Ruokatieto?
Mikä on mielestäsi terveellistä ruokaa ja ravintoa?
Lienee selvää, että liika sokeri ja liian käsitelty ruoka ei ole terveellistä, mutta mikä on? Kasvikset on terveellisiä, se on selvää, mutta jaa muut terveysvinkkisi meille; raakapuuro, raakasuklaa, luomu... Mikä on sinun juttusi?
Mitä öljyä ja rasvoja käytät? Mitä ruokia tai ruoka-aineita vältät? Mielipiteitä on monia ja yhtä ainoaa totuttaa ei ole, mutta olisi kiva keskustella erilaisista näkökulmista terveelliseen ravintoon. Tarvitsemmeko lisäravinteita tai superruokia? Jos käytät superruokia, niin mitä? Mitä perheesi syö? Syötkö itse samaa?
Kommentit (5)
Saan syödä vain yhden hedelmän päivässä ja kasviksia rajoitetusti. Hedelmäsokerin ja tärkkelyksen vuoksin. Diagnoosi IBS. Joten kaikki ei ole kaikille hyväksi.
Ravitsemusterapeutillako on se paras tieto? Olen sitä mieltä, että näitä ns. koulukuntia on monia ja niiden opit menee keskenään ihan ristiin. Idea oli aloittaa täällä keskustelu aiheesta ja kuulla eri mielipiteitä. Kyllähän sen ravitsemussuosituksen löytää itsekin, mutta esim. rypsiöljy jakaa mielipiteitä terveellisyydestään. Samoin kotimaiset viljat, kun täysjyviviljoinakin osa pitää niitä huonoina pH:n vuoksi jne.
En siis kaipaa ravitsemusterapeuttia tähän vaan oikeita ihmisiä ja heidän mielipiteitä ja kokemuksia. Eikö täällä ole muita terveellisestä ravitsemuksesta innostuneita?
Käytän eineksiä, syön karkkia, mutta tomaattikaan ei ole vieras käsite. Olen terve ja voin hyvin. Painoindeksi 19. Ohjeeni on, syö mitä huvittaa.
Yritän syödä terveellisesti: kasviksia paljon, punaista lihaa harvemmin, ei valkoisia vehnäjauhoja, eikä sokeria. En juo kahvia, vaan vihreää teetä.
Perhe syö suht normaalisti, mutta opettelevat syömään myös minun kasvisruokia; maistelevat uteliaana raakapuuroa ja itse tekemääni vähähiilarista leipää. Suosin luomua. Rasvoista käytän rypsiöljyä, oliiviöljyä ja Oivariinia. En käytä kevyttuotteita.
Sain "ruokaherätyksen" koska olin jatkuvasti vetämätön ja aloitekyvytön ja jätin pois perunan, sokerin ja valkoiset jauhot ja aloin syödä kasviksia joka aterialla. Tämän jälkeen olen kokenut vointini paljon energisemmäksi ja ihoni on tullut paremmaksi. Ravitsemustieto kiinnostaa.
ap
Kannattaa kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen.