Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin vauva alkaa nukkua pidempää pätkää?

Vierailija
12.01.2014 |

Meillä 5 kk vauva, joka aina nukkunut 15 min - 1 h pätkissä. Joskus harvoin aamuyöstä nukkuu 2 h. Öisin heräämisiä tulee 10-20 ja näin on aina ollut. Milloin parantumista yöunien suhteen voisi odottaa? Vauvalla ei allergioita ja muutenkin terve. Olisi ihan luksusta, jos vauva nukkuisi edes sen 2 h heräämättä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 01:33"]Neuvolasta ei ole ollut apua, kun ei unikouluakaan voi tämän ikäiselle pitää :/ Itse koko ajan odotan, että ajan kanssa unet parantuisi, mutta tätä vain jatkuu ja jatkuu...

Yöheräilyt hoidan yksin, koska vauva rauhoittuu vain ja ainoastaan rintaan. Lisäksi mies ajaa työkseen, joten hänen on parempi nukkua toisessa huoneessa, kun en halua hänen nukahtavan rattiin. Mutta rankkaa on kyllä!

[/quote]

Miksei voi pitää unikoulua? Luepas se Anna Wahlgrenin Nyt nukutaan -kirja.

Vierailija
2/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet 5 kuukautta nukkunut max 1 h kerrallaan, niin alkaahan siinä jo psykoosi olla lähellä! Suostuuko vauva ottamaan vaikka pullosta pumpattua rintamaitoa, jotta miehesi voisi vapaapäiviään edeltävinä öinä hoitaa?

Voisiko vauva olla nälkäinen? Oletteko jo antaneet soseita? Jos ette, auttaisikohan se?

Yksi asia, josta ei ääneen saisi puhua (nyt tulee miljoona alapeukkua) on se, että korvikkeita saavat lapset nukkuvat paremmin. Korvike siis tekee kylläisemmäksi. Itsekin pidän imetystä tärkeänä asiana ja arvostan äitejä, jotka pystyvät täysimetykseen, mutta itse saattaisin sinun tilanteessasi kokeilla jonakin iltana antaa lapselle vähän korviketta ja kokeilla olisiko uni sillä parempi. Korvike voi jonkun mielestä olla saatanasta, mutta on se parempi kuin pimahtanut äiti. Noin paha valvominen noin pitkän aikaa on oikeasti vakava asia.

T: nro 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole korvike saatanasta, kannattaa ainakin kokeilla!

Vierailija
4/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus nukkui alkuun 3-4h pätkiä öisin, pari kertaa jopa 6h ja olin niin onnellinen koska esikoinen oli todella huono nukkumaan. Parin kuukauden iässä rupes sitten heräilemään useammin, välit vaihtelee 45min-2h. Päivisin nukkuu max 20min kerrallaan. Tätä kestänyt vähän yli puoli vuotta...

Huomenna menen yövuoroon joten mies saa hoitaa yövieroituksen (vauva ei huoli tuttia eikä pulloa). Esikoinen rupes nukkumaan yöt paremmin kun 8, 5kk iässä otettiin yörinta pois ja siirrettiin omaan sänkyyn meidän sängyn viereen.

Vierailija
5/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen kuullut, että refluksi oireilee noin, että vauva heräilee tunnin-puolentoista välein. Ns. hiljaisessa refluksissa ei ole edes kummoista pulauttelua. 

Vierailija
6/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 01:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 01:33"]Neuvolasta ei ole ollut apua, kun ei unikouluakaan voi tämän ikäiselle pitää :/ Itse koko ajan odotan, että ajan kanssa unet parantuisi, mutta tätä vain jatkuu ja jatkuu...

Yöheräilyt hoidan yksin, koska vauva rauhoittuu vain ja ainoastaan rintaan. Lisäksi mies ajaa työkseen, joten hänen on parempi nukkua toisessa huoneessa, kun en halua hänen nukahtavan rattiin. Mutta rankkaa on kyllä!

[/quote]

Miksei voi pitää unikoulua? Luepas se Anna Wahlgrenin Nyt nukutaan -kirja.

[/quote]

En ehkä Anna Wahlgrenin juttuja noudattaisi. Hänen tyttärensähän aikuisiällä julkaisi äidistään paljastuskirjan ja syytti häntä hirviöäidiksi: http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/kasvatusguru_anna_wahlgrenin_tytar_en_itkisi_jos_aitini_kuolisi

Vierailija
7/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, korviketta ollaan koitettu, koska vauva juo myös pullosta. Muutamana iltana ollaan annettu vauvan oikein tankata, n. 2 dl on uponnut kerralla ja sitten nukkumaan. Ei ole taannut parempia yöunia, herännyt tuosta jo 15-30 min kuluttua ja ottanut rinnasta pari maitohuikkaa ja jatkanut unia. Nälästä tuskin johtuu, kun viimeksi oli kuukauden aikana kasvanut kilon pelkästään maidon voimalla. Tämän takia ei olla soseitakaan vielä aloitettu, kun tuntuu kasvavan hyvin, mutta varmaan ihan tässä parin viikon sisällä aloitellaan...

Olisinkin varmaan seonnut tässä 5 kk aikana ellei vauva tosiaan rauhoittuisi rintaan niin hyvin. Tissi vain suuhun ja minäkin saan useimmiten jatkaa uniani.

Vierailija
8/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitautiin liittyvää oireilua meillä oli vauvan ollessa 1 kk. Käytiin yksityisellä, josta saatiin lääkkeet refluksitautiin ja olin myös imetysdieetillä. En tiedä auttoiko aika vai lääkitys, mutta oireet väheni parissa kuukaudessa. Edellään esim. sängyn pääty on korotettuna kaiken varalta, mutta vaikea sanoa, onko tuota refluksia vielä vauvalla.

Vierailija
9/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä epäilen, että sinä väität vastaan näihin neuvoihin kun haluat marttyyrikruunuasi kirkastaa, mutta kerronpa kuitenkin.

- anna kiinteämpää ruokaa, ettei ole ainakaan nälkä

- ei rintaa yöllä, tarvittaessa maitoa pullosta, sitten vettä ja sitäkin enintään 3 tunnin välein.

- tarkempi tutkimus siitä, onko olemassa jotain elimellistä ja hoidettavissa olevaa sairautta.

- joku muu vauvan yöseuraksi -> ei enää kannata niin usein herätä kun tissiä ei tulekaan. Ei kai mies joka aamu lähde ajoon, että voisi edes muutaman yön vauvaa hoitaa.

Mutta omapa on valintasi, jos haluat olla Ehdottoman Täydellinen Äiti, niin siitä vaan valvot vaikka lapsesi kouluikään. Uskallan taata, että viimeistään kouluikään mennessä alkavat nukkua pitkään, ainakin aamuisin.

Vierailija
10/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aivan samassa tilanteessa, vauva 5kk ja nukkunut yhtä huonosti kuin sinun vauvasi. Meillä tosin todettiin refluksi ja lääkityksestä huolimatta sama meno jatkuu. Olen hoitanut jokaisen yön tähän asti myös yksin, mies ei osallistu. Sitä en lähde purkamaan tässä miksi. Olen myös lopen uupunut, mutta vertaistukeni täältä. Otan vastaan myös vinkkejä, mahd.koskien myös refluksista kärsivien lasten vanhempien kokemuksia. Tseppiä!

Vierailija
11/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 10:05"]

Minä kyllä epäilen, että sinä väität vastaan näihin neuvoihin kun haluat marttyyrikruunuasi kirkastaa, mutta kerronpa kuitenkin.

- anna kiinteämpää ruokaa, ettei ole ainakaan nälkä

- ei rintaa yöllä, tarvittaessa maitoa pullosta, sitten vettä ja sitäkin enintään 3 tunnin välein.

- tarkempi tutkimus siitä, onko olemassa jotain elimellistä ja hoidettavissa olevaa sairautta.

- joku muu vauvan yöseuraksi -> ei enää kannata niin usein herätä kun tissiä ei tulekaan. Ei kai mies joka aamu lähde ajoon, että voisi edes muutaman yön vauvaa hoitaa.

Mutta omapa on valintasi, jos haluat olla Ehdottoman Täydellinen Äiti, niin siitä vaan valvot vaikka lapsesi kouluikään. Uskallan taata, että viimeistään kouluikään mennessä alkavat nukkua pitkään, ainakin aamuisin.

[/quote]5kk.ikäinen kyllä tarvitsee vielä ravintoa yölläkin, ja kaikki vauvat eivät suostu pullosta syömään. "Kyllä se sitten syö kun on tarpeeksi nälkä". Ehkä, mutta minä en ainakaan pystyisi hyvin nukkumaan missään muuallakaan kun tiedän että vuava huutaa ja parkuu jonkun toisen kanssa kun on nälkä mutta ei suostu pulloa ottamaan. 

Kuukauden, parin jälkeen kun vauva on jo isompi ja syö hyvin kiinteitä jo, niin että tietää että yöllä ei heräile ainakaan nälän takia, voi jo ruveta yömaidosta luopumaan.

Ja miksi hitossa niin halveksuva sävy viestissäsi? 

-ei ap

Vierailija
14/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saimme luvan pitää unikoulua, kun vauva täytti 8 kuukautta. Sitä ennen herätyksiä oli 1-2 yössä. Nyt vauva nukkuu 12 tuntia, tosin välillä on öitä, kun hän huutaa kerran pari, mutta sielloin täytyy vaan kärsivällisesti olla menemättä paikalle. Kai teidän vauva nukkuu omassa huoneessa? Jos hän nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa, hän saattaa "haistaa" maidon ja siksi heräilee niin usein.

Vierailija
15/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös alle tunnin välein heräilevä vauva. 8kk iässä pidimme unikoulun (neuvolan perhetyöntekijän avulla) ja ennen vuoden ikää vielä kaksi lisää, mutta se ei oikein auttanut. Tai auttoi sillä tavalla, että vauva alkoi nukkua noin kaksi kahden tunnin pätkää yössä, mutta ei sen enempää. Tietysti sekin oli parannusta entiseen. Vähitellen toisen ikävuoden aikana unipätkät alkoivat hiukan pidentyä niin, että heräsi yleensä 1,5-2 tunnin välein eikä alle tunnin välein. Mutta edelleen viisivuotiaana hän heräilee monta kertaa yössä.

Vierailija
16/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puolivuotias, jolla on viimeisen kahden viikon kuluessa selvästi unirytmi muuttunut. Vauva tankkaa illalla kunnon satsin puuroa, luumua, velliä ja maitoa (korviketta) vuoron perään, nukahtaa kymmeneltä ja nukkuu 12 tuntia heräämättä. Sitten aamulla syödään taas kunnolla, leikitään tunti ja nukutaan kahden tunnin päikkärit. Sitten valvotaan 3-4 tuntia, syödään porkkanaa sun muuta lusikkaruokaa ja nukutaan taas. Sitten herätessä juodaan maitoa tai velliä ja leikitään 3-4 tuntia ja aletaan se illan suurtankkaus ennen yöunia.

Vauva on ihan oma-aloitteisesti siirtynyt tähän rytmiin. Ennen sitä meilläkin valvottiin öitä ja lämmitettiin kesken yöunien maitopulloa, mutta tuo kunnon iltasyöminen on auttanut suuresti siirtymään pitkiin ja yhtenäisiin yöuniin. Tietysti uuden ruokalajin tarjoaminen aina aiheuttaa yhden tai kahden yön ajan itkuisuutta, ilmeisesti vauva reagoi vatsallaan uusiin makuihin, ennen kuin tottuu niihin.

Vierailija
17/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun opetat. Minä pidensin parin vauvani yöunia Wahlgrenin opeilla (en pidä häntä siis saatanan kätyrinä vaikka hänen elämänsä ei olekaan palstamamman kiiltokuva) Toki en myöskään tahallaan haitannut vauvojen yöunia toimimalla elävänä tuttina. Miksi niin moni luulee että huonosti nukkuminen lisää vauvan elämänlaatua?

Vierailija
18/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä refluksivaivat paranivat heti kun siirryimme syöttämään kiinteitä. Suosittelen aloittamaan, onhan vauva kuitenkin jo 5 kk vanha. Annat vaan sit tissiä joka ruokailun yhteydessä. Selkeät syömis ja juomis rytmit, ei tissiä joka väliin yhtenään. Yöllä ei tarvitse jokaiseen inahdukseen reagoida, joskus vauvat oppivat hakemaaan itse unta kun ei heti eka itkuun juosta paikalle. Tietysti jos itkee kovasti niin tarvitsee lohtua. Nostatte vaan sit mahdollisimman vähän pois sängystä. Hyräilyä ja silittelyä. Tsemppiä! Aloitatte hellän oman reseptin unikoulun. Tärkeintä että kokeilette jotain mitä ette ole vielä kokeilleet. Jokainen vauva on yksilö ja mielipiteitä on yhtä paljon kuin vauvoja. Löydätte vielä teille sopivan rytmin. Tsemppiä!

Vierailija
19/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani aloitti puolivuotiaana rytmin: velli klo 18 ja yövelli klo 12 ja sitten päivän aloitus klo 6. 

Vierailija
20/21 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teillä unet on epätavallisen lyhyet. Kannattaa puhua neuvolassa, voiko asialle tehdä mitään...

Meillä on harvinaisen hyväuninen vauva. Meillä jo laitokselta tullessa nukuttiin noin 3 h kerrallaan. Noin 2 kuukauden iässä öisin 5-6 tunnin unia. Nyt lapsi on 10 kuukautta ja nukkuu öisin 8 h, syö vähän ja jatkaa sitten vielä pari tuntia yöunia. Päiväunet on melko lyhyet ja epäsäännölliset, mutta ei stressata siitä, koska yöt menee niin hyvin.

Voimia teille! Toivottavasti teitä on kaksi jakamassa yövalvomisia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän