen tiedä. Eli kuinka paljon suunnilleen saan äityisrahaa? Entä vanhempainrahaa? (joka on sitten vähemmän, kuin äitiysraha).

[/quote]

Et tiedä bruttopalkkaasi...?!?!?  Etkä tiedä lasketaanko äp/vp-rahat bruton vai neton mukaan....  Onko sulla kaikki ihan kunnossa?

Vierailija
9/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:25"]

[/quote]Bruton mukaan, ja palkkakuitissahan sulla näkyy bruttotulot.

Vierailija
10/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tässä viimesin palkkakuitti kädessä. Netto on 1843e, peruspalkka 2011e. Perusprosentti 22. Jokaisessa palkkakuitissa on aina toi sama peruspalkka, mutta netto vaihtelee +/- 200, riippuen siitä, kuinka paljon lisiä on kertynyt. (Teen kolmivuorotyötä). Mutta eihän tuo peruspalkka ole sama kuin brutto! Ei, en löydä tästä bruttoa...

-ap

Vierailija
11/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:54"]

Itselläni on tässä viimesin palkkakuitti kädessä. Netto on 1843e, peruspalkka 2011e. Perusprosentti 22. Jokaisessa palkkakuitissa on aina toi sama peruspalkka, mutta netto vaihtelee +/- 200, riippuen siitä, kuinka paljon lisiä on kertynyt. (Teen kolmivuorotyötä). Mutta eihän tuo peruspalkka ole sama kuin brutto! Ei, en löydä tästä bruttoa...

-ap

[/quote]Pitäähän niiden lisienkin siinä näkyä. laske se peruspalkka ja ne lisät yhteen. Kai siinä näkyy myös kaikki tulot vuoden alusta, siitäkin sä näät.

Vierailija
12/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähänhän sitä tuollaisilla tuloilla kertyy. 1 000 - 1200 kuussa.

Vierailija
13/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, nyt taisin löytää! Brutto on siis 2570e. Ja tästä brutosta nyt lasketaan sitten äitiyspäiväraha sekä vanhempainraha!?!

Vierailija
14/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:06"]

Haa, nyt taisin löytää! Brutto on siis 2570e. Ja tästä brutosta nyt lasketaan sitten äitiyspäiväraha sekä vanhempainraha!?!

[/quote]

6kk bruttotuloista lasketaan. Ei yksittäisen kuukauden. Sekä äitiyspäivärahaa ja vanhempainpäivärahaa saa aluksi korotettuna, sitten normaalina. Se normaali on noin 60% palkasta kaiketi. Ja äitoysloman aluksi saatat saada palkkaa, jolloin äitiyseaha maksetaan työnantajalle. työehtosopimuksesta riippuu tuo.

Mulla se matalain raha on noin 2600 kuussa ja korotwttu vissiin kolmen tonnin seutuvilla. Tietysti siitäkin maksetaan vielä vero.

Vierailija
15/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:06"]

[/quote]

6kk bruttotuloista lasketaan. Ei yksittäisen kuukauden. Sekä äitiyspäivärahaa ja vanhempainpäivärahaa saa aluksi korotettuna, sitten normaalina. Se normaali on noin 60% palkasta kaiketi. Ja äitoysloman aluksi saatat saada palkkaa, jolloin äitiyseaha maksetaan työnantajalle. työehtosopimuksesta riippuu tuo.

Mulla se matalain raha on noin 2600 kuussa ja korotwttu vissiin kolmen tonnin seutuvilla. Tietysti siitäkin maksetaan vielä vero.

[/quote]Pääsääntöisesti nyt katsotaan vuoden 2012 tuloista. Jos viimeisen puolen vuoden tienestit on enemmän kuin 20% suuremmat, mitä tuon 2012, niin silloin lasketaan sen 6kk:n mukaan.

Ohis vielä lisää tähän

Vierailija
16/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on viimeisen puolen vuoden tulot suuremmat, kuin vuoden 2012 (olin silloin opiskelija), joten itselläni ei mene pääsäännön mukaan!

Se ei kauheasti eroa, siis palkka kuukausittain. Täytyykin laskea keskiverto ja siitä sitten laskea äitisraha (80% brutosta) ja vanhempainraha (n.50%???). Ja siitä sitten vielä ilmeisesti miinustaa verot? (pari sataa??)

-ap

Vierailija
17/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:03"]

Itselläni on viimeisen puolen vuoden tulot suuremmat, kuin vuoden 2012 (olin silloin opiskelija), joten itselläni ei mene pääsäännön mukaan!

Se ei kauheasti eroa, siis palkka kuukausittain. Täytyykin laskea keskiverto ja siitä sitten laskea äitisraha (80% brutosta) ja vanhempainraha (n.50%???). Ja siitä sitten vielä ilmeisesti miinustaa verot? (pari sataa??)

-ap

[/quote]Veroihin sun kannattaa pyytää sosiaalietuuksille tarkoitettu verokortti, niin saat oikeamman ennakonpidätysprosentin. Kaipa sä vero.fi sivustolla voit laskea sen veroprossankin.

Vierailija
18/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:03"]

-ap

[/quote]

Äitiyspäiväraha ei ole kokonaan tuota korotettua. Laske kelan laskurilla niin se antaa sulle tarkan summan.

https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Vierailija
19/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kummallista, että saatte noin paljon rahaa vanhempainvapaalta ja sit tosi moni valittaa kun ei oo varaa jäädä hoitovapaalle ja muksu laitettava vauvana päiväkotiin. Itse saisin noista summista paljonkin säästöön. Saan itse n. 650 euroa nettona.

Vierailija
20/32 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä lapset menikn hoitoon vasta 4-ja 6-vuotiaina. T. Suurituloinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme