Miksi ihmiset ostavat vauvalle lahjaksi valmiiksi liian pieniä vaatteita?
Meillä on 7 kk ikäinen vauva, hieman keskimääräistä isompi hän on, mutta ei paljoa. Ongelmana on se, että sukulaiset ja tutut tuppaavat ostamaan lahjaksi vauvalle koko ajan liian pieniä vaatteita. Harmittaa itseäni, kun heidän rahat menee periaatteessa hukkaan ja meillä vaatteet menee käyttöönottopesun jälkeen suoraan ullakkosäilytykseen. Monet vaatteista ovat olleet kivannäköisiä, mutta minkäs voit kun ovat valmiiksi jo nafteja.
Esimerkiksi nyt vauva sai joululahjaksi kasan 74-kokoisia vaatteita. Kyseinen koko on ollut käytössä jo syyskuusta asti ja ollaan siirtymässä jo kokoon 80. Ihmettelen vain sitä, miksi ihmiset eivät kysy vauvan vaatekokoa etukäteen! Tai jos eivät kehtaa kysyä, niin ostaisivat sitten varmuuden vuoksi pari kokoa reilumpia vaatteita, että varmasti tulisivat käyttöön. Vauvan vaatteet kun tuppaavat vielä kutistumaan yhden koon verran käyttöönottopesussa.
En ole sitten kaikille kehdannut huomauttaakaan tästä (isovanhemmille ja muille läheisille kyllä), kun vaatteet tuodaan lahjapaketissa ja hintalaput leikattu irti eli eivät olisi enää palautuskelpoisia. No, ehkä me joskus saadaan toinen vauva vielä niin saapahan sekin sitten upouusia vaatteita käyttöönsä.
Ugh, olen puhunut ja päässyt purkamaan harmitukseni, kiitos. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (42)
Tuttu ongelma. Yksi syy lienee vaatteiden ikämerkinnät joita jotkut noudattavat ja jotka luonnollisesti voivat heittää paljonkin. Tai sitten ei vain tajuta kuinka nopeasti vauvat kasvavat.
Meidän lapset ovat olleet jo ristiäisten aikaan kokoa 68, kiva saada koko 56 lahjaksi...
No kiusallaanpa varmasti niin tekevät?
Jos et "kehtaa" sanoa, niin niele vaan harmisi.
Varmaan ihan piruuttaan. Hähhähhää.
Meillä taas sukulaiset toi varoiksi 2 numeroa liian isoja ja sitten kesämekot oli sopisia talvella ja villavaatteet kesällä
Pyydä heitä käymään vaihtamassa se isompaan. kun lahjan antajat joutuu joka erta jäymään vaihtamassa antamansa vaatteen, ehkä oppivat kysymään kokoa etukäteen
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:53"]
Meillä on 7 kk ikäinen vauva, hieman keskimääräistä isompi hän on, mutta ei paljoa. Ongelmana on se, että sukulaiset ja tutut tuppaavat ostamaan lahjaksi vauvalle koko ajan liian pieniä vaatteita. Harmittaa itseäni, kun heidän rahat menee periaatteessa hukkaan ja meillä vaatteet menee käyttöönottopesun jälkeen suoraan ullakkosäilytykseen. Monet vaatteista ovat olleet kivannäköisiä, mutta minkäs voit kun ovat valmiiksi jo nafteja.
Esimerkiksi nyt vauva sai joululahjaksi kasan 74-kokoisia vaatteita. Kyseinen koko on ollut käytössä jo syyskuusta asti ja ollaan siirtymässä jo kokoon 80. Ihmettelen vain sitä, miksi ihmiset eivät kysy vauvan vaatekokoa etukäteen! Tai jos eivät kehtaa kysyä, niin ostaisivat sitten varmuuden vuoksi pari kokoa reilumpia vaatteita, että varmasti tulisivat käyttöön. Vauvan vaatteet kun tuppaavat vielä kutistumaan yhden koon verran käyttöönottopesussa.
En ole sitten kaikille kehdannut huomauttaakaan tästä (isovanhemmille ja muille läheisille kyllä), kun vaatteet tuodaan lahjapaketissa ja hintalaput leikattu irti eli eivät olisi enää palautuskelpoisia. No, ehkä me joskus saadaan toinen vauva vielä niin saapahan sekin sitten upouusia vaatteita käyttöönsä.
Ugh, olen puhunut ja päässyt purkamaan harmitukseni, kiitos. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
[/quote]
On kokemuksia. Meille on natistu, että on ostettu liian isoja vaatteita, milloin liian pieniä. Milloin väärän värisiä, milloin väärän merkkisiä. Milloin "meillä ei käytetä potkupukua, vaan bodyä ja puolipotkareita" ja vaikka mitä.
Jotkut ihmiset ovat ihmeen kovia natisemaan lahjoista. Kun ei voi todellakaan tietää aina, oliko syntynyt vauva 2300gr vai 5400gr ja käyttääkö mamma vauvalleen vain me ja i vaatteita, vai kelpaako prisman vaatteet vai pitääkö olla polarn pyretin vaatteita.
Olen ajatellut, että enää en osta mitään, vaan isken rahan kouraan, kun menemme ristiäisiin tai nimiäisiin.
Niin siis tähän asti olen ajatellut, että parempi itse harmitella, kuin syytää harmitus lahjan antajan niskaan. Jos lahjan antaja ei kuitenkaan voi enää palauttaa vaatetta kauppaan, niin silloin siirtäisin vain oman harmitukseni myös hänelle, jos kertoisin, että vaate oli valmiiksi liian pieni. Kun lahjat nyt kuitenkin tulevat vain jouluna ja synttäreinä niin en koe tämän olevan niin iso asia, että viitsisin pahoittaa lahjan antajan mielen.
Ja minut on kasvatettu kiittämään lahjasta aina kauniisti - lahjasta riippumatta.
Ap
Meillä taas menee juuri toisinpäin. Mummo ostaa aina liian isoja vaatteita että on "kasvunvaraa" esim kun poika oli n 1v mummo osti joululahjaksi sukkiksia kokoa 110cm. Nyt kun poika on melkein 110cm 3 vuotiaana en enää käytä hänellä sukkiksia vaan kalsareita. Ja muutakin on ostanut liian isoa ja kun löydän ne jostain kaapin perältä on ne jo liian pieniä :/
Miten sinä peset ne vaatteet, jos kutistuvat yhden koon pesussa? Meillä ei ole kutistavaa pesukonetta.
Älä huoli, lahjat loppuvat muutenkin kohta ja kakkosta ei kukaan muista yhtä ahkerasti. Ja ne ikämerkinnät on oikeasti tosi pielessä, koskevat ehkä jotain pieniä ja siroja italialaisia vauvoja, muttei suomalaista täysimetettyä jässikkää:)
Kyllä ne kutistuu, etenkin h&m, kappahl ja muut vastaavat. Meillä vielä kuivausrumpu, joten varmasti ovat hiukka pienempiä. Ja tämä haitta tietty vain, jos ovat jo ostohetkellä nafteja. En ole AP, mutta allekirjoitan, että jotkut vaatteet nyt vain kutistuvat herkemmin, kuin toiset. Kuitenkin kestävät hyvin käyttöä, eikä lahjavaatteiden laatuun nyt pääse muutenkaan vaikuttamaan.
OT, mutta on teidän vauva aika iso kuitenkin jos on jo 4 kuukauden ikäisenä otettu käyttöön 74 senttiset vaatteet..!
Meillä on tosin ollut tosi pieniä kaikki kun vasta 1-vuotiaana on tuo koko mennyt.
Niin no ei kai perusoletus oelkaan, että 4kk ikäinen käyttää vielä 9kk ikäisille määriteltyä vaatekokoa (74). Kyllä siinä kohtaa on jo otettu ihan kasvuvaratkin huomioon, mutta minkäs sille voi jos vauva on paksu. Miksi ylipäänsä peset jo valmiiksi pieneksi tiedetyn vaatteen? Jätä laput paikalleen ja anna itse lahjaksi eteenpäin. Tai pistä odottamaan seuraavaa lasta. Jos ei sitten tulekaan samaa sukupuolta tms. niin vaatteen jossa on lappu paikoillaan voi todella antaa lahjaksikin taikka myydä parempaan hintaan kun jo pestyn.
Toiset kierrättävät lahjoja. Oma hyvä ystäväni ja poikani kummi antoi tälle ristiäislahjaksi itse saamansa kesävaatteen (tuli esiin sivulauseessa) , joka siis aivan liian pieni 5-kiloisena syntyneelle herralle. Nyt sai joululahjaksi kirjan, joka on iktämänikäiselle aika lapsellinen, meillä se jo on ja painos on niin vanha, että kaupat eivät ota vastaan. Ei vastaa kysymykseeni vaihdosta. Kelleköhän antaisin tuon itse??? Tosi ärsyttävää, kun moneen kertaa huomaa saavansa vanhoja lahjoja.
Jos itsellä ei ole aivan pientä vauvaa, kokoja on _tosi_vaikea arvioida vaatekaupassa. Sitten en kehtaa soittaa kokoa, koska lahjan yllätysmomentti kärsii tästä.
Vauvan vaatteet pitää pestä ennen käyttöä ihan vaan kemikaalien takia. En haluaa homeenestoaineita, palonestoaineita ynnä muita vauvan ihoa vasten. Eikä muutenkaan pesemättömyys auttaisi kuin yhteen käyttökertaan.
Ja toki jättäisin vaatteisiin laput paikalleen, jos niissä olisi ne laput, mutta kun ei ole.
Neuvolan käyrien mukaan vauva ei ole mitenkään erityisen iso, hieman keskimääräistä isompi, mutta ei paljoa.
Ja tosiaan erimerkkisten vaatteiden kutistumisessa on hurjasti eroa! Ja vaatteiden koot vaihtelevat kauppojen välillä paljon. Esim. Tutan 68-kokoiset vaatteet sopivat vieläkin mainiosti, mutta KappAhlin 74-kokoiset jäivät pieniksi jo yli kuukausi sitten.
Ap
Normaali kokotaulukko on
50/56 0-2 kk
62/68 3-6 kk
74/80 6-12 kk
86/92 1-2 vuotta
98/104 3-4 vuotta
110/116 5-6 vuotta
122/128 7-8 vuotta
134/140 9-10 vuotta
146/152 11-12 vuotta
158/164 13-14 vuotta
170/176 15-16 vuotta
Nämä pätevät varmaankin suurimpaan osaan suomalaisista lapsista.
Olet kyllä ollut kiltti, kun et ole näyttänyt ilmeelläsikään vaatteiden olevan laakista pieniä. Ymmärrän harmin.
Meillä oli ongelma vähän toisinpäin: sain ihan pikkuisen vauvan, ja kaikki äp-vaatteet olivat hurjan isoja, samoin suurin osa lahjavaaatteista,kun ostajat olivat ystävälliset ajatelleen kasvunvaraa. No, hommattiin itse niitä nukenkokoisia vaatteita, ja tulivat ne 68-senttisetkin käyttöön vuosikkaalla. Osa vaatteista ihan rehellisesti unohtui säilöön. Koska ne oli saatu kauan sitten ja kun ne olisivat olleet sopivia, en muistanut niitä. Potutti oma harvapäisyys, kun jäivät hyvät vaatteet käyttämättä.
Kuten ap mainitsi, koot vaihtelevat. Pitäisikö siis soittaa kaupasta, että ollaan nyt ostamassa sitten tällaista tutan bodya lahjaksi, mikä koko sopisi tästä? Kun ei se pelkkä kokokaan kerro kaikkea.... Minulla ainakin on tällä hetkellä ystäväpiirissä meneillään sellainen babyboom, etten kyllä jaksa jokaisesta bodysta lähteä soittelemaan. Jos ei sovi/on väärän värinen tai mitä ikinä, pistäköön sitten kirpparille. En minä ainakaan lähde niitä kauppaan palauttelemaan/ vaihtamaan, kuten joku ehdotti! Jos ei lahja kelpaa, niin ilmoittaakoon sitten ettei tarvitse minun tuomisistani kärsiä enää jatkossa.
Tuttu ongelma. Yksi syy lienee vaatteiden ikämerkinnät joita jotkut noudattavat ja jotka luonnollisesti voivat heittää paljonkin. Tai sitten ei vain tajuta kuinka nopeasti vauvat kasvavat.
Meidän lapset ovat olleet jo ristiäisten aikaan kokoa 68, kiva saada koko 56 lahjaksi...