Valelääkäriksi, kannattaako?
Kauanko kestää opiskella valelääkäriksi ja onko vaikeaa? Millainen työllisyystilanne, entä ansiot?
Kommentit (25)
Tyttärelleni, joka on nyt lukion tokalla, olen suositellut tuota valelääkärin uraa. Käytännössä samat ansiot kuin lääkärilläkin, mutta ilman pitkää ja vaativaa koulutusta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti Itse olen jo aloittanut opiskelun! :)
No en tiedä onko järkeä. Työtilanne on tosi huono! Kato esim. mol.fi:stä: tälläkään hetkellä ei ole ainuttakaan valelääkärin paikkaa auki, ei edes määräaikaisena. Vissiin lama puree jo sielläkin :(
Porvoossa on paljon vapaita työpaikkoja!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 17:59"]
No en tiedä onko järkeä. Työtilanne on tosi huono! Kato esim. mol.fi:stä: tälläkään hetkellä ei ole ainuttakaan valelääkärin paikkaa auki, ei edes määräaikaisena. Vissiin lama puree jo sielläkin :(
[/quote]Kyllä valelääkärin koulutuksella voi hakea lääkärintöitäkin, niitä riittää.
[/quote]No tunnetko muka yhtään työtöntä valelääkäriä? Kyllä sillä alalla töitä riittää tekevälle aina!
Vaikea päätös, palkat on kuulemma ihan hyviä mutta kun alalla on aika huono maine... jatkuvasti skandaaleja lööpeissä. tuntuu että valelääkärin työtä ei arvosta kukaan!
Terveyskeskuksen vuodeosastolla kouluttamaton lääkäri voi ehkä pärjätä paremmin, koska ei ole yksin tekemässä päätöksiä. Päätöksillä ei myöskään ole kiire, koska potilas ei yleensä lähde vuodeosastolta minnekään, päinvastoin kuin vastaanotolta.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:06"]
Vaikea päätös, palkat on kuulemma ihan hyviä mutta kun alalla on aika huono maine... jatkuvasti skandaaleja lööpeissä. tuntuu että valelääkärin työtä ei arvosta kukaan!
[/quote]
Ei kai nyt kukaan hullu ryhdy valelääkäriksi statuksen takia. Se on kutsumusammatti, ei siinä jaksa jollei motiivina ole ihan puhdas halu auttaa ja olla hyödyksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:03"]
[/quote]No tunnetko muka yhtään työtöntä valelääkäriä? Kyllä sillä alalla töitä riittää tekevälle aina!
[/quote]
No täällä on yksi työtön valelääkäri – minulla ei ole töitä vaikken olekaan lääkäri.
Saako lääkärinkoulutuksesta lisäpisteitä / korvaavuuksia valelääkäriopinnoissa?
Voi monen mielestä tuntua hullulta vaihtaa lääkäristä valelääkäriksi, mutta olen vain niin kyllästynyt nykyiseen työhöni... ja mitä olen kahvipöydissä jutellut valelääkäreiden kanssa niin heidän työnsä tuntuu olevan paljon jännittävämpää. Ja muutenkin... kyseessä on uusi ja nopeasti kehittyvä ala, lisäksi tuntuu että valelääkärit pääsevät helpommin julkisuuteen kuin lääkärit.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:06"]Vaikea päätös, palkat on kuulemma ihan hyviä mutta kun alalla on aika huono maine... jatkuvasti skandaaleja lööpeissä. tuntuu että valelääkärin työtä ei arvosta kukaan!
[/quote]
Tässä maailmassa ei arvosteta itsestään meteliä pitämättömiä hiljaisia tunnollisia puurtajia, joita valelääkäritkin ovat.
Onko opiskelu kauhean teoreettista? Onnistuuko oppisopimuksella??
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:21"]
Onko opiskelu kauhean teoreettista? Onnistuuko oppisopimuksella??
[/quote]
Hyvin käytännönläheistä, opetusmetodeina käytetään roolileikkejä ja "trial and error" -metodia.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:17"]lisäksi tuntuu että valelääkärit pääsevät helpommin julkisuuteen kuin lääkärit.
[/quote]joo toi julkisuus on kyllä plussaa!!!
Erittäin stressaavaa ainakin on tuo valelääkärin työ. Pitää olla siis hyvä stressinsietokyky ja olla tarvittaessa neuvokas. Hyvät puhelahjat ja vakuuttava olemus plussaa.
Mukava ja myötätuntoinen luonne on ehdoton edellytys valelääkärille. Pitää eläytyä potilaan tuskaan ja kuunnella kiireettömästi, mitä potilaalla on sanottavanaan. Rento ilmapiiri valelääkärin vastaanotolla parantaa jo itsessään potilaan oloa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:06"]
[/quote]
Ei kai nyt kukaan hullu ryhdy valelääkäriksi statuksen takia. Se on kutsumusammatti, ei siinä jaksa jollei motiivina ole ihan puhdas halu auttaa ja olla hyödyksi.
[/quote]Joo, minullekin se hyvä mieli ja se että saan auttaa ihmisiä on paljon tärkeämpää kuin raha. Olen tyytyväinen valelääkärin työhöni, en vaihtaisi päivääkään pois.
Tämä valelääkäri joka on ollut paljon lööpeissä oli kuitenkin läpäissyt kokeen joka vaaditaan joka lääkäriltä joka on opiskellut ulkomailla. Aika pitkään sai toimia valelääkärinä. Termistö ollut hallussa. Te nuoret jotka suunnittelette oikean läääkärin uraa jos olette kiitettäviä biologiassa, kemiassa, fysiikassa ja mielellään laaja matematiikka niin hyvältä näyttää.
AV-yliopistossa opinnot hoituu kahden viikon nettikurssilla. Vaatii kyllä pitkää pinnaa, mutta on vaivan arvoista! Leikkipuistoista kannattaa lähteä etsimään potilaita.