Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkittyneestä stressistä ja ahdistuksesta johtuvat fyysiset oireet?

Vierailija
14.10.2020 |

Kaipaisin kokemuksia, koska mulla on aivan älyttömän sietämättömiä terveysvaivoja joihin kaipaisin vastausta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans ollut ferritiini sadan paikkeilla, vaikka olin raudanpuutteinen (ilman anemiaa). Totuus löyty lisälabroista rauta-fe ja trasferriini kokeista. (En sori nyt muista tarkkoja nimikkeitä, mut jotkut ton tyyliset). Ne oli viitteiden ulkopuolella ja jouduin rautakuurille ja myöhemmin infuusioon. Mutta uniongelmiin, levottomiin jalkoihin ja suolistoon auttoi kovastikin. Muuten kyllä edelleen olen vaivanen eli ei sekään toki mikään ihmelääke kaikkeen ole.

Ps. Just luin jonkun lääkärin lausunnon, missä puhu miten suomessa tsh:n yläraja-arvo on liian korkea. Eli vaikka arvo on "rajoissa" tai kuten mun tapauksessa yli 5, mutta tk-lääkärin mielestä "ei huolestuttava" niin kilpirauhasessa voi silti olla häikkää.

fP-Fe ja fP-Transf ovat ne tutkimukset. Lisätietoa esim. täältä: https://huslab.fi/ohjekirja/8855.html

TSH yli 5 on jo paha vajaatoiminta :( Koita pyytää koelääkitystä tai etsi toinen lääkäri. Et tuu kyllä voimaan hyvin ennen kuin tuo on korjattu.

Vierailija
22/30 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans ollut ferritiini sadan paikkeilla, vaikka olin raudanpuutteinen (ilman anemiaa). Totuus löyty lisälabroista rauta-fe ja trasferriini kokeista. (En sori nyt muista tarkkoja nimikkeitä, mut jotkut ton tyyliset). Ne oli viitteiden ulkopuolella ja jouduin rautakuurille ja myöhemmin infuusioon. Mutta uniongelmiin, levottomiin jalkoihin ja suolistoon auttoi kovastikin. Muuten kyllä edelleen olen vaivanen eli ei sekään toki mikään ihmelääke kaikkeen ole.

Ps. Just luin jonkun lääkärin lausunnon, missä puhu miten suomessa tsh:n yläraja-arvo on liian korkea. Eli vaikka arvo on "rajoissa" tai kuten mun tapauksessa yli 5, mutta tk-lääkärin mielestä "ei huolestuttava" niin kilpirauhasessa voi silti olla häikkää.

Hei kävitkö jollain erikoislääkärillä että sait lähetreen näihin lisäkokeisiin? Mulla raudan syöminen aiheittaa pahat vatsaoireet ja oon päässy kahdessa vuodessa tasolta 40 tasoon 60. Mitattu vaan ferritiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kävitkö jollain erikoislääkärillä että sait lähetreen näihin lisäkokeisiin? Mulla raudan syöminen aiheittaa pahat vatsaoireet ja oon päässy kahdessa vuodessa tasolta 40 tasoon 60. Mitattu vaan ferritiini.

Niitä saa muistaakseni Synlabissa mittauttaa ilman lähetettä, ehkä muuallakin. Kannattaa kysellä. Mitä rautavalmistetta söit? Eroja on, esim. Maltofer voi sopia paremmin tai ”Gentle iron”.

Vierailija
24/30 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä unettomuutta, hyvin korkea leposyke ja rytmihäiriöitä, jatkuvaa hikoilua, ruokahaluttomuutta, jatkuvaa ripulia, tärinää ja lihasheikkoutta.

Vierailija
25/30 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä unettomuutta, hyvin korkea leposyke ja rytmihäiriöitä, jatkuvaa hikoilua, ruokahaluttomuutta, jatkuvaa ripulia, tärinää ja lihasheikkoutta.

Autonominen hermosto voi käydä ylikierroksilla kovan stressin takia tai voi olla vaikka kilpirauhasen liikatoiminta. Kannattaa mennä lääkäriin, jotta syy voidaan selvittää ja poissulkea elimellisiä syitä.

Vierailija
26/30 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fP-Fe ja fP-Transf ovat ne tutkimukset. Lisätietoa esim. täältä: https://huslab.fi/ohjekirja/8855.html

TSH yli 5 on jo paha vajaatoiminta :( Koita pyytää koelääkitystä tai etsi toinen lääkäri. Et tuu kyllä voimaan hyvin ennen kuin tuo on korjattu.

Kiitos tutkimusnimikkeistä, just noi ne oli. Lisäksi multa otettiin folaatti, b12 (nimenomaan s-b12-tc2 arvo, toinen kuulemma antaa epäluotettavan tuloksen) ja d-vitamiini. Kuulemma noiden puutokset on yleisiä raudanpuutteen kanssa. Mulla oli/on myös.

Joo no käyn edelleen noista yksityisellä erikoislääkärillä ja kilpirauhanen on seurannassa. Mut ei sekään mulle lääkkeitä määrännyt.

Vierailija
27/30 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo yksityiseltä erikoislääkäriltä sain lähetteen noihin (ja moneen muuhun...). Ite kävin synlabissa, kun oli silloin halvin. Sinne pääsee myös ilman lähetettä, eihän se kelakorvaus nykyään ole enää juuri mitään. Mutta ite kaipasin kyllä lääkärin analyysia tuloksista ja sitten hoito-ohjeet jne.

Vierailija
28/30 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

CFS

Vierailija
29/30 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kysymyksessä olla esiasteinen diabetes?

Haluaisitko kokeilla vhh-ruokavaliota?

Jos kokeilet huomaat jo päivissä eron parampaan olotilaasi ja se voisi selittää, että kysymyksessä ehkä voisi olla diabetes. Kannattaa katsoa tarkasti annoskoot ja mitä syö.

Vierailija
30/30 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ainakin epämääräiset vatsakivut, joille ei löydetä varsinaista lääketieteellistä syytä testeistä huolimatta.

Itselläni oli elämäni siihenastisin stressaavin syksy murheineen ja huolineen, työpaineineen. Sain aivan järkyttäviä vatsakipuja (sattui vaan) ja ne tuli ja meni. Sitten tuli rauhallisempi kausi ja ne helpottivat. Kuitenkin nykyään aina kun stressitasot lähtee nousuun vähän pidemmäksi aikaa, nuo hirveät kivut palaavat.

Luulen että stressivaivoja suoraan omat kivut.