Asumisoikeusasunnosta luopuneet, saitko omasi takaisin?
Vai peräti enemmän, kuin muuttaessasi asumaan, asunnosta maksoit?
Sen alkuperäissummanhan saa aina, mutta jos on itse muuttanut vanhempaan taloon, niin indeksikorotuksen on joutunut maksamaan alkuperäsen summan päälle ja se indeksihän voi laskea/nousta.
Olen tässä miettinyt, että haluaisin luopua asunnosta, mutta pelottaa, voinko saadakin vähemmän rahaa, kuin mitä itse maksoin, kun en ymmärrä rakennuskustannusindekseistä mitään :/
Mikä on todennäköisyys, että "menetän" osan rahoistani?
Kommentit (20)
Jonka olitte maksaneet moneen kertaan vuokran kautta.
Tsekkaa indeksi netistä tai kysy firmastasi. Ei se mikään salaisuus ole.
No ei siinä ainakaan rikastumaan pääse. Lisäksi jos on vittumainen yhtiö niin parhaimmillaan rahoja saa alkaa odottelemaan ja soittelemaan vielä peräänkin. Aina ne jotain keksii, jos ei muuta niin väittävät että loppusiivous on tehty huolimattomasti. Aina.
Meillä ei valitettu loppusiivouksesta, mutta viimeiseen päivää asti piti rahoja odottaa. Eivät "periaatteesta" maksa ennen kuin on pakko. Kyllä on periaatteet...
ostin 14 000 € ja myin 5 v päästä 18 000€. Jos joku sanoo, että maksoin tuon moneen kertaan vuokrana pois, niin jos lasketaan asunnon vuokra + asumislainan kustannukset tuohon 14 000 € yhteensä, niin en olisi saanut yksityisiltä markkinoilta kuin kolmion, ilman saunaa. Nyt minulla oli 4 makkaria + sauna. Sanoisin, että tämä oli minulle erittäin kannattava ratkaisu. Samanaikaisesti sain maksettua tuon lainan, pois josta sain sitten käytännössä oman asunnon käsirahan säästettyä.
Me saatiin muistaakseni vajaa tonni enemmän kun mitä maksettiin. Ei kylläkään asuttu kuin vajaa 2 vuotta.
Googleta rakennuskustannusindeksi ja katso mitä se on ollut silloin kun muutit kämppääsi ja vertaa siihen mitä on nyt.
Ainahan sä voit soittaa asumisoikeus yhtiösi toimistoon ja pyytää niitä laskemaan, minkä hinnan saisit tällä hetkellä? Me saatiin kans aikanaa noin 5000e enemmän kuin sijoitettiin asuntoon ja lainakin oli maksettu, joten oman asunnon käsiraha oli valmiina. Eikä oltais sillä "vastikkeen" määrällä pystytty asumaan vuokralla isossa rivarissa, sillä asuin alueella. Eli se on aina monesta asiasta kiinni kannattaako ko asumismuoto...
Olen luopunut aso-kämpästä kahdesti: ensimmäisen kerran paikkakunnan vaihdon myötä 2006 ja toisen kerran omistusasunnon oston takia 2008. Molemmat asunnot ovat olleet pieniä kaksioita. Ensimmäisessä asuin kolme vuotta ja nettosin muistini mukaan noin 2500 €. Toisessa asuin reilun vuoden ja netttosin yli tonnin. Jälkimmäisessä tapauksessa saldo oli kuitenkin +/- 0, sillä jouduin maksamaan vastiketta koko 3 kk irtisanomisajalta.
Sain jonkun pienen indeksikorotuksen kun muutin pois (en kerennyt asua kämpässä kovin kauaa).
saatiin omamme pois, muutama tonni indeksikorotusta päälle. Lopputarkastuksessa yrititivät maksattaan edellisen asujan jälkiä meiltä, mutta luopuivat kun vähän...sanoin.
Jos nyt ymmärsin taulukoita oikein, niin se indeksi on siis noussut koko ajan siitä asti, kun tähän oon muuttanut, joten kai tästä ainaki omansa saa pois. Siksi "pelottaa", kun indeksikorotusta olen maksanut n.5tonnia, joten mahdollisuus oisi kai myös menettää nuo rahat, jos indeksi tässä välissä tipahtaisi...Ja minulle se on suuri summa.
Ja joo, maksaahan tästä vastikettakin, mutta jos samanlaisen asunnon täältä alueelta haluaa vuokrata, niin ei kyllä tähän kuukausihintaan saa mistään. Vaikka eipä tämäkään halpaa ole :)
ap
Ei saa omia takaisin, asuttiin avaimella 3 kk. Hävittiin 800 e aso maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Jonka olitte maksaneet moneen kertaan vuokran kautta.
Näinhän se käytännössä menee. Mutta sillan allako pitäisi asua jos ei mukavuudesta halua mitään maksaa?
Ei aina ole mahdollista tai edes halua ostaa omaa asuntoa. Ja jos ostaa niin lainan kulut ja korot vastikkeen ja muiden kulujen lisäksi maksavat nekin.
Vierailija kirjoitti:
Aina ne jotain keksii, jos ei muuta niin väittävät että loppusiivous on tehty huolimattomasti. Aina.
Sekoitat nyt vuokra-asuntojen vakuuteen...
Tällä hetkellä on aika monta suomalaista ympäri maan jotka olisivat iloisia kun olisivat osanneet valita vuokra-asunnon eikä 70-80-luvulla rakennettua omistusasuntoa paikkakunnalta jossa yllättäen väkimäärä ei enää kasvakaan...
Sen summan näkee (ainakin yhtiön missä asumme) nettisivuilta. Summa on kasvanut paljon, mutta olemme asuneetkin tässä vuosikaudet.
Lähtökohtaisesti se indeksi on aina ollut positiivinen --> saa enemmän mitä itse maksoi, mutta tämän täystuho-hallituksen jäljiltä en tuohon enää luottaisi, koska rakennusalalla sakkaa poikkeuksellisen pahasti nyt...
Toki ei vaikuta niihin jotka kauan asuneet, mutta jos nyt ostaa ja vuoden päästä muuttaa, voi olla huono diili?
Joku veti välistä ja juhli rahoilla. 😃
Piti maksaa muuttaessa uusi lattia koska naarmu, kodinkoneet koska naarmu, kaakelit koska naarmu jne. noin 6000€ edestä. Jotain sain silti takaisinkin.
Aikamoista kusetusta koko AO systeemi.
Mä en nyt ihan hiffannut mitä murehdit. Mutta me asuttiin 10 vuotta, asumisoikeusmaksu oli 18.000 euroa ja pois lähtiessä saimme 26.000 euroa. Indeksiä tuli siis 8 tonnia tuohon lisäksi.