Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpaileva työnantaja tarjoaa 800e lisää liksaa, milloin hiostan pomoa?

Vierailija
14.10.2020 |

Kilpaileva työnantaja tarjoaa 800e lisää liksaa kuussa. Omaan insinöörin tutkinnon ja kokemusta on eräästä suht vaikeasta ohjelmistosta, jonka osaajia ei markkinoilla montaa ole. Ohjelmiston käyttö on kasvusuunnassa. Firmassa on yt:t päällä ja pomo taitaa olla vaikeassa tilanteessa. Jos lähden, heidän pitää löytää uusi tyyppi talosta joka ohjelmiston kykenee opettelemaan. Työsopimusta on vielä tämän kuun loppuun asti. Milloin kannattaisi hiillostaa pomoa asiasta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vain lomautuksista kyse. Kuitenkin yksi suomen suurimpia yrityksiä top 20 listalla ja aikaisemmin kassavirta ollut hyvä. En itse tiedä miksi nyt lomauttavat, koska kilpailevat yhtiöt hukkuvat töihin. 

Minä olin töissä aikoinaan yhdessä Suomen suurimmista yhtiöistä. Myyntiä tuli, mutta tulos oli silti tappiolla ja siitä yrityksestä on jäljellä on vain rauniot. 

Jo tuo asenne, että kuvittelet, että ohjelmistoa ei voi oppia kovin moni, kertoo, että kyllä sen oppii. Jos olisit huippuosaaja, et olisi tuossa tilanteessa lainkaan. Oletko ajatellut, että ihmiset voivat opiskella vapaa-ajallaan? Mistä sinä voit tietää ohjelmiston osaajien määrän? Huippuosaaja osaisi ajatella näitäkin asioita. Mun pomo ei esimerkiksi tiedä, että minä osaan asioita, joita hänen poikansa firmassaan tekee - oma toimenkuvani on muuta. En halua sanoa, että mulla on kaikki edellytykset perustaa hänen poikansa kanssa kilpaileva firma, jos omat työni loppuu.  En tiedä tekisinkö sitä, mutta pystyisin tekemään. 

Vierailija
22/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistella oletko allekirjoittanut työsopparissa eston, että miten voit siirtyä suoran kilpailijan leipiin. 

Itse asiassa tämä esto ei koske määräaikaisia, sillä on kohtuutonta vaatia olemaan työttömänä, jos määräaikainen loppuu tai jos itsellä on tarjota vain määräaikaista ja toisella vakituinen. Oikeudessa työnantaja häviää, koska työntekijällä olisi muuten edessä töiden loppuminen ja tässä tapauksessa katsotaan kohtuullistamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

Entinen pomoni oli aika oikeassa sanoessaan, ettei palkaa nouse kuin työpaikkaa vaihtamalla. Ja toden totta, olen vaihtanut jo kahdesti ja olen kuronut parin tonnin kaulan entisiin työkavereihini.

Pomosi oli oikeassa, tosin pomona osaa myös itse katsoa hakijan cv:stä, onko paikkoja vaihdettu muutaman vuoden välein. Harva haluaa ihmistä, joka ei sitoudu hommiinsa.

Ja moniko työnantaja sitoutuu työntekijöihinsä? Ap:tä uhkaa lomautus tilanteessa jossa niille ei edes löydy järkevää tarvetta.

Uhkaako ap:ta lomautus vai onko firmassa YTt?

Vierailija
24/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistella oletko allekirjoittanut työsopparissa eston, että miten voit siirtyä suoran kilpailijan leipiin. 

Itse asiassa tämä esto ei koske määräaikaisia, sillä on kohtuutonta vaatia olemaan työttömänä, jos määräaikainen loppuu tai jos itsellä on tarjota vain määräaikaista ja toisella vakituinen. Oikeudessa työnantaja häviää, koska työntekijällä olisi muuten edessä töiden loppuminen ja tässä tapauksessa katsotaan kohtuullistamista. 

Ei se kilpailukieltosopimus vaadi olemaan työttömänä, mistä tuo on keksitty?

Vierailija
25/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Firmassa on yt:t päällä ja pomo taitaa olla vaikeassa tilanteessa. Työsopimusta on vielä tämän kuun loppuun asti."

Miksi kukaan ei huomaa että ap on töissä määräaikaisella sopimuksella? Ei silloin tarvitse irtisanoutua, sopimus vain päättyy. Jos firmassa on yt päällä, ei määräaikaisia taida edes saada jatkaa. Eli ap siirry vain suosiolla kilpailijan leipiin, ei sulla ole minkäänlaista neuvotteluvalttia määräaikaisena työntekijänä yt- neuvottelujen aikaan.

Olin tulossa sanomaan samaa. Määräaikaisia ei saisi jatkaa, jos toimenpiteitä kohdistuu vakituiseen henkilökohtaan. En muutenkaan ymmärrä oikein näitä hiillostuspuheita. Jos minulla olisi määräaikainen sopimus päättymässä eikä uudesta ole puhuttu, niin löisin epäilemättä nimeni kilpailevaan sopimukseen, varsinkin jos ehdot on noin paljon paremmat. 

Vierailija
26/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi olemaan työttömänä, mutta käytännössä sama asia, jos työtarjouksia tulee vain kilpailijoilta. Kilpailukieltosopimus työntekijän osalta raukeaa kyllä viimeistään siinä tilanteessa, jos työsopimus päättyy työantajasta riippuvista syistä (irtisanominen tai määräaikaisen raukeaminen). Se voi estää korkeintaan työntekijää vaihtamasta suoraan kilpailijalle. 

Vierailija
27/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi olemaan työttömänä, mutta käytännössä sama asia, jos työtarjouksia tulee vain kilpailijoilta. Kilpailukieltosopimus työntekijän osalta raukeaa kyllä viimeistään siinä tilanteessa, jos työsopimus päättyy työantajasta riippuvista syistä (irtisanominen tai määräaikaisen raukeaminen). Se voi estää korkeintaan työntekijää vaihtamasta suoraan kilpailijalle. 

Työsuhteen jälkeinen kilpailukieltosopimus ei muutenkaan ole pätevä rivityöntekijöiden kohdalla, koskettaa ainoastaan CEO ja CTO-tyyppisiä rooleja, joissa myös palkka tai eroraha kompensoi työttömyysjakson. Esim. omalla alallani lähes kaikki toimijat ovat kilpailijoita keskenään, joten tuollainen sääntö estäisi minua koskaan vaihtamasta työpaikkaa. Ihmisen perusoikeus ansaita elantonsa on Suomessa niin vahva, että vaaditaan todella vahvat perusteet jotta kilpailukieltosopimus olisi oikeuden edessä pätevä. Työnantajat kyllä mielellään tällä koittavat pelotella, jotta saavat pidettyä työntekijät ilman kilpailua.

Vierailija
28/28 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ri ne edes ole jatkamassa aapeen sopparia koska yyteet