Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsa ei palaudukaan raskaudesta :(

Vierailija
13.01.2014 |

Synnytyksestä on vuosi, kiloja jäljellä yksi ja treenattu on. Vatsa ei taida palautua ollenkaan entiselleen.

Vihaan tätä pullottavaa p*skamahaa ja pistää niin vihoiksi, jos se jää tälläiseksi. Ja taitaa jäädä.

Syvemmät vatsalihakset eivät yksinkertaisesti vedä enää keskivartalokorsettia kasaan vaan tuntuvat venähtäneiltä. Kesti melko pitkään ennenkuin aloin saada niihin edes tuntumaa. Nyt jännityksen saa, ja pystyy pitämään, mutta tulos ei ole alkuunkaan sitä mitä ennen.

Onko muille käynyt näin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytyksen jälkeen palautui kroppa kolmen viikon päästä omiin mittoihin.

Vierailija
2/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole ainut. Mulla toisen lapsen syntymästä 1v5kk ja raskauskiloja jäljellä 1kg. Vatsa ei palaudu, ei sitten millään. Pullottaa ihan kuin raskaana olisi :/ Laihtuminenkin on ollut hidasta, tuskallisen vaikeaa. Lihoin ekassa raskaudessa 23kg ja toisessa 20kg, pitäisi kai olla tyytyväinen, että enää kilo jäljellä, mutta vatsa on pilalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidoitteko vatsan heti synnytyksen jälkeen, te, joilla vatsa jäi roikkuvaksi? Itse 3 synnyttänyt, ei roiku, kahdessa viimeisessä synnytyksessä olen heti sitonut vatsan ja myös pitänyt sidottuna mahdollisimman paljon. Ja ihan litteä on. Sama kokemus ystävillä jotka ovat mahan sidontaa harrastaneet -maha palautui erittäin hyvin. Suosittelen heille, jotka vielä raskaana ovat. 

Vierailija
4/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:04"]

Sidoitteko vatsan heti synnytyksen jälkeen, te, joilla vatsa jäi roikkuvaksi? Itse 3 synnyttänyt, ei roiku, kahdessa viimeisessä synnytyksessä olen heti sitonut vatsan ja myös pitänyt sidottuna mahdollisimman paljon. Ja ihan litteä on. Sama kokemus ystävillä jotka ovat mahan sidontaa harrastaneet -maha palautui erittäin hyvin. Suosittelen heille, jotka vielä raskaana ovat. 

[/quote]

Mitä tarkoittaa vatsan sidonta?

Vierailija
5/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa diastasis recti eli erkaantuneet vatsalihakset.

Olen vasta 25, mutta toisen lapsen syntymän jälkeen maha jäi pullataikinaksi. Raskausaikana maha oli järkyttävän iso: lyhyt selkä, eteenpäin kallistunut kohtu, yliaikainen raskaus ja iso vauva. Synnärillä gyne esitteli minua kandeille malliesimerkkinä erkaantuneista vatsalihaksista. Nyt tämä toinen lapsi on jo kohta 2-vuotias, ja vatsalihasten välissä on edelleen selvä rako. Löysää nahkaa löytyy myös kiitettävästi. Vaikka olen samanpainoinen kuin ennen, vyötärönympärys on yli 10 cm suurempi. Ottaa päähän ihan hirveästi, koska olen aina ollut kapeavyötäröinen ja litteävatsainen. Erityisesti harmittaa siksi, kun tiedän ettei tätä treenaamalla saa enää litteäksi. Suunnittelen tulevaisuudessa vatsanpeitteiden kiristysleikkausta.

Vierailija
6/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:06"]

[/quote]

Mitä tarkoittaa vatsan sidonta?

[/quote]

Siis vatsa sidotaan sellaisella liinalla/tukivyöllä joka pitää vatsalihakset ja sisäelimet omalla paikallaan ja auttaa vatsan palautumisessa. Näitä on erilaisia, eri firmoilla vähän eri näköisiä tuotteita. Mutta vatsan päälle tulevasta tukivyöstä on kysymys. Meillä neuvolasta suositeltiin silloin kun tokaa odotin ja etsin netistä tietoa. Ennen vanhaan näitä käytettiin paljon, tietysti silloin käytettiin lakanaa tms. Sektion jälkeen erittäin pätevä vehje myöskin, auttaa haavan paranemisessa.

Vierailija
7/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 21:03"]

Eihän se kroppa monilla entisensä tule ikinä olemaan. Itsekin olen tällainen ongelmatapaus. Ainoa vinkki, mitä voin antaa (molemmat penskat jo kouluiässä) on, että pudota painoa 5-10 alemmas kuin ennen raskautta ja treenaa lisää. Lopulta saatat näyttää lähes yhtä hyvältä kuin ennen. Syvempiä vatsalihaksia saa sitten KOKO AJAN jännittää julkisilla paikoilla.

[/quote]

Sori, painoa ei ole noin paljon pudottaa... Lisää treenaaminenkin on vaikeaa - olen harrastanut kuntosalia aktiivisesti vajaat parikymmentä vuotta ja nyt mennään tällä elämäntilanteella 2-3 kertaa viikossa.

Luulin ihan oikeasti, että kroppa palautuu, kun näin positiivisesti väitetään joka paikassa.

Ei palaudu, päinvastoin. Pilalla on entiseen verrattuna. Olisi mukava jos ei jauhettaisi p*skaa etukäteen, jotta näihinkin osaisi varautua. Ei se nimittäin tuo alakertakaan ole aivan sitä mitä ennen.

Olen aina rakastanut vatsaani kuten nro 3, sama tilanne.

[/quote]

Kuinka pian synnytyksen jälkeen aloitit vatsan treenaamisen? Ettet vaan aloittanut liian aikaisin?

[/quote]

Puolen vuoden jälkeen. Enkä treenannut sitä raskaana kertaakaan, edes alussa. Nimenomaan venymisvaaran vuoksi.

Mulla oli kyllä erittäin vahvat vatsalihakset raskaaksi tulessa, sain tosi kivuliaita kramppeja venymisen edetessä, sekä tuntui jatkuvasti kuin revähtelisi - revähtäneet kohdat saattoivat olla päivä/viikkojakin kipeät. Olen miettinyt että venähtikö ne sitten kuitenkin tosiaan pilalle.

Vierailija
8/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olispa ollut hyvä vinkki tuollainen sitominen. Harmittaa. Mutta neuvolasta nyt ei mitään tarpeellisia neuvoja ole muutenkaan saatu. ap

Vierailija
9/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olispa ollut hyvä vinkki tuollainen sitominen. Harmittaa. Mutta neuvolasta nyt ei mitään tarpeellisia neuvoja ole muutenkaan saatu. ap

Vierailija
10/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä sidoin, tai paremminkin äitini sitoi keisarileikkauksen jälkeen jollain kankaalla. Äitini, vanhanajan kätilö, sanoi heti laitokselta kotiuduttuani, että nyt laitetaan vatsa tukipakettiin. Voi että sellainen tiukka kääre tuntui hyvältä ja helpotti valtavasti arkiaskareita. Vatsalle teki erittäin hyvää. Suosittelen.

Vierailija
11/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minulla sama. Kaksi lasta alle kahden vuodenikäerolla. Nuorin on 10kk. Juuri tänään sovittelin vaatteita, istuin farkut päällä ilman paitaa tuolilla. Ja mitkä makkarat muodostuivatkaan mahalle, farkun vyötärön päälle oikein valuivat. Löysää vatsanahkaa. mutta elämä jättää jälkensä.

Vierailija
12/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tälläisen tukivyön voi ostaa.. Toka suunnitteilla vasta mutta haluun pelastaa vatsani mikäli yksi lapsi vielä tulee :) Esikko jo koululainen ja palauduin jopa paremmaksi mutta nyt kun ikää enemmän niin tuo vasa nimenomaan jännittää. Ei kiitos reppua jos nyt jotenkin pystyis ite siihen sitten vaikuttaan!!!! 

Eli mistä tukivöitä ??

Vierailija
13/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasa = vatsa :D 

Vierailija
14/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sitominen oli käytössä joskus 30v sitten. Ensin sidottiin ja sitten alettiin käyttää korsettia. Ei sillä vatsalihaksia saanut takaisin. Ei ole siis mikää pelastus, lähinnä vanhanaikaista uskomusta. Sillä on suurin vaikutus asiaan , miten iso vatsa on . Jos on pieni vatsa , palautuu paremmin ja nopeammin. Mulla on täysaikaisena syntyneet kaksoset , sektuolla . Ja reppu on kuin essu vieläkin vaikka kaksoset on jo eskarissa.

Vierailija
15/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna Cross, Belly Bandit, Anita Maternity Rebelt, Carriwell Belly Binder...onhan noita :) Kannattaa googlettaa. Lidlistä sai myös joskus tähän tarkoitukseen soveltuvaa "vyötä" mutta en muista myydäänkö niitä enää. Nämä viralliset tukivyöt ovat aika jämäköitä, eli välttämättä ei tarvitse olla tällainen "virallinen" tukivyö, vai joku itse kehitelty systeemikin napakasta kankaasta voi toimia yhtä hyvin. Pääasia, että saa mahan kurottua tiiviisti kasaan.

Vierailija
16/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29: no eihän se vatsalihasten takaisinsaaminen tuossa sitomisessa se idea olekaan. Ja mulla oli joka kerralla jättivatsa, vauvatkin 4,7-kiloisia, eli mahan koosta ei tässä ole aina kysymys. Mutta jokainen uskoo mihin tahtoo, ja eihän sitomisella mitään vahinkoa tee jos sitä kuitenkin haluaa koittaa. Vastasynnyttäneenä se oikeasti tuntuu tosi kivalta, kun on keskivartalossa tukea ja maha kurottu littanaksi. Ja voi vaikka toimiakin ;)

Vierailija
17/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:24"]

Niin. Minulla sama. Kaksi lasta alle kahden vuodenikäerolla. Nuorin on 10kk. Juuri tänään sovittelin vaatteita, istuin farkut päällä ilman paitaa tuolilla. Ja mitkä makkarat muodostuivatkaan mahalle, farkun vyötärön päälle oikein valuivat. Löysää vatsanahkaa. mutta elämä jättää jälkensä.

[/quote]

Ällöttävin piirre synnyttäneessä naisessa heti mankeloitujen sukuelinten jälkeen.

Vierailija
18/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis nämä raskaustukivyöt? Olihan mulla sellainen lähes koko raskausajan. Helpotti hieman kävelyä, ilman en lopulta voinut ollakaan. Pidin niin kireellä kun uskalsin. Mutta kyllähän se venyi sellaiseksi ettei sillä synnytyksen jälkeen olisi enää mitään tehnyt.

Jotenkin pidempään miettien en taida minäkään uskoa että tukivyö raskauden jälkeen voi enää vatsalihaksia korjata? Nehän ovat venyneet useita kuukausia mahdottomiin mittoihin. Eihän mikään tukivyö voi sivulta tukien lyhentää pituussuunnassa venyneitä lihaksia?

ap

Vierailija
19/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:24"]

[/quote]

Ällöttävin piirre synnyttäneessä naisessa heti mankeloitujen sukuelinten jälkeen.

[/quote]

Takaisin ylilaudalle, pentu.

Vierailija
20/40 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsani palautui pian synnytyksen jälkeen. Nyt lihakset näkyvät jopa paremmin, koska painan kymmenisen kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Toivottavasti seuraava raskaus ei jätä myöskään jälkiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan