Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun keitin perunoita ja kananmunia samassa kattilassa

Vierailija
16.01.2014 |

samaan aikaan, tuttava sanoi että hän ei tekisi niin, se on vaarallista?!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla outoja tuttavia. Minä teen aina noin. Säästyy aikaa ja sähköä.

Vierailija
2/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän vaarallista tuohon liittyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteliko se mitenkään? Mikä siinä on vaarallista?

Itsellä ei ole tullut mieleenkään.. Perunakattila on aina niin täynnä, ei mahdu.

Vierailija
4/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset on tuollaisia.

Heidän tapa tehdä asioita on ainut ja oikea.

Enpä usko että siinä mitään vaarallista on.

Vierailija
5/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan vaarallista, mutta ajatuksena inhottava. En söisi moisia perunoita.

Vierailija
6/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmonellaa kai pelkää. Mutta eikö ne bakteerit kuole kiehuvassa vedessä?

Vierailija
7/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perusteena oli se, että kananmuniahan ei pestä, eli niiden ulkopinnalla voi olla ulostetta -> salmonella. Salmonellabakteeri tosin kuolee keitettäessä, joten ei pitäisi olla vaaraa.

Vierailija
8/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa munissa ei ole salmonellaa, rakkaat ystävät.

Vierailija
9/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:02"]

Ehkä perusteena oli se, että kananmuniahan ei pestä, eli niiden ulkopinnalla voi olla ulostetta -> salmonella. Salmonellabakteeri tosin kuolee keitettäessä, joten ei pitäisi olla vaaraa.

[/quote]On se silti aika ällöä. Mutta kukin tekee miten tekee, ei kuulu mulle.

Vierailija
10/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja siellä maassahan ei mitään eritteitä ole, joten perunat on ihan puhtaita.

Vierailija
11/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:03"]

Suomalaisissa munissa ei ole salmonellaa, rakkaat ystävät.

[/quote]

Kyllä muuten voi olla. Se on tosin todella harvinaista ja tapauksia on pari vuosittain. Vaikka määrä on noin pieni, niin ei voi julistaa, että suomalaisissa kananmunissa ei olisi salmonellaa.

Ja nämä yleistyneet "kotikanalat" onkin sitten asia erikseen, niiden salmonellavapautta ei mitenkään tutkita. Etenkin jos kanat pääsevät olemaan tekemisissä villilintujen kanssa, niin en suosittelisi syömään raakana.

Vierailija
12/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:02"]

[/quote]On se silti aika ällöä. Mutta kukin tekee miten tekee, ei kuulu mulle.

[/quote]

Joo on myös aika ällöä yleensäkään koskea mihinkään ruokaan mitä syö, sillä silloinhan siihen voi mennä vaikka mitä bakteereja >:O

Vierailija
13/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näille, joiden mielestä tämä on ällöä faktaa kananmunista. Kananmunia ei pestä siksi, että kananmunan kuoressa on pieniä reikiä, joista likainen pesuvesi munisi kananmunan sisään.

Eli aina kun syöt keitettyä kananmunaa se hirveen kauhee "kakkavesi"/keittovesi on jo mennyt sen kananmunan pinnalle.

Hui hirveää!!!!

Vierailija
14/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän maata kulkeutuu pestyissäkin perunoissa. Minä en keitä samassa kattilassa, koska harvemmin tulee syötyä sekä perunaa että kananmunaa ja kananmunan keittoaika on tarkka, kun perunaveden kiehumiseen menee suuremman määrän takia paljon enemmän aikaa. Haluan munat vain vähän pehmeinä keskeltä, mutta aivan kovia ne eivät saa olla.

Vierailija
15/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on sanottu, että kananmunien kuorissa on rikkiyhdisteitä, jotka liukenevat veteen ja ainakin minä olen oppinut, että ei keitetä samassa kattilassa ja, että munat pitäisi keittää ilman kantta, jotta pääsee höyryt haihtumaan!

Vierailija
16/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekotit sipulin ja kananmunan. Sipulissa on rikkiä ja se pitää keittää ilman kantta.

Vierailija
17/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:15"]

Mun mielestä on sanottu, että kananmunien kuorissa on rikkiyhdisteitä, jotka liukenevat veteen ja ainakin minä olen oppinut, että ei keitetä samassa kattilassa ja, että munat pitäisi keittää ilman kantta, jotta pääsee höyryt haihtumaan!

[/quote]

Miksi niiden höyryjen pitäisi päästä haihtumaan? Että ne on paremmin hengitettävissä? Rikki puhdistaa varmaan hyvin ilmaa aerosolina.

Ei kiehuvaa kattilaa tarvitse pitää auki, jos osaa muuten seurata milloin se alkaa kiehua. Kun kattilaa pitää auki, päästää samalla aika ison määrän lämpöä karkuun. 

Vierailija
18/19 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:18"]

Sekotit sipulin ja kananmunan. Sipulissa on rikkiä ja se pitää keittää ilman kantta.

[/quote]

Juu ja uunisipuleita varten pitää pitää uunin luukkua auki.

Vierailija
19/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:10"]

Siis näille, joiden mielestä tämä on ällöä faktaa kananmunista. Kananmunia ei pestä siksi, että kananmunan kuoressa on pieniä reikiä, joista likainen pesuvesi munisi kananmunan sisään.

[/quote]

Meilläpäin myydään vain reiättömiä kananmunia. Pysyy sisuksetkin paremmin tallella, kun ei ole reikiä, josta se valuisi pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme