Kolmen lapsen kanssa yksin Helsingissä vuokralla
Kurristava tilanne. Koska lasten isä asuu Helsingissä, olen sidottu asumaan ylikalliisti vuokra-asunnossa Helsingissä. Samalla summalla lyhentäisi toisaalla omistusasuntoa ja meillä olisi paremmat tilatkin elää. Tämä olisi tärkeää erityisesti sitten kun lapset tulevat teini-ikään. Nyt vielä menevät yksissä vaikka eri sukupuoltakin.
Mutta lasten isä ei tietenkään halua meidän muuttavan toisaalle. Lapset ovat tällä hetkellä tavanneet isää joka toinen keskiviikko ja joka toinen viikonloppu. Isällä melko pieni asunto, en halua missään nimessä luopuakaan lähivanhemmuudesta.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (49)
En nyt ihan tajua miksi ette voi muuttaa kaueammaksi, varsinkaan kun lapset eivät asu teillä 50/50.
Lasten idä tuskin voi päättää missä asut.
Samassa tilanteessa maksoin 4 neliöstä 180e/kk vuokraa ei sillä kyllä omaa maksais toki tilanen eri jollain hyvä palkkaisella.
Saat varmasti ihan hyvät tuet (asumistuki, elatus, lapsilisä), kun lapsia on noin monta. Älä valita.
Isä ei haluta että muutetaan kauemmas (100km mistä saisi omistusasunnon minkä voisi hankkiakin) ja yleisestihän kyseenalaistetaan jos yhteishuollossa (niin, käytin väärää termiä otsikossa. Lapset asuvat luonani mutta yhteishuolto) lapset viedään kauemmas etästä. Eli pidetään itsekkäänä jos toimii näin. Ap
Yhteishuollossa sovitaan yhdessä muutoksista. Ei voi viedä lapsia jos toinen ei puolla.
Jos sillä itsekkyydellä menettää lapset? Isä nostaa äläkän ja saa lähi huoltajuuden kun toinen ei toimi yhteishuollon pelisääntöjen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Isä ei haluta että muutetaan kauemmas (100km mistä saisi omistusasunnon minkä voisi hankkiakin) ja yleisestihän kyseenalaistetaan jos yhteishuollossa (niin, käytin väärää termiä otsikossa. Lapset asuvat luonani mutta yhteishuolto) lapset viedään kauemmas etästä. Eli pidetään itsekkäänä jos toimii näin. Ap
Teit miten tahansa niin varmasi aina löytyy heitä, jotka tietävät paremmin miten tai kuinka sinun tulisi lähivanhempana toimia. Riippunee varmaa myös hieman siiä,, minkä ikäisiä lapset ovat ja miten sinä saattaisit työllistyä....
Mutta itse ainakin saattaisin harkita muuttoa, johonkin Helsingin lähikuntaan pakoon paikoin Helsingin ylikalliita asumiskustannuksia.
Mutta mitäpä ninä lapsettoman miehenä neuvomaan...
Onko 100km liian kaukana toisesta huoltajasta? Siellä olisi työ.
Miehen ex muuttanut yli 200 kilometrin päähän ilmoittamatta ja oli yhteishuoltajuus. Mistään viralliselta taholta ei myöskään tullut ilmoitusta tai kyselyä.
Teoriassa asumisesta sovitaan yhdessä jos yhteishuoltajuus, lähivanhempi voi kuitenkin tehdä mitä haluaa Suomen sisällä. Lapsen oikean asuinpaikan tieto on tärkeämpi (koulu, neuvolat, lastensuojelu yms.) kuin etävanhemman oikeus. Tällä myös estetään kiusanteko lähivanhempaa kohtaan koska muutto voi olla pakollinen.
Eihän sinun ole pakko asua Helsingissä, vaikka isä asuukin. Ympäryskunnissa on selvästi halvempaa ja jos asutte raideyhteyden lähettyvillä, lapset pääsevät jatkossa liikkumaan itse isänsä luo.
Niin radan varteen edullisemmille seuduille, koska ei ole varaa ostaa Helsingistä kolmen lapsen tarvitsemia kohtuullisia neliöitä. Olen surrut ja valvonut tätä, kun isä ei halua että muutetaan kauemmas mutta tunnen olevani ansassa näin. Pelkään, että aiheutan riitaa tai isä haastaa oikeuteen jos "vien lapset vastoin hänen tahtoaan" ja menehän lähi huoltajuuden. Voiko niin käydä? Uskaltaisitteko muuttaa? Töitä olisi tarjolla ja vakaa elämä.
Muuta kehyskuntaan. Ei ole pitkä matka Helsinkiin.
Mun tuttavani muutti 350 km päähän miehestään eron jälkeen. Ei auttanut miehen valitus.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavani muutti 350 km päähän miehestään eron jälkeen. Ei auttanut miehen valitus.
Minkälainen tapaamissopimus heillä? Miten kuljetus hoituu?
Up